InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Goedkoop autorijden met LPG G3

Goedkoop autorijden met LPG G3

Goedkoop autorijden met LPG G3 Bij veel mensen heeft autogas nog steeds de naam dat het duur is in de belasting. Met LPG G3 is dat echter enige jaren al niet meer het geval. Door milieuvriendelijke belastingmaatregelen is de wegenbelasting op een LPG auto lang niet meer zo hoog als hij vroeger was. De auto moet dan wel voldoen aan de uitstoot-normen van LPG G3.

Lage prijs aan de pomp en geen hoge wegenbelasting meer

LPG is altijd aan de pomp een goedkope brandstof geweest. Vroeger werd dit weer teniet gedaan doordat de wegenbelasting veel hoger was. Je moest veel kilometers maken wilde je je belastingnadeel weer wegrijden. LPG is echter niet alleen goedkoop maar ook schoon en dit heeft de Europese en Nederlandse regeringen doen besluiten om LPG G3 (LPG van de 3e generatie) te stimuleren. Op een gemiddelde auto's met LPG G3 wordt nog maar 20 a 30 euro wegenbelasting per maand geheven. Ook het accijns is met 9% veel lager. Op benzine zit 50% accijns.

Door de lage prijs van LPG aan de pomp dalen de brandstofkosten met de helft. De extra kosten van de wegenbelasting, die nog steeds iets hoger zijn, zijn met een tankbeurt of twee al terugverdiend. Na die tweede tankbeurt ga je besparen.

Een LPG installatie laten inbouwen

Natuurlijk moet de LPG-installatie zelf ook terugverdient worden. Hoe snel dat gaat hangt van tal van factoren af, zoals rijgedrag en het merk en type auto. Bij een gemiddelde nieuwe auto moet je circa 16.000 kilometer rijden om de LPG-installatie terug te verdienen. Je moet je auto dus niet alleen als boodschappenauto gebruiken om te profiteren van de voordelen van LPG G3.

LPG-installatie in een tweedehands auto

Bij tweedehands auto's gaat dat natuurlijk niet op. Het is bijzonder interessant om een oude tweedehands auto met LPG G3 te kopen. Deze auto's zijn namelijk niet of nauwelijks duurder dan een auto zonder gastank. Je krijgt de LPG-installatie er dus eigenlijk gratis bij en je begint gelijk met bezuinigen.

Wanneer is het LPG G3?

We spreken hierboven telkens over LPG G3. Niet alle LPG-installaties zijn namelijk LPG G3. Dat is pas het geval als deze de emissienorm 94/12 haalt. Bij nieuwe LPG-installaties kun je er wel vanuit gaan dat dat het geval is. Bij het aanschaffen van een tweedehands auto moet je er echter wel even op letten. Als je niet aan de norm voldoet betaal je namelijk wel veel belasting over je LPG-auto.

Voor het autogas dat in de LPG-tank gaat maakt het niets uit of het een LPG of LPG G3 installatie betreft. De autogas is hetzelfde, het verschil zit hem uitsluitend in de uitstoot van de LPG-installatie.

Rijdt iedere auto op LPG G3?

De LPG-installaties worden niet geleverd door de automerken maar door onafhankelijke gespecialiseerde fabrikanten. Dat betekent dat de auto wel in redelijke aantallen verkocht moet worden wil met er een LPG-installatie voor ontwikkelen. Ook moet de autofabrikant zijn medewerking verlenen en de modellen geschikt maken voor plaatsing van een LPG-installatie. Ondermee Opel, Peugeot, Volvo, Saab, Chrysler en Hyundai ondersteunen het inbouwen van LPG-installaties. Ford, Audi en Fiat behoren echter tot de merken die liever geen gastank in hun auto zien zitten.

Als de fabrikant geen LPG ondersteunt wil dat niet betekenen dat er ook geen LPG-tank in kan. het kan echter voorkomen dat de fabrikant dan echter geen garantie meer geeft op de motor van de auto. Het is dus verstandig te informeren bij je autodealer naar de consequenties voordat je een gastank in jouw auto laat inbouwen.
© 2010 - 2019 Itips, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Goedkoop autorijden met LPG G3"

Reacties

Holtslag, 14-05-2018 16:34 #3
Ik rijd een auto op gas maar hoe weet ik dat ik op g3 rijd?

Willem, 06-07-2012 14:40 #2

Haverkort, 04-10-2010 16:34 #1
Als je een lpg g3 in een grote auto plaatst hoef je dan ook geen wegenbelasting te betalen?

Infoteur: Itips
Gepubliceerd: 14-09-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 3
Schrijf mee!