Niet multitasken in de auto
Het is zo handig, of het lijkt in ieder geval zo. Je zit in de auto achter het stuur, het verkeer is te overzien dus doen we er wat “bij”. Immers, het is zo prettig om in deze hectische maatschappij te kunnen multitasken. Hoewel er ook al onderzoeken zijn die multitasken vanuit effectief oogpunt gezien onderuit halen, lijkt het menig autorijder toch nog steeds erg handig.
Efficiënt, maar ook effectief?
Multitasken is ongetwijfeld efficiënt, want in minder tijd doe je meer. Echter, de vraag is hoe effectief je activiteiten zijn. Je hebt, om iets goed te doen, je concentratie nodig en deze verdeel je tijdens het multitasken. Platte processen, welke routinematig uitgevoerd kunnen worden, kunnen eventueel nog wel. Maar als het verder gaat dan heel platte processen, dan is multitasken, zo is wetenschappelijk aangetoond, niet zinvol en weinig effectief. Dit heeft te maken met je werkgeheugen, wat als het ware tijdelijk opgedeeld wordt.
Als je het over multitasken in de auto hebt, wil dat dus zeggen dat je het belangrijkste, namelijk het autorijden, met minder concentratie doet… en dat kan verstrekkende gevolgen hebben.
In de auto
Zeker als we wat langer in de auto zitten, is het wel zo prettig als we het ook gezellig maken en onze tijd nuttig invullen. Dat kan met een lekker muziekje, een interessant discussieprogramma volgen, een hapje eten en drinken, gezellig bijkletsen met vrienden die je toch al zo weinig ziet of zakelijk afstemmen wat er nog moet gebeuren. Dat “onze tijd nuttig invullen” doe je eigenlijk al met van A naar B te rijden, maar dat zien we vaak niet zo en dus wordt onze auto ons tweede woonhuis of kantoor.
Wat kan afleiden?
Hoewel we er lang niet altijd bij stilstaan, zijn er zaken die ons af kunnen leiden en van invloed zijn op ons rijgedrag. Te denken valt aan:
- Muziek kan je rijgedrag sterk beïnvloeden, zoals snelle muziek ga je harder van gaat rijden en vrolijke muziek maakt uiteraard vrolijk. Maar dat vrolijker worden maakt dat je koershouden lastiger wordt. Voor degene die normaal snel agressief wordt, kan rustige (easy listening muziek) muziek overigens weer een positieve invloed hebben en daarmee ook het korte lontje doen afnemen.
- Gesprekken voeren kan positief werken, maar meestal negatief. In zijn algemeenheid leidt het af en dat is niet goed voor je concentratie welke je op de weg moet houden (beide zaken maken gebruik van je werkgeheugen en dus moet je je aandacht verdelen). We hebben het dan over live gesprekken maar met name telefoongesprekken, waarbij we er in het laatste geval sowieso vanuit gaan dat dit handsfree plaatsvindt. Toch is ook aangetoond dat een licht gesprek (qua inhoud) je alert kan houden (denk hierbij aan de late avond autorit op een niet verlichte weg). Gesprekken in de auto zijn sowieso net even anders dan telefoongesprekken en heeft met je passagier te maken. Deze ziet namelijk hetzelfde als jij en zal zich eerder aanpassen (qua gesprek) als zich een situatie voordoet.
- Een hapje eten of bakje koffie in auto kan normaal gesproken niet zoveel kwaad, maar er hangt meer aan vast. Dit heeft betrekking op de koffie die te heet is, de kruimels van het broodje welke je van je kleding wilt schudden of dat snoepje of koekje wat je laat vallen en waar je achteraan grijpt. En dan nog maar niet nadenken over het flesje water wat aan de bestuurderskant op de grond valt en onder het pedaal terecht kan komen.
- Een positief effect heeft de navigatie op ons rijgedrag (eerst navigatie instellen, dan wegrijden!). Tenminste als je je gezonde verstand er ook nog bij durft te houden. De kaarten of boeken op schoot die de aandacht afleiden zijn verleden tijd en je kunt je volledig op de weg concentreren.
- Apparaten bedienen is uit den boze, want er is op dat moment méér aandacht nodig voor het apparaat dan voor het autorijden. Behalve de telefoon, kan dit ook stereoapparatuur zijn of het scheerapparaat wat onderweg naar het werk wordt gebruikt (veelal om tijd in de vroege ochtenduren te winnen).
Gevolgen?
Het kan niet altijd direct aangetoond worden dat er bij een ongeluk iets meegespeeld heeft wat hierboven beschreven staat, maar als je aandacht meer naar iets anders uitgaat, zoals telefoneren of de stereoapparatuur bedienen, dan vertraagt je reactie met ruim 40%. Toch gaat men er vanuit dat 10% tot 15% van de ongelukken te maken heeft met onnodige afleiding in de auto.
Ontspan in de auto!
Ook handsfree bellen is dus niet geheel goed te praten en wat is er op tegen om juist die tijd in de auto te gebruiken om te ontspannen na een drukke werkdag en even lekker niet te doen dan te autorijden. Of in de ochtenduren langzaam in het zakelijk ritme te komen. Of zonder speciale reden een moment voor jezelf in een toch al zo drukke maatschappij. De kans dat je minder opgefokt raakt van een asociale weggebruiker, is daarmee ook groter en ook dit kan in positieve zin weer gevolgen hebben.