Een auto importeren vanuit het buitenland: Hoe doe ik dat?
De meeste mensen denken dat het importeren van een wagen naar België of Nederland heel lastig is en veel moeite kost. Toch is dit helemaal niet zo. Het proces om een auto in te voeren en daarna in te schrijven in België of Nederland kost gemiddeld twee weken tijd. De reden waarom mensen een auto willen invoeren vanuit het buitenland kan van persoon tot persoon verschillend zijn. De meest voorkomende redenen zijn prijs en aanbod.
Ik zoek een bepaald automerk of model in het buitenland, waar moet ik zoeken?
De meeste mensen die een auto willen invoeren naar België of Nederland, zoeken hun wagen meestal in Duitsland. Dit komt omdat de prijzen in Duitsland voor verschillende merken lager liggen dan in de Benelux en omdat het aanbod aan wagens over het algemeen veel groter is. Eén van de meest gebruikte sites om een auto in Duitsland te zoeken is die van mobile (www.mobile.de). Natuurlijk zijn er nog vele andere sites waarop men een auto kan zoeken in het buitenland.
Wanneer je zelf niet veel kent van auto's, is het altijd verstandig om de wagen aan te kopen bij een officiële dealer. Dit is vooral omdat deze garages verplicht zijn om minstens één jaar garantie te geven op de wagen. Hierdoor heb je meer zekerheid dat de wagen motorisch in goede staat is. Dit voordeel heb je echter niet bij particuliere verkoop.
Ik heb een wagen gevonden, wat nu?
Zodra je een wagen gevonden hebt en van plan bent deze te kopen, moet de verkoper van het voertuig enkele documenten in orde brengen. Deze documenten zijn:
- Het originele inschrijvingsbewijs van het voertuig
- Het Europees gelijkvormigheidsattest van de wagen
- Wanneer je het voertuig aankoopt bij een garage, dien je hiervan een factuur te hebben. Wanneer je het voertuig aankoopt bij een particulier, is het belangrijk dat je zoveel mogelijk informatie van de verkoper hebt zodat je later kan aantonen dat je het voertuig daadwerkelijk hebt gekocht en niet gestolen hebt. Dit kan onder andere door een (handgeschreven) contract, ondertekend door beide partijen.
Wanneer alle papieren in orde zijn en de koop rond is, dan kan men het voertuig transporteren naar België of Nederland. Hiervoor bestaan verschillende manieren zoals vervoer met vrachtwagen of aanhangwagen.
De douane
Wanneer men een voertuig koopt in het buitenland, dan moet men deze aanbieden aan het bureau voor Douane en Accijnzen. Echter dient men wel rekening te houden met het land waarin men het voertuig kocht.
Binnen de Europese Unie
Wanneer men het voertuig aankocht in een land dat lid is van de Europese Unie, dan moet men het voertuig aanbieden aan een douanekantoor in het land van oorsprong. Hierbij moet men volgende documenten afleveren aan de douane:
- Het factoor of eventueel het opgemaakt contract tussen koper en verkoper
- Het origineel inschrijvingsbewijs
- Belgisch of Nederlands inschrijvingsformulier (voor België: Het roze formulier) dat men kan verkrijgen bij DIV (Dienst voor Inschrijving van Voertuigen) of bij de verzekeringsmaatschappij.
Indien alle documenten in orde zijn, zal het douanekantoor de verschuldigde belastingen op het voertuig innen. Dit geldt enkel als men de btw nog niet heeft betaald in het land waar men het voertuig aankocht of als men het voertuig in een merkgarage kocht (bij verkoop tussen particulieren hoeft de koper geen belasting te betalen). Wanneer dit in orde is zal de douane een vignet 705 kleven op de aanvraag tot inschrijving. Zorg ervoor dat je dit formulier terugkrijgt en leg het vervolgens voor aan je verzekeringsagent. In de meeste gevallen bezorgt de verzekeringsagent het formulier aan de DIV.
Buiten de Europese Unie
Indien men her voertuig aankocht in een land dat geen lid is van de Europese Unie, dan dient men het voertuig aan te geven in het eerste douanekantoor dat men tegenkomt binnen de Europese Unie. Dit kan in Nederland zijn maar ook in een andere Europese lidstaat. Indien het voertuig aangegeven wordt in een andere lidstaat, dan kan men daar beslissen of men de verdere invoerformaliteiten daar wil invullen of in het land van oorsprong.
Indien je de wagen aanbiedt in een ander douanekantoor binnen de Europese Unie, heb je dezelfde documenten nodig als in België of Nederland:
- Aankoopfactuur of contract
- Aanvraag tot inschrijving
- Origineel buitenlands inschrijvingsbewijs
Hierbij worden ook de nodige belastingen geïnd. Men kan ook opteren voor het betalen van de belastingen in het land van oorsprong, maar dit is meestal duurder. Wanneer dit in orde is, gaat men naar een douanekantoor in het land van oorsprong en volgt men dezelfde stappen als een auto invoeren vanuit een land binnen de Europese Unie.
De keuring
Nadat de aanvraag voor inschrijving in België of Nederland in orde is, dient men met de wagen naar de keuring te gaan. Let wel op: Dit geldt enkel voor wagens die ouder zijn dan zes maanden of meer dan 6000 km op de teller hebben.
Eenmaal op de keuring dient men volgende documenten voor te leggen:
- In Nederland: Kentekenbewijs deel I en II oftewel kentekenbewijs deel I en uitvoerverklaring
- In België: Het vignet C705 dat men verkreeg bij de douane en het volledig buitenlands kentekenbewijs
De inschrijving van het voertuig
Wanneer het voertuig goedgekeurd werd, kan men overgaan tot de inschrijving. In de meeste gevallen zorgt de verzekeringsagent hiervoor, maar je kan het ook zelf doen. Dit doe je in een kantoor van DIV. Je maakt een afspraak en vult alle nodige gegevens in bij de beambte. Als alles in orde is wordt de aanvraag voor inschrijving verstuurd. Hierna duurt het ongeveer een week vooraleer je de nummerplaten met de post opgestuurd krijgt. Je kan ze ook zelf afhalen bij een kantoor van de DIV, dan heb je de nummerplaten onmiddellijk.