InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Auto kopen: automaat of schakelen?

Auto kopen: automaat of schakelen?

Auto kopen: automaat of schakelen? Handgeschakelde auto’s zijn in Europa altijd populairder geweest dan automaten. Dit in tegenstelling tot Amerika of Japan, waar de auto’s met een automatische transmissie al langere tijd veel populairder zijn. De laatste jaren wint de automaat steeds meer terrein. De verwachting is dat auto’s met een automaat de toekomst hebben omdat de traditionele nadelen van een automaat zijn weggenomen. Maar wat zijn de voordelen van een automaat? En heeft een handgeschakelde auto niet meer voordelen?

Inhoud

Verbruik

Een veelgebruikt argument voor handgeschakelde auto’s was altijd dat ze stukken zuiniger waren. Waar ze voorheen inderdaad aanzienlijker zuiniger waren dan automaten, is dit tegenwoordig vaak niet meer het geval. Met de huidige stand der techniek liggen de verbruikscijfers steeds dichter bij elkaar.

Motorvermogen

Vroeger waren automaten niet in staat om op te boksen tegen handgeschakelde auto’s met betrekking tot het optimaal benutten van het motorvermogen. Door de snelle technologische vooruitgang is dit niet over het algemeen niet meer aan de orde. Automaten zijn tegenwoordig ook uitstekend in de staat de motorvermogens goed te benutten. In specifieke gevallen (bijvoorbeeld tijdens het rijden in de bergen) is het zelf schakelen vaak efficiënter. Veel automaten hebben daarom de mogelijkheid om te wisselen naar handmatig schakelen.

Aanschafkosten

Een belangrijk punt bij de aankoop van de auto zijn de aanschafkosten. Deze liggen over het algemeen bij handgeschakelde auto’s lager dan bij automaten. Dit komt onder andere doordat de vraag in Europa naar handgeschakelde auto’s groter is, waardoor de productiekosten lager zijn. Qua inruilkosten zijn automaten vaak wel weer in het voordeel.

Imago

Veel mensen vinden imago zeer belangrijk. Wie handgeschakelde auto’s met automaten vergelijkt kan niet anders dan concluderen dat handgeschakelde auto’s een beter imago hebben. Automaten hebben vaak een wat suf imago, terwijl handschakelen een sportiever imago heeft.

Ontspannen rijden en veiligheid

Wie eens in een automaat heeft gereden merkt al snel dat het een stuk ontspannender rijdt. Je hebt bijvoorbeeld maar één voet nodig in plaats van twee en je kunt je handen altijd aan het stuur houden: je hoeft de versnellingspook namelijk niet te bedienen. Omdat de meeste automaten ook geruisloos doorschakelen voel je geen haperingen bij het optrekken. Doordat je relaxter kunt rijden, twee handen aan het stuur kunt houden en minder handelingen hoeft uit te voeren is het rijden in een automaat ook veiliger.

Eenvoud van het rijden en rijden in een file

Een ander voordeel van een automaat is dat de auto niet meer kan afslaan. Een auto slaat namelijk af wanneer je de koppeling niet juist gebruikt. In een automaat hoef je de koppeling niet in te trappen, dus afslaan zal niet meer gebeuren. Doordat je niet te maken hebt met het bedienen van de koppeling kan je ook in de file meer ontspannen autorijden. Autorijden tijdens een file bestaat namelijk vooral uit het constant (beperkt) opschakelen waarna je weer spoedig moet terugschakelen en de koppeling moet induwen om de auto niet af te laten slaan. Met een automaat hoef je alleen maar gas te geven en te remmen, koppelen hoeft niet. Hierdoor is het rijden in een file met een automaat prettiger, wat in het drukke verkeer in Nederland en België geen onnodige luxe is!

Kan je schakelen verleren?

Schakelen is als fietsen, je zal het niet snel verleren als je langdurig in een handgeschakelde auto hebt gereden. Wel is het vaak weer even wennen aan het feit dat je met een koppeling te maken hebt. Wie lang niet heeft geschakeld, loopt het risico dat hij of zij de auto wat vaker zal laten afslaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.autoweek.nl
  • www.dezaak.nl

Reageer op het artikel "Auto kopen: automaat of schakelen?"

Reactie

N. de Hoog, 09-04-2013 21:38 #1
Goeden avond,
kunt u mij ook zeggen of het verbruik van een automaat ten opzichte van een handegeschakelde auto gunstiger is?
Zijn er nog andere nadelen aan een handgeschakelde?

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 06-11-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!