Ervaringen met de Toyota Auris Full Hybrid
De Toyota Auris is door de ANWB genomineerd voor de 'Gezinsauto van 2011'. De eerste auto met een hybride aandrijving. In 2010 won de Toyata Verso en in 2003 de Toyota Corolla Verso. Over test- en overige eigenschappen, voor- en nadelen en testresultaten van de Toyota Auris Full Hybrid. En eigen ervaringen met de Auris Full Hybrid.
Wat is een Gezinsauto van het Jaar?
Om aan de Gezinsauto van het Jaar Verkiezing deel te mogen nemen, moet het automodel aan vier voorwaarden voldoen:
- Vijfdeurs auto;
- Vraagprijs ≤ € 27.500,00;
- Marktintroductie tussen mei 2009 en mei 2010;
- Gezinsauto (gezin met 2 kinderen).
Daarnaast wordt gekeken naar:
- Benzinemoter;
- Veiligheid;
- Interieurruimte;
- Toegankelijkheid (voor kinderzitjes en kinderwagens);
- Prijs-kwaliteitverhouding;
- Rij-eigenschappen;
- Comfort (stoelen en instap);
- Verschuifbaarheid achterbank en
- Bagageruimte.
Testeigenschappen van de Gezinsauto Toyota Auris Full Hybrid
De vanafprijs van de Toyota Auris is € 22.990,00. Het aantal zitplaatsen is vijf. De maten (l x b x h) zijn 424 cm x 176 cm x 151 cm. De inhoud van de bagageruimte is 279 liter met de achterbank omhoog en 753 liter met de achterbank neer. De Toyota Auris heeft een (1,8 liter VVT-i) benzinemotor inclusief een elektromotor en het energielabel A. Volgens de criteria van de ANWB Gezinsauto van het Jaar Verkiezing is de Toyota Auris Full Hybrid – naast de Seat Ibiza ST (Ecomotive) – de schoonste auto.
De ANWB noemt als voordelen van de Toyota Auris:
- Eerste bestaande auto met hybride aandrijflijn;
- Fluisterstil;
- Afwerking van hoge kwaliteit en
- Eenvoudigste uitvoering is al luxe genoeg.
De ANWB noemt als nadelen van de Toyota Auris:
- Beperkte bagageruimte door batterij;
- Niet geschikt voor al te grote gezinnen;
- Met een elektromotor mag je geen aanhanger trekken.
Overige eigenschappen van de Toyota Auris Full Hybrid
De Auris Full Hybrid heeft een 73 kW 1.8-liter benzinemotor, die gekoppeld is aan een elektromotor van 60 kW. Volgens informatie van Toyota leveren beide krachtbronnen samen een vermogen van 100 kW (136 pk), waarbij gemiddeld - afhankelijk van de grootte van de velgen - 3,9 liter brandstof per 100 km wordt verbruikt en een uiterst lage CO2-emissie van 89 g/km wordt uitgestoten. De Full Hybrid Auris heeft een elektronisch gestuurde Continue Variabele Transmissie (CVT) met drie rijstanden:
- De EV-modus om met elektrische energie volledig emissievrij en geruisloos te rijden (tot 50 km/h);
- ECO voor een mix van prestaties en efficiency;
- Power-modus voor een maximaal vermogen (van 180 km/h).
Testen Full Hybrid
Op 31 mei 2010 concludeert Het Auto Nieuws in een test: “De
Full Hybrid Toyota Auris wordt namelijk in een klap niet alleen de schoonste auto in zijn klasse, maar ook de goedkoopste in gebruik.” De Auris Full Hybrid is namelijk vrijgesteld van BPM en wegenbelasting en heeft lage brandstof- en onderhoudskosten. En voor zakelijk rijden geldt een bijtelling van slechts 14%.
Op 20 juli 2010 publiceert Rijtesten.nl de conclusies van een test met de Toyota Auris Full Hybrid. Pluspunten zijn: Belastingvoordelen, Eigentijds uiterlijk en Luxe uitrusting. Minpunten zijn: Beperkte bagageruimte en Snelheidsbeleving. Zij stelt over het gebruik dat: “Met een beetje goede wil is die één op 25 dus prima te realiseren.” Bij 17 inch wielen is het opgegeven verbruik 4,0 liter per 100 km.
Op 1 oktober 2010 wordt door Autotesten.nl in een test met de Auris Full Hybrid ondermeer gezegd: “Het gebrek aan pk's wordt namelijk ruimschoots gecompenseerd door de uitmuntende wegligging.”
De Toyota Auris 1.8 Hybrid is sinds oktober 2010 de nieuwe leider in de ANWB EcoTest. De auto haalde het maximaal aantal sterren (5) en scoorde daarmee het beste in de test. Volgens de test is de Toyota Auris 1.8 Hybrid de meest zuinige benzineauto met een brandstofverbruik van 4,38 liter per 100 km. De beoordeling is gebaseerd op de uitstoot van CO2 en emissies van roet, NOx, HC en CO.
Eigen ervaringen met de Full Hybrid Auris
- “De kofferruimte is door de batterij tamelijk klein, maar kan door neerklappen van achterbank worden vergroot.”
- “Een aanhangwagen is niet mogelijk, maar een fietsendrager wel.”
- “Gezien: kleine aanhanger achter Toyota Auris?!”
- “De CVT-automaat is even wennen, maar daarna rijdt het heerlijk.”
- "De hogere instap is makkelijk."
- "Het plafond is hoog genoeg voor lange mensen."
- “De auto rijdt toch zeker 1:20 en dat is – naast de milieuvoordelen – erg aantrekkelijk."
Gezinsauto van het jaar 2011
Begin november 2010 is bekend gemaakt, welke van de 10 genomineerde auto’s de titel ‘Gezinsauto van het jaar 2011’ heeft gekregen. Het is de Opel Meriva.