Benzine, lpg of diesel
Brandstof heeft het autorijden de laatste jaren veel duurder gemaakt. Vanaf het begin van 2009 wordt benzine steeds duurder en diesel blijft in prijs stabiel.
Mensen die veel rijden, kiezen voor een dieselauto. In 2008 zijn de prijzen voor diesel sterk gestegen. De prijzen aan de pomp voor diesel en benzine kwamen steeds dichter bij elkaar te liggen. Vanaf het eerste kwartaal van 2009 lopen de prijzen van benzine en diesel weer verder uit elkaar af. Benzine wordt duurder ten opzichte van diesel.
Benzine, LPG of diesel
Iedereen weet dat mensen die veel kilometers rijden voordeliger uit zijn met een dieselauto. Bij hoeveel kilometer het omslagpunt ligt verschilt, en is afhankelijk van vele factoren. Dit is voor een belangrijk deel afhankelijk van de uitgaven aan brandstof. In aanschaf is een dieselauto tot wel vierduizend euro duurder. De LPG auto is ook al gauw tweeduizend euro duurder.
Aantal kilometers
Vanaf 35.000 kilometer per jaar blijkt het uit te kunnen om over te stappen op diesel. Andere bronnen geven weer 30.000 kilometer aan. Op het internet treft u meerdere berekeningstools aan, om uit te rekenen waar u het beste voor kunt kiezen. Bij weinig kilometers is de logische keuze benzine. Indien u meer dan 15.000 kilometer per jaar rijdt, kunt u beter kiezen voor een LPG G3 auto.
LPG G3
LPG G3 is voordeliger in de belasting in vergelijking met de oudere LPG-installaties. Volgens sommige bronnen kan het al uit bij slechts 10.000 kilometer per jaar. Toch kiezen de meeste mensen voor diesel of benzine. Dit wordt veroorzaakt door kleine nadelen van LPG. Een veel genoemde nadeel is het verlies aan ruimte. Het kost namelijk behoorlijk wat ruimte om een lpg tank te plaatsen. Tegenwoordig zijn hier echter wel handige oplossingen voor door de tank onder de auto te plaatsen. Een ander nadeel is de kleine tank in vergelijking met de reguliere benzinetank. Het verbruik per kilometer van de LPG auto ligt hoger.
Diesel
Het grote voordeel van diesel is de literprijs ten opzichte van benzine. Daarnaast zullen dieselmotoren langer mee gaan. In het verleden was een bezwaar dat de dieselauto’s traag zijn. Tegenwoordig zijn de dieselauto’s verder door ontwikkeld, en is dit nadeel vrijwel verholpen. Nadelen van de dieselauto’s zijn: de hogere aanschafprijzen, schadelijkheid voor het milieu en hogere wegenbelasting. Met name de schadelijkheid kan een probleem gaan worden zodra de Overheid gaat besluiten om hier maatregelen tegen te nemen.
Benzine
Een benzineauto is goedkoper in aanschaf en is goedkoper in wegenbelasting. Het grootste nadeel zal voor iedereen duidelijk zijn, namelijk de prijs van brandstof. Ook kent de benzineauto een groter verbruik dan de dieselauto, maar weer een lager verbruik dan de LPG auto.