InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Elektrische auto: Auto van de toekomst?

Elektrische auto: Auto van de toekomst?

Elektrische auto: Auto van de toekomst? Steeds meer mensen houden rekening met de gezondheid van het milieu en dat zie je ook aan de opkomst van elektrische voertuigen. De verkoopcijfers van elektrische auto's stijgen in rap tempo. Inmiddels hebben vrijwel alle automerken dan ook een elektrische auto in ontwikkeling. Daarbij zie je steeds meer oplaadpunten voor elektrische auto's voorbij komen. Maar wat zijn nu eigenlijk de voor- en nadelen van elektrisch rijden? Hoe werkt het precies? En is de elektrische auto de auto van de toekomst?

De elektrische auto

De elektrische auto wordt aangedreven door een elektromotor en maakt gebruik van elektriciteit, in tegenstelling tot fossiele brandstoffen als gas, benzine of diesel, zoals een normale auto doet. Tegenwoordig zien we de elektrische auto steeds vaker en deze technologie is dan ook volop in ontwikkeling.

Voor- en nadelen van elektrisch rijden

Elektrisch autorijden wordt steeds populairder en daar zijn verschillende redenen voor, namelijk:

Het is beter voor het milieu

Het klimaat verandert doordat er steeds meer CO2 in de atmosfeer terecht komt. Gevolg hiervan is dat de aarde warmer wordt. Er wordt van alles gedaan om de schadelijke uitstoot te beperken en elektrische auto's dragen hier ook aan bij. Ook veroorzaken elektrische auto's minder geluidshinder, dankzij de geruisloze motoren.

Belastingvoordelen

Onder andere vanwege de bovenstaande milieuredenen stimuleert de Nederlandse overheid duurzame mobiliteit. Daarom bestaan er verschillende belastingvrijstellingen voor eigenaren van elektrische auto's. Daarbij zitten op stroom ook geen accijns, terwijl er wanneer je gas, diesel of benzine tankt een deel van het bedrag naar de Nederlandse overheid gaat.

Fossiele brandstoffen raken op, stroom niet

Vanwege de sterke wereldwijde groei in het aantal voertuigen dat rondrijdt zal de voorraad fossiele brandstoffen uiteindelijke opraken. Dit betekent dat de prijzen van fossiele brandstoffen zullen stijgen. Elektriciteit is geen schaarste product en zal dan ook niet in prijs stijgen. Ook dit maakt het rijden van een elektrische auto voordeliger.

Maar naast de bovenstaande voordelen kleven er ook een aantal nadelen aan elektrische auto's, namelijk:
  • Elektrische auto's zijn duur: Vanwege de dure batterij en het onderhoud zijn elektrische auto's een stuk duurder in de aanschaf dan normale auto's.
  • Afhankelijk van een laadpaal: Je kunt niet oneindig reizen met een elektrische auto, uiteindelijk zal je weer moeten opladen bij een laadpaal. Nadeel van het elektrisch opladen is dat dit vaak veel tijd in beslag neemt.

De actieradius

De afstand die een voertuig af kan leggen zonder tussentijds van buitenaf energie aan een voertuig toe te voegen wordt de actieradius genoemd. In het geval van een normale auto is deze energie bijvoorbeeld gas of benzine, in het geval van een elektrische auto is dit elektriciteit. De actieradius van een elektrische auto is afhankelijk van veel verschillende factoren. Bijvoorbeeld rijgedrag, tegenwind en de capaciteit van de accu spelen een rol. De meeste elektrische auto's komen in de praktijk tussen de 130 en 175 km ver. Wanneer de stroom op is, ben je afhankelijk van een laadpaal om deze weer op te laden.

Soorten en maten

De elektrische auto wordt steeds populairder en dat zorgt ervoor dat ze ook in steeds meer soorten en maten gefabriceerd worden. Steeds meer automerken produceren naast de gewone auto's ook elektrische auto's en dit zal de komende paar jaren waarschijnlijk alleen nog maar toenemen.

Auto van de toekomst?

Het is mogelijk dat de normale auto op gas, diesel of benzine in de toekomst helemaal zal verdwijnen. Op de moment hebben vrijwel alle automerken de elektrische auto in ontwikkeling. De elektrische auto is nu nog erg duur in de aanschaf, maar naarmate er steeds meer ontwikkeld worden zal deze prijs ook dalen. Daarbij zijn de gebruikskosten van een elektrische auto lager dan die van een normale auto. Ook gezien het steeds meer toenemende belang van het milieu, is het zeer goed mogelijk dat de elektrische auto de auto van de toekomst is.

Lees verder

© 2014 - 2019 Kebo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voor en nadelen van de elektrische autoVoor en nadelen van de elektrische auto2011 moet het jaar worden van de elektrische auto. Er komen steeds meer en beter ontwikkelde auto´s op de markt. Ook de…
Geen nieuwe auto kopen op fossiele brandstofGeen nieuwe auto kopen op fossiele brandstofMet een nieuwe auto kun je tegenwoordig tien tot vijftien jaar vooruit. Is het wel slim om nog een auto te kopen op foss…
De terugkeer van de Detroit ElectricDe elektrische auto is terug van weg geweest. De wereldwijd toenemende smog in de grote steden noopt mensen ertoe altern…
Verschil tussen een hybride en een elektrische autoVerschil tussen een hybride en een elektrische autoWie hart voor het milieu heeft rijdt tegenwoordig in een hybride of elektrisch auto. Er komen steeds zuiniger en mooier…
Wat kost elektrisch rijden?Wat kost elektrisch rijden?Wat zijn de kosten van elektrisch autorijden? Dit is niet een eenvoudige vraag om te beantwoorden, aangezien er verschil…

Reageer op het artikel "Elektrische auto: Auto van de toekomst?"

Infoteur: Kebo
Gepubliceerd: 07-11-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Elektrische voertuigen
Schrijf mee!