Hoe te besparen op de APK (Algemene Periodieke Keuring)
De APK (Algemene Periodieke Keuring) is een keuring van voertuigen met als doel om de verkeersveiligheid te bevorderen en het milieu te beschermen. Het RDW (RijksDienst Wegverkeer) overziet en controleert steekproefsgewijs de resultaten van de door de garagehouder uitgevoerde APK. Het voertuig kan af- of goedgekeurd worden (met eventuele extra adviezen voor onderhoud, een beschrijving hiervan staat in het keuringsrapport). In dit artikel worden aantal tips gegeven om op een efficiënte manier de APK door te komen.
Inhoudsopgave
Hoe vaak APK?
Datum eerste toelating | Brandstofsoort | Wanneer keuren? |
Personenauto’s en lichte bedrijfsauto’s (tot en met 3.500 kg) |
Na 1 januari 2005 | Benzine, alcohol en/of elektromotor | Eerste APK na 4 jaar, daarna twee keer na 2 jaar, daarna elk jaar |
Na 1 januari 2005 | Diesel, gas of anders (evt.in combinatie met elektrisch) | Eerste APK na 3 jaar, daarna elk jaar |
Vóór 1 januari 2005, voertuig niet ouder dan 30 jaar | Alle soorten | Eerste APK na 3 jaar, daarna elk jaar |
Voertuig 30 jaar of ouder | Alle soorten | Eens per 2 jaar |
Vóór 1 januari 1960 | Alle soorten | Geen APK-plicht |
Zware voertuigen (boven de 3.500 kg) |
Vóór 1 januari 1960 | Alle soorten | Elk jaar APK |
Na 1 januari 1960 | Alle soorten | Geen APK-plicht |
Bijzondere voertuigen (taxi, ambulance, bus, vervoer gevaarlijke stoffen) |
Alle toelatingsdata | Alle soorten | Elk jaar AP |
(Directe bron: site van het RDW: www.rdw.nl, 2014)
Eerder APK keuren
Een voertuig kan tot 2 maanden vóór de APK vervaldatum gekeurd worden zonder dat dit gevolgen heeft voor de eerst volgende APK vervaldatum. Het is zeker aan te raden om deze termijn optimaal te gebruiken. Tijdens deze tijd kunt u een relatief goedkopere garage vinden en eventuele mankementen kunnen met minder haast (en dus vaak goedkoper) worden opgelost. Een relatief goedkope APK is niet altijd een garantie voor een goedkope reparatie indien deze nodig is. Op de website van het RDW is middels het invullen van het kentekennummer eenvoudig de vervaldatum te bekijken.
Bezwaar maken bij afkeuring
Indien het voertuig volgens uw mening onterecht is afgekeurd kunt u hier bezwaar tegen maken. Bezwaar maken hoort u direct te doen bij de keuringsmeester. De keuringsmeester schakelt dan een RDW medewerker in, die het voertuig opnieuw keurt. Bij een terecht bezwaar zijn de kosten van 46 euro (2014) voor de garagehouder. Indien het bezwaar onterecht is, zijn deze kosten voor u zelf.
Keuringseisen
Het voertuig wordt op een groot aantal verschillende eisen gecontroleerd. Deze zijn overzichtelijk te bekijken op de site van het RDW. Alleen de punten waar u zelf van te voren het meest eenvoudig een reparatie bij gebreken aan kunt uitvoeren worden hieronder vermeld. Het voorkomen van een afkeur op deze punten kan zowel de kosten van een herkeuring en de kosten van arbeid van de monteur voorkomen.
Banden
Het profiel moet minimaal 1,6mm diep zijn. Er mag geen beschadiging op de band of op de velg zijn die gevaar op kan leveren. De bandenspanning moet in orde zijn. Bij problemen aan de banden is het te overwegen deze voor de keuring te laten vervangen, of dit zelf te doen. U heeft dan een ruimere keuze uit zowel banden als monteurs.
Uitlaat en verlichting
Alle verlichting van de auto moet het doen. Controleer dus de voor- en achterlampen en richtingsindicatoren. De manier waarop een lampje is te vervangen is vaak op internet te vinden. De uitlaat moet uiteraard goed vast zitten en mag niet lekken.
Vloeistoffen en ruitenwisserbladen
Controleer vooraf de vloeistoffen en vul deze zo nodig bij. Dit zijn de ruitenwisservloeistof, de olie en koelvloeistof. Tevens is het de moeite waard om de ruitenwisserbladen indien nodig zelf te vervangen. Controleer of ze nog soepel zijn en of ze geen scheuren vertonen. Het laten vervangen kost vaak het dubbele ten opzichte van het zelf uitvoeren.
Remmen, voorruitontwaseming, claxon en gordels
De claxon moet normaal functioneren en mag geen verschillende tonen laten horen. De ontwaseming van de voorruit moet het goed doen. De auto moet naast voldoende remkracht ook over een goede handrem beschikken. Gordels mogen wel gepluisd zijn, maar verder niet beschadigd. Er moet sprake zijn van een goede blokkade en de grendels moeten kunnen sluiten.
Overig
Er zijn nog een groot aantal andere punten waarop de auto wordt gekeurd die minder eenvoudig zelf zijn te controleren of te repareren. Deze staan gemeld op de website van het RDW.
Samenvatting
Het meeste valt samenvattend te besparen op de zelf uit te voeren reparaties van afkeuringspunten. Daarbij kan het zeker lonen om eerdere ervaringen over APK keuringen bij bepaalde garages op te zoeken. De prijzen variëren van 15 – 80 euro, tevens worden deze vaak gratis aangeboden bij een grote beurt. Bij twijfel kan het verstandig zijn iemand mee te vragen die er verstand van heeft. Vaak is het interessant om indien mogelijk het defecte onderdeel te bekijken.