InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Particulier auto verkopen: Hoe verkoop je snel je auto?

Particulier auto verkopen: Hoe verkoop je snel je auto?

Wanneer je je auto als particulier snel wilt verkopen, is het zinvol om daarvoor meerdere afzetkanalen uit te proberen. In dit artikel wordt een aantal mogelijkheden voor het particulier verkopen van een auto op een rij gezet. Zodat je kunt kiezen welke methode je aanspreekt en bij je past. Maar ook zodat je er liefst meerdere kunt kiezen om zo je kansen op een snelle verkoop van jouw auto flink te verhogen. Hoe verkoop je jouw auto zo snel mogelijk voor zo veel mogelijk geld?

Als particulier je auto verkopen via de dealer

Wanneer je je auto wilt verkopen, heb je meerdere opties maar de eerste en meest logische is om die te verkopen aan een dealer. Je kunt naar je eigen dealer gaan of meerdere dealers afgaan, die jouw automerk voeren. Maar je kunt het ook verder zoeken en de auto aanbieden bij dealers, die tweedehands auto's opkopen en verkopen. Wanneer een dealer geïnteresseerd is, is een deal vaak snel gesloten. Het kan zijn dat de handelaar een proefrit wil maken maar op basis van zijn ervaring is er niet veel meer nodig dan dat om te bepalen wat de waarde is van de auto en of het voor hem al dan niet een interessant voertuig is.

Een voordeel van verkopen via een dealer kan zijn dat deze je eventueel een interessant tegenvoorstel kan doen. Wanneer je jouw nieuwe auto afneemt bij hetzelfde bedrijf, krijg je bijvoorbeeld een goede inruilprijs voor je huidige voertuig. Zo kan er een hele interessante win-win situatie voor beide partijen ontstaan. Verkopen via een dealer is dus zeker het overwegen waard.

Wanneer de dealer in eerste instantie niet geïnteresseerd is, kun je ook afspreken met een dealer dat hij voor een maandelijkse vergoeding jouw auto voor een afgesproken prijs probeert te verkopen. Hij koopt de auto dan niet echt maar je zet hem daar wel weg en de verkoper zal mogelijke klanten wijzen op het buitenkansje in de showroom.

Snel je auto verkopen via veilingsites als Marktplaats of Autotrader

Voor een relatief kleine vergoeding kun je jouw auto aanbieden via de gangbare veilingsites zoals bijvoorbeeld Marktplaats, Tweedehands, Kapaza of Speurders. Er bestaan echter ook marktplaatsen, die alleen maar bedoeld zijn als portaal voor de aankoop en verkoop van auto's. Dat zijn onder ander Autorola, Autotrader, Autoscout en Autotrack. Het voordeel van deze websites is dat toekomstige kopers er gericht op zoek gaan naar een nieuwe auto. De specificaties van de auto kun je heel gedetailleerd opgeven, zodat een koper die weet wat hij wil ook echt bij jouw auto uitkomt in zijn zoektocht.

Particulier je auto verkopen op een autoveiling

Je kunt ook je auto aanbieden op een online autoveiling, waar zowel particulieren als handelaren kunnen bieden op jouw voertuig. Hiervoor hoef je alleen eenvoudig via Internet de dagwaarde van je auto te berekenen om zeker te kunnen zijn dat je een realistische minimum prijs kunt bepalen. Wanneer je dat hebt gedaan kunnen mogelijke kopers bieden op jouw auto vanaf de dagwaarde die je hebt ingesteld. Vaak lukt het op deze manier om een auto binnen 3 dagen van eigenaar te doen wisselen tegen een gunstige prijs. Wanneer je auto niet verkocht zou worden, betaal je ook geen commissie.

Als particulier snel je auto verkopen: Let op het volgende!

Bepaal liefst tevoren de waarde van je auto, voordat je in zee gaat met een dealer of de auto veilt via een officiële autoveiling. Besef dat bijvoorbeeld een dealer altijd winst zal willen maken en dat je door gebruik te maken van een tussenpersoon de kans loopt om minder voor je auto te krijgen dan je direct van een andere particulier zou hebben gekregen. Verkopen via een dealer is absoluut de snelste manier om je auto te verkopen maar niet per definitie de manier om het meest geld voor je auto in handen te krijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Particulier auto verkopen: Hoe verkoop je snel je auto?"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 06-02-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Auto verkopen
Schrijf mee!