InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Zuinig autorijden: Nieuwe rijden vermindert verbruik benzine

Zuinig autorijden: Nieuwe rijden vermindert verbruik benzine

Zuinig autorijden: Nieuwe rijden vermindert verbruik benzine Een auto kost veel geld, maar er zijn manieren waarmee je geld bespaart. Zo kan je een auto rijden die veel kilometers op een liter benzine rijdt, maar je kan ook al brandstof en dus geld besparen door het nieuwe rijden. Door bijvoorbeeld eerder te schakelen naar een hoge versnelling of uw cruise control te gebruiken. Daarnaast bespaar je brandstof door de airco goed te gebruiken en niet onnodig met iets op je dak of achter je auto te rijden, zoals een imperiaal of fietsenrek. In het artikel over de aankoop van zuinige auto lees je hoe je BPM besparen evenals bijtelling, maar ook brandstof verbruik. In dit artikel gaat het om het besparen van brandstof door bewust te zijn van je rijstijl en de accessoires in je auto die je gebruikt.

Door je rijstijl te veranderen kan je tot tien procent brandstof besparen. Door het lagere brandstof gebruik bespaar je niet alleen aan de pomp, maar ook op onderhoudskosten. Sommige auto-onderdelen zullen minder snel slijten. Daarnaast maakt het nieuwe rijden je auto ook nog milieuvriendelijker.

Nieuwe rijden

Wat houdt het nieuwe rijden dan in?

Schakelen

Schakel zo vroeg mogelijk naar een hogere versnelling. Dat betekent zodra je auto tussen de 2000 en 2500 toeren maakt, schakel je naar een hogere versnelling. Dat lijkt misschien tegenstrijdig met wat je hebt geleerd tijdens je rijlessen vroeger, maar met de huidige motoren kunt u binnen de bebouwde kom vaak best in de vierde versnelling rijden.

Cruise control

Gebruik je cruise control of anders gezegd: rij zoveel mogelijk met een gelijkmatige snelheid en een laag toerental in een zo hoog mogelijke versnelling. Kijk vooruit zo kunt je de snelheid gelijkmatig aanpassen. Laat het gas alvast los als je een stoplicht nadert en laat de auto verder rollen.

Motor

Zet de motor af als de brug open staat of als je moet wachten voor de spoorwegovergang. Gebruik geen gas bij het starten van de auto.

Banden

Controleer regelmatig de bandenspanning, in ieder geval een keer per maand, bij koude banden. Dat betekent dat je niet meer dan drie kilometer gereden hebt. De juiste bandenspanning zorgt voor een langere levensduur, kortere remweg en een betere wegligging. Daarnaast bespaar je brandstof. Als je met te zachte banden rijdt, gebruik je gauw twee procent meer brandstof.

Apparatuur

Apparatuur kan ook leiden tot extra verbruik van benzine. Zo zorgt het gebruik van de achteruitverwarming voor 4 tot 7 procent meer brandstofverbruik.

Accessoires

Ook accessoires kunnen zorgen voor meer verbruik van benzine of diesel. Zo is een koffer op je dak goed voor 16 procent meer brandstofverbruik, omdat de luchtweerstand toeneemt. Laat ook je imperiaal of fietsenrek niet langer achter de auto hangen dan noodzakelijk. Deze accessoires zorgen voor 38 procent meer brandstofverbruik. Ook een gevulde kofferbak zorgt voor meerverbruik. Elke tien kilo extra gewicht betekent o,1 liter meer per 100 kilometer.

Airco

De airconditioning gebruikt van alle apparatuur de meeste brandstof. Het gebruik van de airco kan leiden tot 25 procent meer brandstofverbruik. Als je de airco verstandig gebruikt, kan dat vermindert worden tot 10 procent.

Enkele tips:
  • Als het erg warm is, rijd dan de eerste paar minuten met de airco uit en de ramen open. Daarna de ramen weer sluiten en de airco aan. Zo kan de ergste warmte verdwijnen via de ramen verdwijnen en koelt de auto sneller af dan wanneer u meteen de airco gebruikt.
  • Zet de airco sowieso pas aan een paar minuten na het starten van de motor, dit voorkomt behalve onnodig brandstofverbruik ook slijtage.
  • Schakel de airco ook uit voordat de motor uitgezet wordt. Dit voorkomt bacteriegroei en condensvorming.
  • Gebruik de airco minstens een keer per maand, dus ook in de winter, dat voorkomt behalve bacteriegroei en condensvorming ook dat er bepaalde vervelende geuren ontstaan.
Gerelateerde artikelen
Benzine besparen met de zuinigste manier van autorijdenMet de alsmaar stijgende brandstofkosten wordt autorijden voor veel mensen een steeds grotere en onaangename kostenpost.…
Zuinig rijden doe je zoDuurzaam omgaan met brandstof is goed voor de portomonnee en het milieu. Toch zijn er weinig mensen op de hoogte van hoe…
Bezine besparen met autorijden door het nieuwe rijdenBezine besparen met autorijden door het nieuwe rijdenMet benzineprijzen van rond en boven de 1,80 euro per liter is het verstandig om zoveel mogelijk benzine te besparen. Da…
Goedkoop autorijden: minder brandstof verbruikenGoedkoop autorijden: minder brandstof verbruikenMinder brandstof verbruiken kan op verschillende manieren. Door onderstaande tips toe te passen kun je veel benzine of d…

Reageer op het artikel "Zuinig autorijden: Nieuwe rijden vermindert verbruik benzine"

Reactie

Meegt (infoteur), 05-04-2009 12:20 #1
Mooi en duidelijk artikel!

Infoteur: Jour
Laatste update: 06-03-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!