InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Bluetooth headset voor veiliger handsfree telefoneren

Bluetooth headset voor veiliger handsfree telefoneren

Bluetooth headset voor veiliger handsfree telefoneren Telefoneren in de auto terwijl je als bestuurder aan het rijden bent wordt steeds vaker ontraden. Ook indien het bellen handsfree plaats vindt. Tijdens het autorijden heb je immers in het drukke verkeer al je concentratie nodig op de weg. Bedenk dat een telefoongesprek veel meer energie en aandacht vraagt dan een gesprek met een medepassagier. Maar als het toch moet, gebruik dan een bluetooth set. Telefoneren als verkeersdeelnemer in de auto blijft echter evengoed gevaarlijk, dus ga bij een afleidend gesprek liever even stil staan, voordat je voor eeuwig stil staat. Er zijn meerdere redenen om maar liever niet met een hand aan je oor te bellen, terwijl je een auto bestuurt. Behalve de hoge verkeersboete van maar liefst € 230,- tevens jouw gezondheid en die van andere weggebruikers. Draadloos telefoneren is niet alleen veiliger maar ook veel prettiger.

Groot gevaar dus hoge boete

Weinig handelingen in het verkeer zijn zo gevaarlijk als rijden met één hand en een mobiele telefoon aan je oor. Je neemt namelijk op twee fronten tegelijk een risico, namelijk de geestelijke afleiding in combinatie met verminderde macht over het voertuig doordat je slechts een hand aan het stuur hebt. De optelling van beide risico’s laat zich vertalen in 1+1 = 3. Logisch dat de boete op het besturen met een telefoon aan je oor maar liefst € 230,- bedraagt (in 2016). Overigens is de ANWB van mening dat het beter is tijdens het autorijden helemaal niet te telefoneren, ook niet handsfree. Een automobilist heeft namelijk alle aandacht nodig in het verkeer en moet zich dus volledig concentreren op de weg. Het gebruik van elektronische apparatuur leidt de noodzakelijke aandacht teveel af. Daarom mag je als reiziger in het in het openbaar vervoer, ook nooit met chauffeur of trambestuurder praten onder het rijden.

Handsfree bellen

Vaak krijg je bij aanschaf van een mobiele telefoon een headset meegeleverd in de vorm van oortjes die met een snoer op je mobiele telefoon zijn aan te sluiten. Maar zo’n koptelefoon met snoertje is niet echt praktisch omdat het in de war raakt en in de weg gaat zitten. Voor wat meer geld kan je beter een praktische bluetooth handset kopen.

Bluetooth headset

Wat is bluetooth eigenlijk precies. Met behulp van bluetooth kun je tussen verschillende elektronische apparaten een draadloze verbinding leggen. Daarbij geldt wel als eis dat de betreffende apparaten zich op niet meer dan 10 meter van elkaar bevinden. Niet alleen het koppelen van de apparaten gaat eenvoudiger, ook het energieverbruik is lager en de beveiliging beter dan bij menig ander systeem. Een goede Bluetooth headset is weliswaar duurder dan een headset met een snoer, maar heeft dus voordelen als het gaat om een verbinding te leggen met je mobiele telefoon. Prijzen variëren circa € 10,- tot € 100,- per headset.

Waar moet je op letten bij aanschaf

Er is in de eerste plaats nogal wat verschil in draagcomfort tussen de verschillende headsets dus pas ze eerst voordat je er eentje koopt, vooral als je brildrager bent.
  • Zitten ze lekker en vliegen ze niet van je oren als je een keertje stevig met je hoofd schudt.
  • Gaan ze makkelijk op en af.
  • Hoe onderdrukken ze de ruis en het achtergrondgeluid (Noise cancellation, noise reduction).
  • Hoe is het bedieningsgemak. Bij verreweg de meeste toestellen heeft één knop meerdere functies. Dat vraagt gewenning maar ook een goede gebruiksaanwijzing, die op papier beknopt is en op Internet te vinden is. Hopelijk in het Nederlands.

Brildragers

Pas de headset liefst eerst, voordat je hem koopt, omdat hij in combinatie met je bril lekker moet zitten. Er zijn namelijk headsets die je over je oor schuift, in je gehoorgang drukt of door middel van een haak achter je oor steekt. Afhankelijk van het gekozen model zitten bril en headset elkaar dan nog wel eens in de weg.
Gerelateerde artikelen
Regels en weetjes rondom het bellen als bestuurderHet handheld bellen is in Nederland sinds 2002 verboden. Sterker nog men mag geen telefoon vasthouden als men deel neemt…
Handsfree bellen: ook gevaarlijkHandsfree bellen: ook gevaarlijkHandfree bellen. Sinds 2002 mogen mensen in hun auto niet meer met de mobiele telefoon in de hand bellen. Als ze daarop…
Verkeersboete 2016 en 2017: snelheidovertreding en boetesVerkeersboete 2016 en 2017: snelheidovertreding en boetesDe verkeersboetes 2016 gaan weer omhoog, in 2017 gelukkig een jaartje niet. Te hard gereden met de auto, een snelheidsov…
Bluetooth: Hollandse uitvinding met internationaal succes!Bluetooth: Hollandse uitvinding met internationaal succes!Bluetooth is voor velen een term die thuis hoort in het rijtje WiFi, G3, G4, RAM, USB, FireWire. De naam van een technie…
8 tips om GSM-straling te reduceren8 tips om GSM-straling te reducerenWe zijn er nog steeds niet uit, is gsm-straling nu schadelijk of niet. Stel dat deze effectief tumoren veroorzaakt gooie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mattiaverga, Pixabay
  • Onder andere: Openbaar ministerie (om.nl) 12-1-2016

Reageer op het artikel "Bluetooth headset voor veiliger handsfree telefoneren"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 26-02-2019
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!