BMW X5 xDrive40e Plug-in Hybrid: info, bijtelling en prijzen
De BMW X5 xDrive40e Plug-in Hybrid is een hybride auto van BMW. Het model is in 2015 geïntroduceerd en was direct een groot succes door zijn ruime formaat, de krachtige aandrijfbron en de lage kosten voor leaserijders. Door het theoretisch lage brandstofverbruik en de daarbij behorende lage CO2-uitstoot valt de BMW X5 xDrive40e in de 14% (2015) bijtellingsklasse wat de auto zeer aantrekkelijk maakt voor leaserijders. Doordat de bijtellingsregels in 2016 aangescherpt worden werd de auto na de introductie direct erg populair.
BMW X5 xDrive40e Hybrid
Na de volledig elektrische BMW i3 en sportmodel i8 is de BMW X5 xDrive40e is de eerste plug-in hybride auto van BMW. Deze auto is voorzien van een benzinemotor welke ondersteund wordt door een elektromotor. Het SUV-segment waar deze auto onder valt is een steeds populairder wordende markt voor autofabrikanten. Nadat eerder het D-segment van succesvolle plug-in hybrides werd voorzien met onder andere de
Mercedes-Benz C350 e,
Volkswagen Passat GTE en
Volvo V60 D6 Twin Engine wordt het SUV-segment steeds populairder. Naast de BMW X5 xDrive40e zijn ook de
Volvo XC90 T8 Twin Engine en de Mitsubitshi Outlander PHEV erg succesvol gebleken. De grootste concurrent van de BMW X5 xDrive40e zal echter dit jaar nog op de markt verschijnen: de Mercedes-Benz GLE 500e.
De laatste generatie BMW X5 is sinds 2013 leverbaar en is groter, schoner en zuiniger dan het vorige model. Het infotainment paneel is nu op het dashboard geplaatst in plaats van erin. Ook is de achterbank nu in drie delen omklapbaar, waardoor de bagageruimte vergroot kan worden van 650 naar 1.870 liter voor de niet-hybride modellen. Dit is respectievelijk 30 en 120 liter meer dan bij de vorige generatie BMW X5. De bagageruimte van de hybride xDrive40e bedraagt 500 tot 1720 liter.
Uitvoeringen
De BMW X5 xDrive40e is standaard gelijkwaardig uitgerust aan het X5 type xDrive40d met daar aan toegevoegd:
- Adaptief onderstel; instelbare dempingskarakteristiek aan wisselende omstandigheden. Dit zorgt samen met luchtvering achter (nit mogelijk met M sportpakket) voor extra comfort of sportiviteit.
- Navigatiesysteem Professional
- Elektrische interieurvoorverwarming en -voorkoeling
- Uitgebreid eDrive instrumentenpaneel;
- Laadkabel voor opladen bij publieke laadpunten op 16A (standaard), of 32A (optioneel).
Volgende uitvoeringen zijn leverbaar:
High Executive
De BMW X5 xDrive40e High Executive is onder andere voorzien van: lederen bekleding, automatisch sluitende portieren, automatisch dimmende spiegels, comfortstoelen, verstelbare lendesteun, verwarmde voorstoelen, parkeersensoren voor en achter, adaptieve LED-koplampen, grootlichtassistent, luxe audiosysteem en BMW ConnectedDrive service voor 3 jaar.
Innovation Pack
Het Innovation Pack is voorzien van: achteruitrijcamera, Lane Change Warning, Surround View, BMW Head-Up Display en Speed Limit Info (alleen i.c.m. High Executive)
M-sportpakket
Het M-sportpakket bestaat uit onder andere: 19 inch lichtmetalen dubbelspaaks M wielen, schakelpaddles, adaptief M-onderstel, sportstoelen, sportstuur, dakdraagsysteem hoogglans Shadow Line en diverse exterieur aanpassingen zoals M instaplijsten en logo's.
Het elektrische rijden
De BMW X5 xDrive40e is voorzien van een 113 pk sterke sterke elektromotor voorzien van een lithium-ion-accu met een capaciteit van 9,0 kWh. Hiermee kan de auto, wanneer deze volledig opgeladen is, theoretisch 31 kilometer volledig elektrisch rijden. Dit is echter zeer afhankelijk van de rijstijl en weersomstandigheden. In de winter zal de elektrische actieradius aanzienlijk korter zijn. Het accupakket bevindt zich onder de laadvloer van de bagageruimte.
Volledig opladen duurt aan een laadpaal (BMW i Wallbox) ca. 2 uur en 45 minuten, in een normaal stopcontact doet de BMW X5 er ca. 3 uur en 50 minuten over.
Naast de elektromotor is de auto ook voorzien van een 2.0 liter viercilinder benzinemotor met twee turbo's welke 245 pk, afhankelijk van de situatie en het wegdek, variabel naar de voor- en achterwielen stuurt. Samen met de elektromotor wordt een totaalvermogen van 313 pk en een koppel van 450 Nm behaald. De BMW X5 xDrive40e is voorzien van een 8-traps Steptronic automaat.
Innovaties
De BMW X5 xDrive40e beschikt over enkele technische innovaties in zijn klasse:
BMW ConnectedDrive
Alle assistentiesystemen en mobiliteitsdiensten van BMW ConnectedDrive zijn gericht op de BMW eDrive technologie. Zo is het navigatiesysteem voorzien van een energiemanagementfunctie welke ervoor zorgt dat de elektrische energie zo nuttig mogelijk gebruikt wordt. Gegevens van bijvoorbeeld file-informatie en de geprogrammeerde route worden gebruikt om de route zo te plannen dat een nog lager energieverbruik wordt gerealiseerd. Tijdens de rit wordt ervoor gezorgd dat het accupakket voldoende bijgeladen is om bij langzaam verkeer en in de stad zo veel mogelijk elektrisch te kunnen rijden.
BMW Remote app
Via de BMW Remote app is de capaciteit van het accupakket te controleren. Ook is het mogelijk om laadpalen te vinden en overzichten van de laadcapaciteit in te zien. Tevens kan de verwarming/verkoeling van de auto op afstand ingesteld worden.
BMW 360° ELECTRIC serviceconcept
BMW i 360° ELECTRIC is een mobiliteitsconcept voor de elektrische auto's van BMW met verschillende elektrische mobiliteitsdiensten en -producten. BMW biedt voor thuisladen met een snellader twee opties: BMW i Wallbox Pure (16A) en BMW i Wallbox Pro (32A). Ook zijn er contracten afgesloten met Eneco (windenergie) en Solarwatt (zonnepanelen voor thuis) om te kunnen garanderen dat de stroom duurzaam wordt opgewekt.
In samenwerking met de ANWB biedt ChargeNow toegang tot een netwerk van openbare laadstations. Via de BMW Remote App is het mogelijk met het navigatiesysteem de laadstations eenvoudig op te zoeken en te controleren op beschikbaarheid. Vervolgens kan de auto bij het laadstation opgeladen worden met een persoonlijke ChargeNow-kaart.
De prijzen van de BMW X5 xDrive40e (2015)
- Standaard uitvoering: € 81.000,-
- High Executive: € 7.995,-
- Innovation Pack: € 2.695,-
- M-sportpakket: € 5.861,-
Specificaties
Algemeen | BMW X5 eDrive40e Plug-in Hybrid |
laatste nieuwprijs | € 81.000 |
afleveringskosten | € 1.215 |
wegenbelasting/3mnd | € 329 - € 376 |
carrosserie | 5-deurs, suv/crossover |
transmissie | 8 v., sequentiële automaat |
aantal zitplaatsen | 5-jul |
introductie | 2015 |
eind | leverbaar |
Aandrijving | |
aandrijving | voor achter |
aandrijvingssysteem | plugin-hybride |
brandstof | benzine |
totaal max. vermogen | 230 kW (313 pk) |
totaal max. koppel | 450 Nm |
Brandstofmotor | |
cilinders | 4, in lijn |
kleppen per cilinder | 4 |
cilinderinhoud | 1997 cc |
boring x slag | 84,0 x 90,1 mm |
compressieverhouding | 10,0 :1 |
max. vermogen | 180 kW (245 pk) |
max. koppel | 350 Nm |
brandstofsysteem | directe inspuiting |
klepbediening | dohc |
turbo | ja, twee |
katalysator | geregeld |
brandstoftank | 85 l |
Elektromotor | |
motortype | synchroonmotor/permanente magneet |
max. vermogen | 83 kW (113 pk) |
max. koppel | 250 Nm |
aantal motoren | 1 |
accutype | lithium-ion |
accucapaciteit | 9,0 kWh |
accuspanning | 351 V |
laadtijd 230V/16A | 2,8 uur |
Prestaties | |
topsnelheid | 210 km/h |
acceleratie 0-100 km/h | 6,8 s |
verbruik gemiddeld | 3,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 77 g/km |
energielabel | A |
Onderstel | |
wielophanging voor | onafh., dubb.dr. |
wielophanging achter | multilink |
vering voor | schroefveren |
vering achter | luchtvering |
stabilisator voor | ja |
stabilisator achter | ja |
remmen voor | gev. schijven, 348 mm |
remmen achter | gev. schijven, 320 mm |
bandenmaat voor | 255/55R18 |
bandenmaat achter | 255/55R18 |
draaicirkel | 12,7 m |
Service & garantie | |
onderhoudsbeurt | variabel / 2 jaar |
algemene garantie | 2 jaar, onbeperkt |
carrosserie garantie | 12 jaar |
Veiligheid | |
botsproef resultaat | niet getest |
Lees verder