InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Tweedehands auto kopen

Tweedehands auto kopen

Tweedehands auto kopen Een nieuwe auto kopen is voor vele mensen een te grote uitgave. Een tweedehands auto is een goedkoper alternatief die wel risico’s met zich meebrengt. Het aanschaffen van een nieuwe auto kost u ongeveer tussen de €10.000 en €35.000. De hoogte van het bedrag is sterk afhankelijk van uw wensen en eisen. Niet iedereen heeft de mogelijk om de financiën hiervoor rond te krijgen. Daarnaast zijn er ook veel mensen die het zouden kunnen betalen, maar niet vele duizenden euro’s extra uit willen geven voor een nieuwe auto. Een auto is een grote uitgave en de waarde van het object neemt snel af. Nieuwe auto’s hebben vooral de eerste jaren een zeer hoge afschrijving, zie ook "Afschrijving op auto's". Op een nieuwe auto van enkele jaren oud schrijft u al gauw vijftig procent af.

Tweedehands kopen bij handelaar particulier

Tweedehands kan u aanzienlijk geld besparen, maar u moet wel weten waar u deze koopt. De goedkoopste auto’s koopt u bij handelaren en particulieren. Blijken er achteraf toch gebreken te zijn dan moet u deze handelaar of particulier hierop aanspreken. Deze zullen u waarschijnlijk niet tegemoet komen en de problemen voor u verhelpen. Denkt u dat ze verwijtbaar zijn dan staat de weg naar de rechter open. Dit gaat u echter veel geld en energie kosten en vaak blijkt het toch onmogelijk om geldelijke compensatie te krijgen.

Tweedehands kopen bij een BOVAG bedrijf

Bij de BOVAG-bedrijf betaalt u meer voor dezelfde tweedehands auto, maar de garantie is over het algemeen beter. Bij het aankopen van een gebruikte krijgt u een BOVAG Garantiebewijs. Het aankoopbedrag moet echter wel minimaal €4.500 zijn, of 35% van de oorspronkelijke cataloguswaarde. Dit bewijs geeft een recht op zes maanden garantie op onder andere verborgen gebreken.

Tweedehands auto kopen op een autoveiling

Veel voormalige leaseauto’s worden verkocht via een autoveiling. Via deze veilingen kunt u op een goedkope manier een degelijke auto kopen van enkele jaren oud. Het gaat vaak om gevestigde merken auto’s, die in de afgelopen jaren goed zijn onderhouden. Meestal zijn er wel veel kilometers mee gereden. Daarnaast is er waarschijnlijk niet altijd voorzichtig in gereden. Veel leaserijders springen namelijk niet echt zuinig om met de auto van de baas.

ANWB

Bij de ANWB kunt u de auto tegen betaling laten keuren voorafgaande aan de koop. Uit deze keuring blijkt de huidige staat van de auto. Mensen denken vaak dat dit niet nodig is omdat de auto APK gekeurd is, maar een ANWB keuring gaat verder dan de APK keuring. Leden van de ANWB kunnen bij juridische geschillen met betrekking tot de aankoop van een auto aankloppen bij de juridische afdeling van de ANWB voor advies.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tweedehands auto kopen"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 21-12-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!