Moderne auto specificaties
Tegenwoordig hebben auto's zeer moderne en erg handige specificaties. Deze specificaties zorgen voor meer gemak en veiligheid in de auto. Specialisaties als climate control, ABS en cruise control maken het autorijden een stuk aangenamer en zorgen voor meer veiligheid.
Climate control
De climate control, oftewel, klimaat controle, is een verbetering van de airconditioning in auto's. Climate control werd voorheen veel gebruikt om kantoren en fabrieken te verwarmen of te verkoelen. Tegenwoordig hebben sommige auto's ook een verbeterd aircosysteem. Dit systeem bestaat uit meerder ventilatoren binnen de auto. Zij zorgen ervoor dat je geen last krijgt van tocht en circuleren de lucht door de gehele auto heen. Daarnaast zuiveren de ventilatoren de lucht van roetdeeltjes en ander vuil uit de lucht. Zo komt schonere lucht de auto binnen. Zelf kun je instellen welk klimaat, dus welke temperatuur, je binnen je auto wilt hebben. De apparatuur van climate control zorgt ervoor dat dit klimaat behouden wordt totdat je dit verandert. Je kunt ook instellen om klimaat te beheren van verschillende zones binnen je auto, bijvoorbeeld voorin en achterin! Dit systeem komt tegenwoordig vooral voor in de nieuwere, luxer auto's.
ABS
ABS is een afkorting van antiblokkeersysteem en zorgt ervoor dat de automobilist veilig kan remmen. ABS zorgt er namelijk voor dat wielen niet blokkeren als er wordt geremd, wat vroeger vaak voorkwam. Door het blokkeren van de wielen wordt een auto onbestuurbaar en dit kan voor grote ongelukken zorgen. Door de ABS kan je blijven sturen en kun je bijvoorbeeld snel een noodstop maken of makkelijk afremmen in scherpe bochten. ABS zorgt er over het algemeen ook voor dat je een kortere remafstand hebt, dit kan alleen als de bestuurder het rempedaal stevig en helemaal indrukt. De ABS werkt elektronisch en meet de remkracht. Als de remkracht zo hoog is dat blokkering dreigt, neemt de ABS de remkracht af. Het remmen gaat verder en de ABS neemt het remmen weer over als de remkracht weer bijna tot blokkering leidt. Dit heet ook wel pompend remmen. ABS zit tegenwoordig in de meeste auto's en bevordert de veiligheid in de auto.
Cruise control
Een praktische en mooie uitvinding binnen de autowereld is de cruise control, of wel de snelheidsregelaar. De cruise control zorgt ervoor dat een bepaalde snelheid wordt vastgehouden, bijvoorbeeld 120 km/h op de snelweg. Om gebruik te maken van de cruise control moet je hem eerst aanzetten, daarna kun je een bepaalde snelheid instellen waarop de auto vervolgens blijft rijden. Zo kun je zelf oprijden naar de gewenste snelheid, als de cruise control aanstaat kun je vervolgens op + drukken. Hierdoor blijft de auto op de snelheid rijden die je zelf gekozen hebt toen je op + drukte. Als je nu harder wilt rijden, kun je gas bijgeven, maar je kunt ook 1x op plus drukken. De auto gaat meestal drie kilometer per uur harder rijden. Als je op min drukt is het dus drie kilometer per uur zachter. Als je de cruise control aan hebt en gas bij geeft om bijvoorbeeld in te halen, gaat de cruise control bij gas los laten gewoon terug naar de laatst ingestelde snelheid. De cruise control houdt op te werken als je op de rem drukt, op 0 drukt of de cruise control uit doet. Om op de oude snelheid van de cruise control te komen, kun je vaak op resume knop drukken. De snelheid van de cruise control is constant en werkt dus prima in het verkeer.
Parkeersensoren
Ingebouwde sensoren aan de achterkant en soms zelfs aan de zijkant van de auto zorgen er voor dat je veilig kunt in parkeren of achteruit kunt rijden. De sensoren die zich in onze auto's bevinden zijn afstandssensoren welke de afstand tussen de auto en een object bepaalt. Afhankelijk van deze afstand begint een pieptoon in de auto te klinken. Deze toon wordt steeds harder en gaat steeds vaker achter elkaar piepen naar mate je auto dichterbij een object komt. Zo zie je paaltjes of struiken die niet zichtbaar zijn in de spiegels niet meer over het hoofd en voorkom je veel schade.
Stuurbekrachtiging
In het stuur van de meeste auto's zit tegenwoordig stuurbekrachtiging. Dit is een elektronisch werkend mechanisme in de stuurinrichting van de auto. Dit mechanisme is verbonden aan de wielen en zorgt ervoor dat de bestuurder veel minder kracht hoeft uit te oefenen bij het sturen. In sommige auto's is het zelfs zo dat de bekrachtiging van het stuur toeneemt naar mate de auto harder rijdt. Dit is veiliger en het sturen wordt voor de automobilist nog gemakkelijker. Het is voor de bestuurder
minder vermoeiend en is dus een echte verbetering in onze auto's.