InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Welke auto’s zijn belastingvrij?

Welke auto’s zijn belastingvrij?

Welke auto’s zijn belastingvrij? Tegenwoordig is het mogelijk om fiscaal vriendelijker auto te rijden. Bepaalde auto’s zijn vrijgesteld van wegenbelasting. Op deze manier probeert de overheid zuinige auto’s te promoten. De auto’s die zijn bestempeld als zeer zuinig, kunnen vrijgesteld zijn van wegenbelasting. De eis hiervoor (in 2010) luidt dat de CO2 uitstoot lager is dan 110 gram p/kilometer voor auto’s die rijden op benzine. Auto’s die rijden op diesel moeten een lagere uitstoot hebben dan 95 gram p/kilometer. De eisen om in aanmerking te komen voor deze kwijtschelding kunnen per jaar verschillen. Over het algemeen zijn dit de kleinere stadsauto’s. Deze regeling bestaat ook voor een tweedehands auto koopt die aan de voorwaarden voldoen.

Goed voor het milieu, is goed voor de portemonnee

De overheid gaat waarschijnlijk in de toekomst nog meer op zuinigheid van auto’s sturen. De milieuvriendelijkere auto’s zullen goedkoper worden en de grootverbruikers zullen steeds duurder worden. Naast het wegvallen van wegenbelasting, hoeft u voor de zeer zuinige auto’s ook geen BPM meer te betalen. Hierdoor zijn de auto’s in aanschaf ook goedkoper. In 2010 heeft deze manier van stimuleren duidelijk geholpen. In het eerste half jaar van 2010 zijn er bijna net zoveel zuinige auto’s verkocht dan in heel 2009. Maar liefst één op de vijf verkochte auto’s is een “zeer zuinige” auto. Het aandeel van deze kleinere auto’s zal jaarlijks blijven stijgen.

Zuinige auto’s zijn tweedehands duur

In verhouding tot de minder zuinige auto’s, zijn de zeer zuinige auto’s duur om tweedehands te kopen. Voordat de overheidsmaatregelen waren ingevoerd waren deze auto’s al duur op de tweedehands markt. Sinds de invoering van het stimuleringsbeleid van de overheid is de populariteit van deze auto’s nog meer toegenomen. Dit wordt niet alleen veroorzaakt door het wegvallen van de belastingheffing, deze auto’s besparen ook veel geld aan de benzinepomp. Ze zijn veel zuiniger en dat is te merken in de portemonnee.

Zakelijke auto’s

Ook de zakelijke rijder merkt het verschil. De bijtelling kan oplopen tot 25 procent, maar de leaserijders met een zeer zuinige auto, krijgen slechts een bijtelling van 14 procent. Autofabrikanten hebben er ook baat bij om te profiteren van de fiscale regels voor de consumenten. Door hierop in te spelen kunnen zij meer auto’s verkopen. Het voordeel voor de leaserijder is dat de bijtelling lager is, en de nieuwwaarde is over het algemeen lager dan voor een middenklasse auto.

Welke auto’s zijn belastingvrij?

Volgens ANWB gaat het om de volgende auto’s (2010).
  • Daihatsu Cuore 1.0
  • Chevrolet Sparkt 1.0 LS BIFuel (LPG)
  • Citroen C1i
  • Fiat 500 C Start&stop
  • Fiat Panda 1.2
  • Fiat Grande Punto Actual MultiJet
  • Fiat Punto Evo
  • Honda Civic Hybride
  • Honda Insight
  • Nissan Leaf (vanaf december 2010)
  • Nissan Micra (vanaf 2011)
  • Nissan Pixo
  • Opel Agila (LPG)
  • Opel Corsa Ecoflex
  • Peugeot 107
  • Peugeot iOn
  • Seat Ibiza
  • Skoda Fabia Combi Greenline
  • Smart ForTwo (diesel)
  • Suzuki Alto
  • Toyota Aygo
  • Toyota Auris Full Hybrid
  • Toyota iQ
  • Toyota Prius
  • Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion (diesel)

Dit lijstje is gebaseerd op een moment opname, en is bedoeld om u een indruk te geven van de belastingvrije auto’s.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Welke auto’s zijn belastingvrij?"

Reactie

J. Keijzer, 13-02-2011 11:08 #1
Ik overweeg als ondernemer ( autorijschool) een vw polo tdi aan te schaffen.
Mijn vraag is, of deze lesauto in aanmerking komt voor investeringsaftrek, kunt u mij daar een antwoord op geven?

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 25-08-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!