Benzine of diesel: wat rijdt goedkoper?
Benzine of diesel auto, welke is voordeliger? Een dieselauto rijdt zuiniger en diesel kost minder per liter dan benzine, maar je betaalt meer wegenbelasting. Een benzineauto gebruikt meer brandstof, benzine is iets duurder per liter, maar je betaalt minder wegenbelasting. Welke brandstof voor jou goedkoper is hangt af van welke auto je kiest en hoeveel kilometer je daarmee op jaarbasis wilt gaan rijden. Als je de juiste gegevens hebt kun je het omslagpunt berekenen tussen diesel en benzine. Hieronder is hiervan een rekenvoorbeeld gegeven.
Als je een nieuwe auto koopt (tweedehands of helemaal nieuw) heb je allerlei keuzes: merk, grootte, kleur, comfort, accessoires, etc. Wat bij de aanschaf van de auto ook zeker een aandachtspunt moet zijn is de
brandstof. Daarbij heb je grofweg twee keuzes:
benzine of diesel. Een benzineauto rijdt over het algemeen iets minder zuinig en benzine is per liter duurder dan diesel. Redenen om voor een dieselauto te kiezen. Echter, voor een dieselauto moet je meer wegenbelasting betalen dan voor een benzineauto.
Voordat je de keuze maakt tussen benzine of diesel is het verstandig om eerst een model te kiezen, of in ieder geval een idee te hebben waar je naar op zoek bent. Zowel voor het brandstofverbruik als voor het gewicht van de auto - en daarmee voor de hoogte van de wegenbelasting - maakt het groot verschil of je kiest voor een hatchback, sedan of stationwagon. Als je concrete modellen kiest kun je ook concrete cijfers met elkaar vergelijken.
Hieronder zullen we uitgaan van een gemiddelde hatchback: een Volkswagen Polo, Fiat Punto, of vergelijkbare modellen van andere merken. Vrijwel al deze modellen zijn zowel in een dieselvariant als een benzinevariant verkrijgbaar. Je kunt dus kiezen tussen benzine of diesel.
Voor een dergelijke benzineauto betaal je ongeveer €60 wegenbelasting per 3 maanden, dus €240 per jaar. Voor dezelfde auto, maar dan als diesel, betaal je ongeveer €250 wegenbelasting per 3 maanden, dus €1.000 per jaar. De benzinevariant zal grofweg 1:15 rijden (met één liter benzine rijd je 15 kilometer); de dieselvariant ongeveer 1:20. Het brandstofverbruik is uiteraard van het model, de leeftijd van de auto en je rijstijl.
Met bovenstaande gegevens kun je uitrekenen wat je op jaarbasis kwijt bent aan je auto bij verschillende afstanden. Dit is weergegeven is de tabel hieronder. Er is uitgegaan van een benzineprijs van €1,70 en een dieselprijs van €1,40. In werkelijkheid kunnen deze prijzen uiteraard verschillen.
Kilometers per jaar | Benzine (liters) bij 1:15 | Brandstof kosten | Totaal kosten | Diesel (liters) bij 1:20 | Brandstof kosten | Totaal kosten |
7.500 | 500 | €850 | €1.090 | 375 | €525 | €1.525 |
15.000 | 1.000 | €1.700 | €1.940 | 750 | €1.050 | €2.050 |
20.000 | 1.333 | €2.266 | €2.506 | 1.000 | €1.400 | €2.400 |
25.000 | 1.667 | €2.833 | €3.073 | 1.250 | €1.750 | €2.750 |
50.000 | 3.333 | €5.667 | €5.907 | 2.500 | €3.500 | €4.500 |
Omslagpunt tussen diesel en benzine
Zoals je ziet ligt het
omslagpunt in dit rekenvoorbeeld tussen de 15.000 en 20.000 kilometer per jaar. Als je 50.000 per jaar rijdt bespaar je met diesel op jaarbasis meer dan €1.000 ten opzichte van benzine. Uiteraard zullen de getallen in werkelijkheid allemaal net een beetje anders zijn, maar een rekenvoorbeeld zoals hierboven kun je uiteraard ook zelf maken. Op die manier kun je voor de
auto die jij wilt het omslagpunt berekenen tussen benzine en diesel. Er zijn nog wel een aantal zaken waar je rekening mee moet houden.
Veel rijden in het buitenland
Als je veel in het buitenland rijdt, komt het rekensommetje er net iets anders uit te zien. In de meeste andere Europese landen is het prijsverschil tussen benzine en diesel namelijk kleiner dan in Nederland. Daardoor zul je op jaarbasis meer kilometers moeten rijden om het omslagpunt te bereiken en over te stappen op diesel.
Wisselende banen en omstandigheden
Als je een andere auto aanschaft doe je dat voor 3, 5, misschien wel 10 jaar. Hoewel het op dit moment voordelig kan zijn om een dieselauto aan te schaffen kan dat over een jaar veranderd zijn; dan is het misschien voordeliger om een benzineauto te rijden. Andersom kan natuurlijk ook. In ieder geval is het goed om na te denken over je autogebruik in de aankomende jaren; niet alleen je autogebruik van dit moment.
Belastingvrij rijden
In sommige gevallen is het mogelijk om belastingvrij te rijden, bijvoorbeeld omdat je auto een oldtimer is, of omdat je een auto hebt die zo zuinig en milieuvriendelijk is dat je binnen bepaalde criteria valt. Als je een auto hebt die belastingvrij rijdt, is het eigenlijk altijd voordeliger om diesel te rijden. Als je een oldtimer hebt waarvoor je geen belasting hoeft te betalen kan het zelfs de moeite lonen om de motor om te laten bouwen, zodat je op diesel of gas kunt rijden.
Lees verder