InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Benzine besparen met de zuinigste manier van autorijden

Benzine besparen met de zuinigste manier van autorijden

Met de alsmaar stijgende brandstofkosten wordt autorijden voor veel mensen een steeds grotere en onaangename kostenpost. Behalve minder autorijden of het aanschaffen van een zuinigere auto, is er ook een grote besparing op brandstofkosten mogelijk door op een zuinigere manier te rijden. Van een onzuinige naar een zuinige manier van rijden overgaan kan tot wel enkele tientallen procenten in het brandstofverbruik schelen. Hoe zuinig te rijden leest u in dit artikel.

Remmen en optrekken

Een groot deel van de brandstof die een auto nodig heeft, gaat op aan het optrekken. Bij het op gang helpen van de auto gaat veel meer energie en dus brandstof verloren dan bij het op één vaart doorrijden als de auto eenmaal op gang is. Wie brandstof wil besparen moet dan ook vooral zo veel mogelijk het onnodig remmen vermijden. In veel gevallen is het namelijk goed mogelijk om minder te remmen en toch veilig te rijden. Zo heeft op volle snelheid doorrijden naar een verkeerslicht dat op rood staat of een kruising waar sowieso gestopt moet worden niet veel nut. Zuiniger is het dan om al eerder het gas los te laten.

Laag toerental bij een hoge versnelling rijdt zuiniger

Ook bij het rijden op een constante snelheid is bezuiniging te halen. In principe geldt namelijk dat de bestuurder altijd zo laag mogelijk in de toeren moet rijden. Oftewel; schakel zo snel mogelijk over op een hogere versnelling, zolang de motor wel goed loopt. Het meest ideale moment van overschakelen naar een hogere versnelling is verschillend per auto, maar ligt bij benzine- en gasaangedreven auto's rond de 2.500 toeren of lager en bij diesel al bij 2.000 toeren. Wordt er langere tijd 50 gereden, kan dit prima in de vierde versnelling. 80 km/uur zou in ieder geval in de vijfde versnelling moeten en wie de beschikking heeft over een zesde versnelling zou deze zeker moeten gebruiken op de snelweg.

Zuinigste snelheid met de auto

Het verbruik per kilometer is dus zeer afhankelijk van het remmen, optrekken en het toerental in combinatie met de snelheid. Echter, voor iedere auto geldt dat er een snelheid is waarop de motor de meest efficiënte verbranding haalt. Hoewel vaak gezegd wordt dat langzamer rijden zuiniger is, ligt deze meest zuinige snelheid veelal tussen de 80 en 110 km/uur, afhankelijk van de auto. Langere tijd op die meest zuinige snelheid rijden in de hoogste versnelling is veel zuiniger dan het gemiddelde verbruik, dat door onder meer stadsritten hard achteruit loopt.

Gebruik van de koppeling

Wanneer de koppeling ingetrapt wordt, wordt er benzine aangevoerd naar de motor om deze draaiende te houden. Vaak is het echter helemaal niet nodig om deze extra benzine aan te voeren als de auto nog rijdt en er geen gas gegeven wordt. Als een automobilist zich uit wil laten rollen, kan de auto het beste in een hoge versnelling blijven staan zonder de koppeling in, in dat geval wordt er geen brandstof verbruikt. Uiteraard geldt dit tot op zekere mate; de auto moet niet afslaan.

Verder factoren die het verbruik beïnvloeden

Behalve het rijgedrag zijn er meer zaken die invloed hebben op het brandstofgebruik. Ramen die openstaan tijdens het rijden zorgen tot enkele procenten meer verbruik, omdat dit ten koste van de aerodynamica gaat. Ook een imperiaal, skikoffer, aanhanger, fietsdrager of andere zaken op of rondom de auto lijden tot een hoger verbruik. Niet alleen vanwege het gewicht, maar ook vooral wegens de aerodynamica. Verder is ook de bandenspanning van belang. Een lage bandenspanning zorgt voor een groot raakvlak en daarmee weerstand, dit geeft een hoger verbruik. Een hogere bandenspanning (de ideale spanning staat op de band aangegeven) is dus zuiniger en komt de levensduur van de band ook ten goede omdat deze minder slijt. Het rijden op winterbanden boven de 7 graden is ook slecht voor het verbruik én de slijtage aan de band.

Slipstream van een vrachtwagen vs. verbruik

Vaak wordt gezegd dat men het zuinigst rijdt bij circa 90 km/u achter een vrachtwagen. In theorie is dit waar, de vrachtwagen vangt dermate veel wind dat een auto in de meters daarachter flink zuiniger zou rijden. Echter geldt dit vooral voor de eerste circa 25 meter achter een vrachtwagen. Bij een snelheid van 90 km/uur is 25 meter echter slechts één seconde rijden. Het is dan ook zeer gevaarlijk zo kort op een vrachtwagen te zitten. De afstand achter een andere bestuurder zou altijd minimaal 2 seconde moeten zijn. Bij 90 km/uur is dit dus zo'n 50 meter. Wanneer iemand 50 meter achter een vrachtwagen rijdt, scheelt dit nog maar grofweg 5% brandstofverbruik. Zuiniger is dit dus wel, maar het doet geen wonderen.
Gerelateerde artikelen
Goedkope zuinige auto'sGoedkope zuinige auto'sEen gloednieuwe, zuinige auto hoeft niet altijd onbetaalbaar te zijn. Belastingvrije, zuinige auto’s zijn al op de markt…
Benzine of diesel: wat rijdt goedkoper?Benzine of diesel: wat rijdt goedkoper?Benzine of diesel auto, welke is voordeliger? Een dieselauto rijdt zuiniger en diesel kost minder per liter dan benzine,…
Goedkoop autorijden: minder brandstof verbruikenGoedkoop autorijden: minder brandstof verbruikenMinder brandstof verbruiken kan op verschillende manieren. Door onderstaande tips toe te passen kun je veel benzine of d…
Bronnen en referenties
  • http://www.hetnieuwerijden.nl/
  • http://savingenergy.wordpress.com/2008/01/08/drafting-behind-a-vehicle-to-improve-fuel-efficiency/

Reageer op het artikel "Benzine besparen met de zuinigste manier van autorijden"

Infoteur: Appelflap
Laatste update: 08-12-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!