InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Het aanschaffen van een tweedehands auto

Het aanschaffen van een tweedehands auto

Een tweedehands auto is uiteraard goedkoper dan een nieuwe auto, echter kan het zo zijn dat er iets beschadigt is of dat er geen garantie op de auto word gegeven. Het kopen van een gebruikte auto blijft dan ook altijd wel een gok. Om zo min mogelijk risico te nemen kunt u in dit artikel informatie vinden over de aanschaf van een gebruikte auto.

Waar?

U kunt een gebruikte auto bij een autobedrijf, de erkende en betrouwbare autobedrijven zijn lid van BOVAG en hanteren ook hun voorwaarden. In de voorwaarden staan andere dingen beschreven als de garantie en de informatie binnen een advertentie. U kunt ook kijken voor een gebruikte auto via particulieren, zo heeft marktplaats veel aanbod van mensen die hun auto weg willen doen. Vaak is het particulier kopen het goedkoopste maar het is hierbij wel handig als u enig verstand heeft van auto's zodat u geen kapotte auto overkoopt. Het is namelijk zo dat niet alle autodealers even betrouwbaar zijn zelfs al verkopen ze meerdere auto's.

Wat zijn uw eisen?

Zoekt u een grote of kleine auto? Een terreinwagen of coupé? Hoelang wilt u ermee rijden? Het zijn allemaal vragen waar u van te voren over na kunt denken. In de advertentie kunt u onder andere de volgende informatie halen:
  • merk en type
  • bouwjaar
  • kilometerstand
  • gewicht(handig om te weten voor de wegenbelasting)
  • aantal deuren
Verder word er veelal in vermeld wanneer de auto APK gekeurd is. De APK geldt één jaar en mag tot 2 maanden na de APK datum uitgevoerd worden. Zonder APK is de auto niet verzekerd en onverzekerd mag deze de weg niet op.

Kilometerstand en bouwjaar

Het mooiste zou natuurlijk zijn als u een goede auto met weinig kilometers kan kopen die ook nog eens vrij nieuw is. Echter gaat de ene auto gerust 30 jaar mee terwijl een andere na 15 jaar afgeschreven is. Het is wel zo dat sommige merken zoals bijvoorbeeld de panda bekend staan om hun lange duur. De kilometerstand kunnen mensen zelf aanpassen dit is ook niet verboden als het niet met de rede gedaan word om andere op te lichten, u kunt de kilometerstand eventueel navragen bij de nationale auto pas of teruglezen in het onderhoudsboekje.

Wat neemt u mee?

  • een memo met uw eisen
  • een zaklantaarn om onder de auto te kunnen kijken
  • een doekje om het oliepijl bijvoorbeeld te controleren
  • uw rijbewijs voor een eventuele proefrit
Als u gaat probeer dan op de dag te gaan zodat u de auto goed kunt zien, probeer alle functies van de auto uit zoals de radiator, alle sloten, het verschuiven van de stoelen en spiegels enzovoorts.

Kentekenbewijs

Het kentekenbewijs bestaat uit drie delen waarvan u één moet meenemen om de auto op uw naam te laten zetten. Dit moet u zelf doen en dit kan bij een postkantoor. Op het kentekenbewijs staat ook de brandstof die voor de auto word gebruikt en het chassisnummer, kijk of deze ook overeen komen.

Proefrit

Tijdens een proefrit kunt u een aantal testjes doen om te kijken of de auto iets mankeert. Ten eerste kun u al kijken of alle dashboard lichtjes gaan branden als de auto start, vervolgens kunt u kijken hoe de uitlaatgassen er uit zien en u kunt horen of de motor een gelijkmatig geluid produceert. Onder de proefrit kunt u de volgende dingen proberen:
  • proberen zo snel mogelijk stil te komen staan
  • kijken of het stuur een afwijking heeft door deze op een recht stuk even los te laten
  • de verlichting en claxon uitproberen
  • laat zacht de koppeling opkomen en kijk of de motor blijft draaien
  • rij ook een stuk over de snelweg
Laat de verkoper eventueel meegaan zodat hij u niet kan beschuldigen van enige beschadiging.

De koop

Laat u niet te snel over halen en bekijk meerdere auto's voor u tot een beslissing komt. Als u eisen had zorg dan dat u die eisen ook heeft bij de auto. Particulier zult u waarschijnlijk contant af moeten rekenen, houd er rekening mee dat u wellicht niet een groot bedrag in één keer uit de pinautomaat kunt halen.
Gerelateerde artikelen
Tweedehands auto kopen: waar moet je op letten?Tweedehands auto kopen: waar moet je op letten?Een tweedehands auto kopen is niet moeilijk en zo gebeurd, echter bij het kopen van een goede tweedehands auto komt erva…
Cabrio kopen: Tips voor de aankoop van een gebruikte cabrioMet name met warm weer dromen veel mensen van met wapperende haren rijden in een cabrio. En omdat een cabriolet niet de…
Particulier auto verkopen: Hoe verkoop je snel je auto?Wanneer je je auto als particulier snel wilt verkopen, is het zinvol om daarvoor meerdere afzetkanalen uit te proberen.…
Proefrit: Waar let je op tijdens een testrit?Een auto kopen is niet eenvoudig. Een dealer kan alle briljante eigenschappen van een voertuig opsommen. Maar wat zegt d…

Reageer op het artikel "Het aanschaffen van een tweedehands auto"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 25-01-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!