InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Geen nieuwe auto kopen op fossiele brandstof

Geen nieuwe auto kopen op fossiele brandstof

Geen nieuwe auto kopen op fossiele brandstof Met een nieuwe auto kun je tegenwoordig tien tot vijftien jaar vooruit. Is het wel slim om nog een auto te kopen op fossiele brandstof? De elektrische auto zal namelijk op termijn de auto’s op benzine, diesel en LPG vervangen. Anno 2014 is de elektrische auto in opmars, maar is nog niet een volwaardige vervanging van de auto’s op fossiele brandstoffen. De merken zijn aan het innoveren om de auto’s zuiniger en goedkoper in gebruik te maken. Uiteindelijk zullen auto’s waarschijnlijk niet meer rijden op benzine, diesel of LPG. Hierdoor is het niet slim om nog te investeren in een auto op fossiele brandstoffen. Op termijn zullen deze auto’s namelijk onverkoopbaar zijn. Het is alleen de vraag hoe snel deze ontwikkeling zich zal voortzetten.

Het verbruik van auto’s wordt steeds belangrijker

Een logische ontwikkeling bij stijgende energieprijzen is de zoektocht naar zuinigere vervoersmiddelen. Stroom is goedkoper dan fossiele brandstoffen. Tien procent van de verkochte auto’s in 2013 waren hybride of een elektrische auto’s. Toyota is zelfs sinds 2007 al succesvol met de hybride Toyota Prius. Elektrische auto’s zijn nu nog relatief duur in aanschaf. Ook zitten er nog veel kinderziektes in die er eerst uitgehaald moeten worden. Zodra de aanschafkosten van deze auto’s omlaag gaat, zal het uit kunnen om te investeren in een dergelijke auto.

Wat is de waarde van een tweedehands auto op benzine, LPG of diesel?

Zodra de elektrische auto praktischer en goedkoper wordt, zullen de auto’s op fossiele brandstoffen niet meer te verkopen zijn. Indien deze ontwikkeling de komende tien jaren snel vorm gaat krijgen, zakt de waarde van de auto’s op benzine, diesel en LPG sterk. Met andere woorden, een nieuwe auto kopen in deze tijd van transformatie is niet slim. Maar het kopen van een elektrische auto die nog niet volledig is doorontwikkeld is ook niet verstandig.

Fiscale prikkels om elektrische auto’s te kopen

Vanuit de belastingen is het eenvoudig om consumentengedrag te beïnvloeden. Door de elektrische auto vrij te maken van wegenbelasting, wordt het investeren in een elektrische auto gestimuleerd. Ook de zakelijke rijder is eenvoudig te beïnvloeden door deze auto’s vrij te houden van bijtelling. Uiteindelijk zal het rijden van auto’s op fossiele brandstoffen ontmoedigd worden door de eigenaren van de auto’s fiscaal te straffen. Hierbij moet je denken aan een hogere wegenbelasting of een hoger percentage aan bijtelling voor de zakelijke rijders. Zodra de politiek het gewenste effect bereikt heeft, worden de fiscale voordelen van de elektrische auto juist weer beperkt.

Liever investeren in een tweedehands auto

Omdat niemand weet hoe snel wij massaal over gaan naar de elektrische auto, moet je er rekening mee houden dat de ontwikkeling snel zal gaan in de komende tien jaren. Vanuit deze gedachte kun je beter een goedkope tweedehands auto kopen. Zodra elektrisch rijden een volwaardige keuze is, kun je eenvoudiger overstappen. Ook wat betreft het afschrijven kun je beter een auto van een paar jaren oud kopen in plaats van een volledig nieuwe. Door een jonge auto te kopen zijn de grote afschrijfkosten er al af, en kwalitatief heb je nog steeds een goede auto.

Indien het nog tientallen jaren duurt voordat de elektrische auto volledig is doorontwikkeld, klopt bovenstaand verhaal niet. Mocht de ontwikkeling wel zo snel gaan, dan heb ik jou in ieder geval gewaarschuwd.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.elektrischeauto.nl/informatie/belastingvoordeel

Reageer op het artikel "Geen nieuwe auto kopen op fossiele brandstof"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 21-04-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!