Bi-Fuel auto: wat is bi-fuel en wat zijn de voordelen?
Door de nog steeds snel stijgende brandstofprijzen zijn zuinige auto’s erg in trek, steeds meer consumenten houden rekening met het brandstofverbruik. Naast het kijken naar het brandstofverbruik loont het ook om te kijken naar welk type brandstof een auto gebruikt. Zo kost een liter LPG een stuk minder dan een liter benzine. Een term die je de laatste tijd steeds vaker hoort is bi-fuel. Maar wat is een bi-fuel auto eigenlijk? En wat zijn de voordelen?
Inhoud
Wat is bi-fuel?
Zoals de naam al aangeeft rijden auto’s met bi-fuel op twee soorten brandstof. De motoren zijn dus geschikt voor het verbranden van twee brandstoffen, maar verbrandt ze niet tegelijkertijd. Wel kan er handmatig en automatisch worden geschakeld tussen de twee brandstoffen. De brandstoffen zijn gescheiden van elkaar in twee brandstoftanks, er is dus geen menging van de brandstoffen.
Feitelijk bestaan dergelijke auto’s al veel langer, veel mensen hebben immers door de jaren heen zelf een LPG-tank laten inbouwen in hun auto. De huidige bi-fuel modellen kenmerken zich doordat er reeds in de fabriek twee brandstoftanks zijn ingebouwd.
Welke brandstoffen worden gebruikt?
Normaliter wordt als basisbrandstof gekozen voor benzine of diesel, de alternatieve brandstof waarnaar geschakeld kan worden is LPG, aardgas of waterstof. LPG wordt vaak autogas genoemd. Aardgas in samengeperste vorm wordt CNG genoemd. CNG staat voor Compressed Natural Gas. In de meeste gevallen wordt LPG toegepast, gevolgd door aardgas. LPG wordt vaker toegepast omdat dit beter verkrijgbaar is bij de tankstations. De meest toegepaste combinatie is benzine met LPG.
Voordelen van bi-fuel auto’s
Het grootste voordeel is de prijs van het autorijden. Dit komt vooral omdat een liter LPG tientallen centen voordeliger is dan een liter benzine of diesel. Op een volle tank scheelt dit al snel tientallen euro’s. Je profiteert dus van de goedkopere LPG, maar je raakt de voordelen van de gangbaardere brandstoffen niet kwijt. Je kan immers altijd overschakelen naar benzine of diesel. Een voorbeeld hiervan is dat je bij koud weer prettiger kan starten met benzine waarna je overschakelt naar LPG. Een ander voordeel is dat de motorprestaties van een bi-fuel auto niet minder zijn dan een auto met een conventionele verbrandingsmotor. Tenslotte is LPG in de regel minder belastend is voor de motor van een auto. Hierdoor wordt de levensduur van een motor vaak aanzienlijk verlengd. Dit kan ook positieve gevolgen hebben voor de afschrijving en restwaarde van een auto.
Autobelasting
Sinds 1 juli 2012 is er veel veranderd met betrekking tot de autobelastingen, waardoor bi-fuel auto’s niet meer standaard zijn vrijgesteld. Toch blijft een bi-fuel auto goedkoop om in te rijden vanwege de brandstofprijzen.
Milieu
Voor de groen denkende mens is de bi-fuel auto een goede optie. Uiteraard heb je nog steeds te maken met vrijkomende uitlaatgassen, maar de uitstoot is een stuk lager. Dit komt doordat LPG in verhouding tot benzine en diesel aanzienlijk minder belastend voor het milieu is.
Lees verder