InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Een nieuwe auto of een tweedehands auto kopen

Een nieuwe auto of een tweedehands auto kopen

Een nieuwe auto of een tweedehands auto kopen Het kopen van een nieuwe middenklasse auto kost u tussen de €18.000 en €35.000. U kunt geld besparen door geen nieuwe auto te kopen, maar een jonge gebruikte auto. De afschrijving op de auto is in de eerste twee jaren namelijk het hoogst. Op het moment dat u met de nieuwe auto bij de dealer bent weggereden hebt u al een groot bedrag afgeschreven. De auto is op dat moment namelijk niet meer nieuw. Uitgaande van een middenklasse auto bent u op dat moment al duizenden euro’s kwijt. De hoogte van de afschrijving op een auto is afhankelijk van de leeftijd van de auto, het aantal gereden kilometers, maar ook het merk speelt hierbij mee. Een merk als Toyota, Opel en Volkswagen zijn veel waardevaster dan een Hyundai of een Chevrolet.

Dit wordt voor een groot deel bepaald door de populariteit van het merk als tweedehandse auto’s. De meest waardevaste auto, de Toyota Aygo, kent een afschrijving van 54 procent na 3,5 jaar en ongeveer 100.000 kilometers op de teller. De minst waardevaste auto is de Hyundai Grandeur. Deze schrijft in 3,5 jaar en 100.000 kilometers bijna 75 procent van de nieuwwaarde af.

Waarom een nieuwe auto kopen?

Na het kopen van een nieuwe auto kunt u er vanuit gaan dat u er lang plezier van hebt zonder veel kosten te hoeven maken. Ontstane problemen aan de auto, kunt u laten verhelpen door de dealer, want dat valt onder de garantie. U kunt de auto ook exacte naar uw wens samenstellen. U bent de eerste eigenaar en hoeft zich niet af te vragen hoe de vorige eigenaar de auto behandeld heeft.

Waarom moet ik een tweedehands auto kopen?

De belangrijkste reden zal de prijs zijn. Een auto van een paar jaar oud is vaak nog als nieuw, maar de prijs is wel fors lager. Een jonge gebruikte auto van één of twee jaar oud, bespaart u met gemak tien tot twintig procent op de nieuwprijs. Indien u kiest voor een oudere tweedehands auto, kunt u een auto kopen voor een bedrag van €1.000 tot €5.000 waar u nog jaren plezier van kunt hebben.

Kiezen voor een oudere auto zal over het algemeen wel betekenen dat de onderhoudskosten hoger uit zullen vallen. De meest populaire tweedehands auto’s zijn de auto’s van drie tot zes jaar oud. Ze kunnen nog jaren mee en zijn gunstig geprijsd.

Kiezen voor een oude of een jonge gebruikte auto?

Bij het kopen van een oudere gebruikte auto moet u ook een dosis geluk hebben. De verkoper geeft er geen garantie op, en u weet niet hoe de auto zich gaat houden op korte termijn. Dit weet u ook niet met de jongere gebruikte auto’s, maar daar zit vaak nog een garantie op (bijvoorbeeld Bovag garantie). De goedkoopste manier van autorijden is het kopen van een oude auto die eenvoudig door de APK keuring komt. Helaas weet u niet in hoeverre dit het geval is.

Het voordeel van een jonge gebruikte auto is wel dat u er waarschijnlijk meerdere jaren plezier van kunt hebben tegen lage onderhoudskosten. Mensen die zelf handig zijn met auto’s kunnen zeer goedkoop rijden door een opknappertje te kopen en deze te herstellen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een nieuwe auto of een tweedehands auto kopen"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 18-09-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!