Rijden in de mist – remweg bij vochtig en nat wegdek
Een korte remweg is cruciaal in panieksituaties. Vooral in mist en nevel. Op een vochtige rijbaan is bij dit weertype de remweg langer als gevolg van rubbersporen en olievlekken, zeker als het een tijdlang droog weer is geweest. Bij (hevige) regenval spoelen die verontreinigingen weg. Mist is in veel opzichten een struikrover die dikwijls opdoemt in de vorm van ondoordringbare mistbanken en nevelflarden. Vergeten wordt vaak dat een schone voorruit het zicht verbetert en een betere reactiesnelheid waarborgt. Daar komt bij dat bij beperkt zicht het gevoel voor snelheid deels verloren gaat. Dat geldt vooral op snelwegen. Mist is beklemmend, maakt de wereld om je heen klein. Hoe hoger de snelheid, hoe gevaarlijker die combinatie. Dan komt het aan op een zo kort mogelijke remweg.
Inhoud
Mist in de stad en op het platteland
De stad heeft min of meer een eigen
klimaat. In vergelijking met het platteland is het er minder vochtig en wat minder koud. Mist ontstaat als vochtige lucht afkoelt en/of zich vermengt met warme, vochtige lucht. Minuscule waterdruppels tot 0,1 millimeter vormen een wolk van microscopisch kleine druppeltjes. Er zijn tal van factoren die
mistvorming in de hand werken en verergeren. Zoals de uitstoot van energiecentrales en fabrieken. De mist wordt dan dikker.
Bron: JayMantri, Pixabay Zintuigen
Bovendien dempt mist de omgevingsgeluiden. Dat kan
gevaarlijk zijn in verkeerssituaties door de vaak onnatuurlijke stilte die dan ontstaat. De zintuigen zijn aangescherpt en dat veroorzaakt na een tijdje vermoeidheidsverschijnselen bij mensen die lang op de weg zitten, zoals vrachtwagenchauffeurs. Het merendeel van de verkeersongelukken bij mist ontstaat door het rijden met een niet aangepaste
snelheid en een te geringe volgafstand. Zeer verraderlijk zijn mistbanken, waarbij het zicht plotseling bijna tot nul gereduceerd is en de ogen zich maar langzaam aanpassen. Bovendien duiken mistbanken op onvoorspelbare wijze op.
Profieldiepte van autobanden bij droog, vochtig en nat wegdek
Wettelijk dient de profieldiepte van autobanden minimaal 1,6 mm te zijn over het hele loopvlak. Geadviseerd wordt echter om zomerbanden al te vervangen bij een
profieldiepte van 2 mm, en winterbanden bij 4 mm. Nieuwe banden hebben een profieldiepte die standaard 8 mm is. Onder wisselende verkeers- en weersomstandigheden kan de remafstand bij verschillende snelheden drastisch veranderen, zoals het geval is bij bijvoorbeeld aquaplaning. Tel daarbij op de reactieafstand, die best groot kan zijn en individueel bepaald is.
Gevaarlijk wegdek
Bij mist is de weg doorgaans alleen vochtig. Minder bekend is dat het wegdek dan gevaarlijker is dan bij een natte rijbaan. Door rubbersporen en olievlekken ontstaat immers een film die
spiegelglad kan zijn, afhankelijk van de weersomstandigheden in de voorgaande dagen. Bij (zware) regenval spoelen deze wegdekverontreinigingen weg.
Bron: Xino1419, Pixabay Remweg bij 80 km/u
De onderstaande tabel toont aan hoe
gevaarlijk het is om met een profieldiepte van 1 mm en dus met praktisch versleten banden te rijden. Men brengt daarmee zichzelf en anderen in gevaar. Bezuinigen op de levensduur van banden, er met andere woorden nog een jaartje mee doorrijden al is de profieldiepte op de grens (1,6 mm of net iets minder), kan het verschil betekenen tussen op tijd stoppen en een kind aanrijden dat plotseling de weg oversteekt of een zwiep maakt op het fietsje.
Reactietijd
De gemiddelde reactietijd voordat het rempedaal wordt ingedrukt, bedraagt ongeveer driekwart seconde, het equivalent van pakweg 15 meter bij een snelheid van 80 km/u. Deze
reactietijd is individueel bepaald en hangt mede af van de leeftijd van de bestuurder, de mate van afleiding tijdens het rijden, maar bijvoorbeeld ook van het
medicijngebruik. Vergeet niet dat ook
pijnstillers berucht zijn vanwege het feit dat ze het reactievermogen negatief beïnvloeden.
Tabel reactieafstand – remweg
De waarden in de onderstaande tabel zijn gemiddelden en gelden bij een snelheid van 80 km/u.
Staat van het wegdek | Profieldiepte banden | Reactieafstand | Afstand remweg |
Droog | > 1 mm | 15 m | 32 m |
Nat (2 mm water) | 5 mm | 15 m | 37 m |
Nat (2 mm water) | 1 mm | 15 m | 44 m |
Vochtig (mist) | >1 mm | 15 m | 52 m |
IJzel | >1 mm | 15 m | 191 m |
Mist en kettingbotsingen
Bij mist zijn afstanden moeilijker in te schatten dan bij helder weer. Uit onderzoek blijkt dat veel automobilisten te weinig afstand houden omdat ze de achterlichten en mistlampen als richtpunten beschouwen. Een schone voorruit (en achterruit) is in dat opzicht van het grootste belang. Kettingbotsingen ontstaan vrijwel altijd door kleven, waardoor de reactieafstand en de feitelijke
remweg te lang worden om nog op tijd te kunnen stoppen.
Bron: Pexels, Pixabay Plotseling remmen
Gelet op de bovenstaande tabel zal bij plotseling remmen bij een
snelheid van 80 km/u ongeveer 15 -17 meter zijn afgelegd voordat het rempedaal wordt ingedrukt. De reactietijd bedraagt iets minder dan een seconde, maar alleen bij iemand die kerngezond is en die op het moment dat er geremd moet worden ook daadwerkelijk bij de les is.
Medicijnen en reactievermogen
Het is bekend dat bepaalde
geneesmiddelen de bovengenoemde reactiesnelheid negatief beïnvloeden, maar dat doet
vermoeidheid ook, zoals ook de leeftijd van de bestuurder een factor is. Daaruit volgt dat als het achteropkomende verkeer met dezelfde snelheid rijdt, en dezelfde reactiesnelheid heeft, de bestuurder van de tiende auto na de reactie van de eerste bestuurder een afstand zal hebben afgelegd van ongeveer 150-170 meter.
Veilige afstand
Om een
kettingbotsing te voorkomen dient de minimale (niet de veiligste) afstand tussen elke auto dus ongeveer 17 meter te bedragen. Daarbij dient elke auto dan wel over goede remmen te beschikken. Niet meegerekend zijn tal van bijkomende factoren – zoals het onderhoud van het wegdek en onder andere de bovengenoemde punten – die de feitelijke remafstand eveneens negatief beïnvloeden..
Lees verder