InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Goedkoop tanken: laagste prijs benzine, diesel en lpg

Goedkoop tanken: laagste prijs benzine, diesel en lpg

Goedkoop tanken: laagste prijs benzine, diesel en lpg Autorijden is een dure aangelegenheid met steeds stijgende brandstofprijzen. Er zijn mogelijkheden om goedkoper te tanken. Wie constant de prijs van benzine, diesel of lpg in de gaten houdt weet zeker dat hij of zij zo goedkoop mogelijk kan tanken. In dit artikel lees je alle tips waarmee je de brandstofprijzen zo laag mogelijk kunt houden.

Inhoud

Vergelijken brandstofprijzen

De meest accurate manier om zeker te weten dat je geen cent teveel betaald voor je brandstof is door online de brandstofprijzen te vergelijken. Op internet zijn diverse vergelijkingswebsites actief die de brandstofprijzen van alle tankstations in Nederland op een rijtje zetten. Door te zoeken op de kaart kan je eenvoudig zien welk tankstation in je buurt de laagste prijzen hanteert. Het voordeel aan de online overzichten is dat deze altijd actueel zijn. De online vergelijkingen worden ook per app aangeboden, waardoor je op elk moment via je telefoon het voordeligste tankstation kunt vinden.

Collectief brandstof inkopen

Er zijn verschillende voordelen te behalen wanneer je gebruik maakt van de kracht van het collectieve inkopen van producten. Zo zijn er ook verschillende initiatieven van het collectief inkopen van brandstoffen. Een voorbeeld hiervan is United Consumers, wat een collectief van consumenten is. Doordat zich zoveel mensen hebben aangesloten bij United Consumers, zijn er afspraken met tankstations gemaakt om korting te krijgen (tot wel zes cent per liter). Het voordeel voor de aangesloten tankstations is de grote groep consumenten die bij hun komt tanken, het voordeel voor de consumenten is de korting die ze krijgen.

Tanken in het buitenland

In Nederland behoren de brandstofprijzen tot de hoogste van Europa. In onze buurlanden België en Duitsland ligt de verkoopadviesprijs voor enkele brandstoffen aanzienlijk lager. Voor mensen die in de grensstreek wonen kan het dus lonen om over de grens te tanken. Zo liggen bijvoorbeeld de benzineprijzen in Duitsland en België ongeveer 10 cent lager. Ook de LPG prijs ligt in België een stuk lager dan in Nederland. De LPG prijs in Duitsland en de dieselprijzen in Duitsland en België zijn echter vergelijkbaar met de Nederlandse prijzen.

Tanken bij onbemande tankstations

Wanneer je voordelig wilt tanken kan je het beste tanken bij een onbemand tankstation. Onbemande tankstations zijn vaak tot wel 10 cent goedkoper per liter brandstof. Onbemande tankstations zijn onder meer voordeliger doordat ze geen werknemers in dienst hebben. Nadeel is wel dat er bij onbemande tankstations geen LPG te koop is. Dit komt doordat er geen LPG mag worden verkocht zonder toezicht. Toch zijn er uitzonderingen mogelijk, bijvoorbeeld wanneer er cameratoezicht is (denk bijvoorbeeld aan enkele Makro vestigingen).

Rijd zuinigere auto

Een indirecte manier om goedkoper te tanken is door simpelweg minder brandstof te gebruiken. Dit kan je realiseren door een zuinigere auto aan te schaffen. De literprijs voor je brandstof wordt niet lager, maar je totaalbedrag dat je moet afrekenen is uiteraard wel lager. Ook heb je belastingtechnische voordelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Goedkoop tanken: laagste prijs benzine, diesel en lpg"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 10-11-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Geld besparen
Schrijf mee!