InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De ontwikkeling van de automaat en de diverse systemen

De ontwikkeling van de automaat en de diverse systemen

De ontwikkeling van de automaat en de diverse systemen We kennen hem allemaal wel, de automaat. Een verademing voor sommigen, terwijl anderen een schakelauto prefereren. In de loop der jaren heeft de automaat al diverse systemen gehad, waarvan de een net wat soepeler reed dan de ander. Er wordt vaak gezegd dat de automaat onzuinig rijdt, maar dat is vrijwel niet meer aan de orde met het juiste systeem. De auto is op zichzelf al een geweldige uitvinding, maar wanneer kwam precies de automaat tot stand en welke ontwikkelingen heeft de automaat sindsdien allemaal ondergaan?

De ontwikkeling van de auto

De ontwikkelingen in transport gaan ver terug, ooit was er het paard en wagen waar overigens nog lang gebruik van gemaakt is, tussendoor kwam er nog de niet veel gebruikte zeilwagen die aangedreven werd door wind en uiteindelijk brak de auto met een verbrandingsmotor door. Tussendoor waren er ook nog wagens die zich zelfs op buskruit voortbewogen, dit waren voornamelijk Chinese wagens en al snel ontstonden er tevens voertuigen die door stoom werden aangedreven. Ergens in 1800 werd er een auto ontwikkeld die door gas werd geactiveerd.

De auto zoals we die kennen

Elektrische auto´s zien we anno 2018 telkens meer, de elektrische auto gaat echter verder terug dan we wellicht zouden denken, namelijk al in 1890 verscheen de eerste versie van de elektrische auto op de markt. De auto blijft nog altijd druk in ontwikkeling, terwijl we gewend zijn geraakt aan brandstoffen zoals benzine en diesel, wordt er nog altijd gezocht naar alternatieven. De Toyota Mirai is een van de eerste auto´s die op waterstof kan rijden. Waar de auto begon als een voertuig dat enkel voor de rijken was weggelegd, is het tegenwoordig een vrijwel onmisbaar product geworden dat voor vele huizen klaar staat om gebruik van te maken.

Terug naar het begin van de automaat

Net als het gaat met veel dingen in de wereld is de automaat op zichzelf altijd al onderhevig geweest aan diverse ontwikkelingen, waarbij er telkens een beter systeem wordt uitgevonden. Hierbij houden ze altijd rekening met een aantal standaardfactoren, namelijk het rijcomfort, zuinigheid en een redelijke aanschafprijs.

De systemen van de automaat

In het jaar 1940 kwamen de eerste functionele automaten voor dagelijks gebruik uit, hiervoor bestond de automaat al wel, maar er was nog geen goedwerkende automaat te vinden. De allereerste automaten waren nog niet meteen voor iedereen betaalbaar, maar in de loop van de jaren is de automaat telkens beter bereikbaar geworden. Het gebruik van brandstof is ook meer en meer verbeterd, waardoor de automaat zicht telkens meer kan meten aan de schakelbak.

Bron: Hugo 90, Flickr (CC BY-2.0)Bron: Hugo 90, Flickr (CC BY-2.0)
Hydra-matic
De Hydra-matic was een van de eerste systemen voor de vol-automaat, waarbij er geen robot meer tussen hoeft te komen. De overgangen tussen de versnellingen werden al iets minder voelbaar. Het was bij dit systeem dat de park-stand bedacht werd voor de automaat, hierdoor kan de auto in ruststand worden geblokkeerd zodat deze niet kan wegrollen. De werking van dit systeem komt tot stand door het gebruik van een vloeistof, waardoor het een hydraulisch systeem wordt genoemd. Andere manieren zijn door middel van wrijving of elektrische energie.

Variomatic

Dankzij het traploze systeem 'Variomatic' werd er een beter betaalbare automaat ontwikkeld, waardoor meer mensen hier gebruik van konden maken. Het was het automerk DAF dat in 1958 in Nederland als eerste naamsbekendheid opbouwde door zijn automaat te introduceren. Niet alleen introduceerde DAF de automaat, maar presenteerde hem ook nog eens tegen een betaalbare prijs. Een onverwachte bijkomstigheid aan de DAF 66 was dat de auto in zijn achteruit niet hoefde in te leveren aan snelheid, de VOLVO 343 beschikte eveneens over dit kenmerk. Er ontstonden dan ook al snel diverse competities in achteruitrijden waardoor er zelfs een nieuwe sport was geboren.

Transmatic

Het waren de jaren 70 die een nieuw systeem voortbrachten; het Transmaticsysteem, dit was een variant op het Variomaticsysteem, maar uiteraard met diverse verbeteringen. Er kwamen meer auto's op de markt met dit systeem, namelijk;
  • Suzuki Alto
  • Subaru Justy
  • Ford Fiesta
  • Fiat Panda
  • Nissan Micra
  • Volvo 440

CVT-transmissie

De CVT-transmissie is erop uit om de toeren zo laag mogelijk te houden en dankzij de hoge hoeveelheid aan versnellingen zal je eveneens weinig merken van schakelingen. Hierdoor zal je weinig aan bijgeluiden horen en je volledig kunnen focussen op het autorijden zelf.

Multi-tronic

In 2018 zien we het gebruik van dit systeem terug bij de Audi met de naam 'Multitronic' waarin je kan rijden zonder teveel gevoel van de schakelingen tussendoor. Al sinds het jaar 2000 is deze versie in gebruik, hierdoor is het comfort enorm verbeterd net als dat het brandstofverbruik veel zuiniger is geworden. De Prius heeft ook zo'n systeem, echter werkt deze volgens een geheel andere manier.
© 2018 B3th, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een auto met automatische transmissie steeds populairderEen auto met automatische transmissie steeds populairderDe meeste auto’s die in Nederland rondrijden zijn handgeschakeld. De auto’s met automatische transmissie zijn echter in…
Auto kopen: automaat of schakelen?Auto kopen: automaat of schakelen?Handgeschakelde auto’s zijn in Europa altijd populairder geweest dan automaten. Dit in tegenstelling tot Amerika of Japa…
Chevrolet Captiva (2011) (7 zitplaatsen)Chevrolet heeft een stoere en comfortabele SUV op de markt waarin het mogelijk is om met 7 personen te reizen. De Chevro…
Parkeergarage (stalling voor auto's)Parkeergarage (stalling voor auto's)Een parkeergarage is een boven- en/of ondergrondse stalling voor auto’s. Automobilisten kunnen hier hun auto voor bepaal…
Audi A6 Avant (7 zitplaatsen)De Audi A6 is al vanaf 1994 onder deze naam op de markt. Het model gaat echter verder terug, destijds als Audi 100. De A…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Peterolthof, Flickr (CC BY-ND-2.0/bewerkt)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_auto_(1885-1904)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Auto
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_auto_(voor_1885)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Automatische_versnellingsbak
  • https://vintageflathead.wixsite.com/vintage-flathead/look-no-need-to-clutch
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Hydramatic
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/DAF_(fabrikant)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Multitronic
  • https://www.hemmings.com/magazine/hmn/2006/09/GM-Hydra-Matic/1331973.html
  • https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,4961910
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Continu_variabele_transmissie
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofauto
  • Afbeelding bron 1: Hugo 90, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "De ontwikkeling van de automaat en de diverse systemen"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: B3th
Laatste update: 23-09-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Bronnen en referenties: 14
Schrijf mee!