De Volkswagen Corrado; Een echte klassieker!

Wanneer je op zoek bent naar een sportieve klassieke auto dan is de Volkswagen Corrado een echte aanrader. De sportcoupé van Volkswagen uit de jaren negentig is redelijk betaalbaar en de kans dat je Corrado in waarde gaat dalen is nihil, vanwege de beperkte productie die in 1995 beëindigd is. Bovenal is het een heerlijke auto om in te rijden vanwege zijn strakke wegligging en het is een echte blikvanger op straat. De VR6 versie is het pronkstuk van de Corrado, deze 6-cilinder is echt snel, ook met wat we nu nog snel noemen.

Geschiedenis

In de jaren zestig wilde Volkswagen voor het eerst een sportwagen gaan uitbrengen. Volkswagen is toen een project begonnen samen met Porsche, namelijk de Volkswagen Porsche 914. In 1975 werkten beide partijen aan de Porsche 924. In dat jaar werd ook gestart met de productie van de Golf. Volkswagen heeft uiteindelijk afstand gedaan van de Porsche 924, het had door de oliecrisis niet de mogelijkheden om het project verder uit te werken.

Herbert Schafer had in 1983 de leiding bij VW-design. Het VW-design team begon in dat jaar aan het ontwerp van de Volkswagen Corrado. Inmiddels was de motortechniek in de jaren tachtig aanzienlijk verbeterd in vergelijking met de periode van Volkswagen Porsche. VW beschikte over de GTI motor, die veel werd toegepast in de Golf. Ook hadden ze de beschikking over de 16V-motor en een zogenoemde G-lader. Aan het eind van 1983 was het basisontwerp van de Corrado af. Er moest alleen nog gewerkt worden aan de styling van de losse delen van de Corrado zoals de koplampen, spoiler, spiegels en bumpers. Hiervoor werd Karmann verantwoordelijk. Karmann is een Duits carrosseriebedrijf die bekend is geworden door de productie van de Karmann Ghia, een tweedeurs sportwagen. Karmann werd uiteindelijk een megapartner van Volkswagen, want maar liefst tachtig procent van de onderdelen van de Corrado waren afkomstig van Karmann. De overige twintig procent kwamen voor rekening van Volkswagen, zij maakte de motoren, versnellingsbak en ophanging.
De naam ''Corrado'' is afgeleid van een Spaanse wind. Volkswagen kiest vaker voor dergelijke namen die zijn afgeleid van Spaanse weersinvloeden, voorbeelden zijn Golf, Jetta, Scirocco en Vento.

In 1988 wordt de Corrado voor het eerst verkocht. De auto was toen alleen nog leverbaar met de twee-liter 16V motor leverbaar en met de 1.8 liter G-60. De Corrado wordt in beginsel alleen op bestelling geproduceerd. In 1992 is de Corrado leverbaar met de VR6-motor en vanaf 1994 met de twee-liter acht-klepper.

Techniek

De Corrado maakt gebruik van het onderstel van de Golf II en overige delen zijn afkomstig van de Golf III en de Passat. Er zitten veel standaard opties op de Corrado, zoals elektrisch bedienbare spiegels en ramen, luxe bekleding, lichtmetalen velgen, mistlampen en een achterspoiler die omhoog komt bij 80 km/h of 120 km/h. Deze achterspoiler zorgt ervoor dat de neerwaartse druk met maar liefst 36% toeneemt waardoor de coupe nog strakker op de weg ligt.
Pikant detail is dat de spiegels dezelfde zijn als van de Mc-Laren F1.

G-lader

De G-60 is het eerste model Corrado wat Volkswagen uitbrengt in 1988. De 1.8-liter wordt vooruit geholpen door een mechanische compressor, de G-lader. Deze compressor wordt aangedreven door de krukas. Het voordeel hiervan is dat de compressor al werkt bij aanraking van het gaspedaal, waardoor een hoog koppel ontstaat. De G-lader levert hiermee sneller het gewenste vermogen dan bijvoorbeeld een turbo. Van binnen ziet de G-lader eruit als een slakkenhuis. Er is een dubbel spiraalvormige kamer, waarbij de lucht in de linker buitenste spiraalvormige kamer door een verdringer wordt afgevoerd naar de rechter buitenste spiraalvormige kamer naar de intercooler. Dat gebeurt onder een druk van circa 0,7 bar. Het comprimeren van de lucht gebeurt door middel van een excentrische beweging. De temperatuur van de lucht kan wel 100 graden worden. De intercooler koelt deze lucht weer af en blaast de lucht in de inlaat.
De G-lader gaf op de Polo geen noemenswaardige problemen. De G-40 leverde prima prestaties. De G-60 (hoogte 60 mm) bleek zeer kwetsbaar te zijn op de Corrado. De G-60's gingen allemaal kapot, of ze moesten na 50000 kilometer gereviseerd worden. Daarmee was het imago van de Corrado beschadigd.

VR6

De VR6-motor moest het imago probleem van de dure Corrado redden. Dat lukte uiteindelijk niet, maar de VR6 was wel een stuk betrouwbaarder en beschikte over meer vermogen dan de voorgaande motoren in de Corrado (190 pk). De cilinders in het VR6-blok zijn in een hoek naast elkaar geplaatst in lijn. Ze zitten dus niet in een V-vorm en er is dus maar één cilinderkop. Het motorblok is daardoor erg compact, waardoor het uiteindelijk in de Corrado geplaatst kon worden. De VR6 bleek een betrouwbare motor, maar had een ander probleem. De koeling kan soms moeizaam verlopen, het blok kan enorm heet worden. De VR6 heeft dan ook twee ventilatoren voor de radiateur.
De distributieketting gaat lang mee, zo'n 200000 kilometer, maar dient wel tijdig vervangen te worden, om schade aan het blok te voorkomen.

Klassieker

De Corrado is zeker een blikvanger op de weg. Vooral wanneer de Corrado is verlaagd en er mooie velgen onder geplaatst zijn, is het een zeer sportieve auto om te zien. De Corrado is met een productieaantal van ruim 97000 een beperkte verschijning op de weg. In Nederland zijn er slechts 667 Corrado's afgeleverd. De ruim 1000 Corrado's die nu nog rondrijden in Nederland zijn vaak geïmporteerd uit Duitsland. Steeds meer Corrado's belanden op de sloop, omdat ze in onderdelen meer geld opleveren.
Door het lage productieaantal, unieke techniek van de auto (G-lader, VR6, spoiler) en de sportieve look, is de kans groot dat de Corrado een echte klassieker gaat worden.
© 2014 - 2024 Gerritcorrado, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Volkswagen als merk: geschiedenis, succes en modellenVolkswagen als merk: geschiedenis, succes en modellenHet Duitse automerk Volkswagen, vaak aangeduid met de afkorting VW, kent een rijke geschiedenis. Vanaf het begin van dez…
Volkswagen (VW): officiële dealers en garagesVolkswagen (VW): officiële dealers en garagesVolkswagen (VW) is één van de grootste automerken ter wereld met enkele zeer beroemde modellen. In Nederland zijn er bij…
Auto onder de loep: VolkswagenAuto onder de loep: VolkswagenVolkswagen wordt afgekort tot VW. De Volkswagen is het enige positieve dat Hitler voort heeft gebracht. Wie een VW wil a…
De Volkswagen Scirocco: geschiedenis, kooptips en prijzenDe Volkswagen Scirocco: geschiedenis, kooptips en prijzenDe Volkswagen Scirocco heeft vanaf het begin af aan een grote schare liefhebbers gekend. Juist vanwege deze reden is de…

Schade aan mijn geparkeerde auto, wat nu?Schade aan mijn geparkeerde auto, wat nu?Het is een vervelende gebeurtenis. Meestal is de schade aan de auto direct zichtbaar, soms valt het pas op een later mom…
Hoe te besparen op de APK (Algemene Periodieke Keuring)Hoe te besparen op de APK (Algemene Periodieke Keuring)De APK (Algemene Periodieke Keuring) is een keuring van voertuigen met als doel om de verkeersveiligheid te bevorderen e…
Bronnen en referenties
  • http://www.corrado-club.nl/forum/index.php
  • http://www.ruud16v-g60.nl/index.php/g-lader
Gerritcorrado (8 artikelen)
Gepubliceerd: 11-11-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.