De ontwikkeling van de automaat en de diverse systemen
Een verademing voor sommigen, de automaat, terwijl anderen juist een schakelauto prefereren. In de loop der jaren heeft de automaat al diverse systemen gehad, waarvan de een net wat soepeler reed dan de ander. Er wordt vaak gezegd dat de automaat onzuinig rijdt, maar dat is vrijwel niet meer aan de orde met het juiste systeem. De auto is op zichzelf al een geweldige uitvinding, maar wanneer kwam precies de automaat tot stand en welke ontwikkelingen heeft de automaat sindsdien allemaal ondergaan?
De ontwikkeling van de auto
De ontwikkelingen in transport gaan ver terug, lang geleden verplaatsten we ons nog met paard en wagen waar overigens lang gebruik van gemaakt is. Er kwam nog de niet veel gebruikte zeilwagen die aangedreven werd door wind, maar uiteindelijk maakte de auto met een verbrandingsmotor zijn opkomst. Waar de auto begon als een voertuig dat enkel voor de rijken was weggelegd, is het tegenwoordig een bijna onmisbaar voertuig geworden dat voor vele huizen klaar staat om gebruik van te maken.
Brandstoffen
Er werden wagens uitgevonden die zich zelfs op buskruit voortbewogen, dit waren voornamelijk Chinese wagens. Al snel ontstonden er voertuigen die door stoom werden aangedreven. Ergens in 1800 werd er een auto ontwikkeld die door gas werd geactiveerd. Terwijl we ondertussen gewend zijn geraakt aan brandstoffen zoals benzine en diesel, wordt er nog altijd gezocht naar alternatieven.
Alternatieven
Elektrische auto´s zien we anno 2018 telkens meer, de elektrische auto gaat echter verder terug dan we wellicht zouden denken, namelijk al in 1890 verscheen de eerste versie van de elektrische auto op de markt. De auto blijft nog altijd druk in ontwikkeling. De Toyota Mirai is een van de eerste auto´s die op waterstof kan rijden.
Terug naar het begin van de automaat
Net als het gaat met veel dingen in de wereld is de automaat op zichzelf altijd al onderhevig geweest aan diverse ontwikkelingen, waarbij er telkens een beter systeem wordt uitgevonden. Hierbij wordt altijd rekening gehouden met een aantal standaardfactoren, namelijk het rijcomfort, zuinigheid en een redelijke aanschafprijs.
De systemen van de automaat
In het jaar 1940 kwamen de eerste functionele automaten voor dagelijks gebruik uit, hiervoor bestond de automaat al wel, maar er was nog geen goedwerkende automaat te vinden. De allereerste automaten waren nog niet meteen voor iedereen betaalbaar, maar in de loop van de jaren is de automaat telkens beter bereikbaar geworden. Het gebruik van brandstof is ook meer en meer verbetert, waardoor de automaat zich meer kan meten met de schakelbak.
Hydra-matic
De Hydra-matic was een van de eerste systemen voor de vol-automaat, waarbij er geen robot meer tussen hoeft te komen. De overgangen tussen de versnellingen werden al iets minder voelbaar. De werking van dit systeem komt tot stand door het gebruik van een vloeistof, waardoor het een hydraulisch systeem wordt genoemd. Andere manieren zijn door middel van wrijving of elektrische energie.
Parkstand
Het was bij de Hydra-matic dat de park-stand bedacht werd voor de automaat, hierdoor kan de auto in ruststand worden geblokkeerd zodat deze niet per ongeluk wegrolt.
Variomatic
Dankzij het traploze systeem Variomatic werd er een beter betaalbare automaat ontwikkeld, waardoor meer mensen hier gebruik van konden maken. Het was het automerk DAF dat in 1958 in Nederland als eerste naamsbekendheid opbouwde door zijn automaat te introduceren. Niet alleen introduceerde DAF de automaat, maar presenteerde hem ook nog eens tegen een betaalbare prijs.
Achteruit racen
Een onverwachte bijkomstigheid aan de DAF 66 was dat de auto in zijn achteruit niet hoefde in te leveren aan snelheid, de VOLVO 343 beschikte eveneens over dit kenmerk. Er ontstonden dan ook al snel diverse competities in achteruitrijden waardoor er zelfs een nieuwe sport was geboren.
Transmatic
Het waren de jaren 70 die een nieuw systeem voortbrachten; het Transmaticsysteem. Dit was een variant op het Variomaticsysteem, maar uiteraard met diverse verbeteringen. Er kwamen al snel meer auto's op de markt met dit systeem, namelijk;
- Suzuki Alto
- Subaru Justy
- Ford Fiesta
- Fiat Panda
- Nissan Micra
- Volvo 440
CVT-transmissie
De CVT-transmissie is erop uit om de toeren zo laag mogelijk te houden en dankzij de hoge hoeveelheid aan versnellingen is er weinig merken van de schakelingen. Hierdoor hoor je weinig aan bijgeluiden horen en kan er volledig gefocust worden op het autorijden zelf.
Multi-tronic
In 2018 zien we het gebruik van de CVT-transmissie terug bij de Audi met de naam 'Multitronic' waarin je kan rijden zonder teveel gevoel van de schakelingen tussendoor. Al sinds het jaar 2000 is deze versie in gebruik, hierdoor is het comfort enorm verbeterd net als dat het brandstofverbruik veel zuiniger is geworden. De Prius heeft ook zo'n systeem, echter werkt deze volgens een geheel andere manier.