Volkswagen als merk: geschiedenis, succes en modellen
Het Duitse automerk Volkswagen, vaak aangeduid met de afkorting VW, kent een rijke geschiedenis. Vanaf het begin van deze geschiedenis, in de jaren dertig van de voorgaande eeuw, tot nu hebben vele bekende modellen de revue gepasseerd, waarvan de Volkswagen Kever, de Volkswagen Golf en de Volkswagen Polo ongetwijfeld zeer succesvol waren. In dit artikel wordt stilgestaan bij de geschiedenis en het succes van het automerk Volkswagen en zijn modellen.
Jaren dertig
De
geschiedenis van het
merk Volkswagen is terug te voeren op de jaren dertig van de twintigste eeuw, toen Adolf
Hitler de Oostenrijkse auto-ingenieur Ferdinand
Porsche (1875-1951) de opdracht gaf bestaande ontwerpen voor auto's zo aan te passen, dat er een auto 'voor het volk' zou ontstaan. Deze zogenaamde
Kraft durch Freude-wagen vergde de bouw van een fabriek, die in 1938 gebouwd zou worden. Met de bouw van de KdF-fabriek, inclusief woonruimte voor haar arbeiders, ontstond zo uiteindelijk de zogenaamde Stadt des KdF-Wagens, waaruit later de huidige stad
Wolfsburg zou groeien.
Na de Tweede Wereldoorlog
Na de Tweede Wereldoorlog, waarin de KdF-fabriek door de geallieerden veroverd werd, kwam het gehele complex na lange onderhandelingen weer in Duitse handen, waarbij eind jaren veertig ook de naam '
Volkswagen' ontstond. In de decennia die zouden volgen, groeide
Volkswagen als merk uit tot een teken van West-Duitse wederopbouw en economische bloei, nadat in 1949 zowel de West-Duitse Bondsrepubliek als de Duitse Democratische Republiek waren ontstaan. In 1950 rolde reeds de 100.000ste
Volkswagen Kever van de band. De
Kever zou, als volksauto, uit tot één van de bekendste Duitse auto's ooit uitgroeien, die ook hedentendage nog bij velen herkenning vindt. Ook op andere terreinen was er al vroeg succes: in 1955 werd reeds de miljoenste
Volkswagen geproduceerd. In 1964 wist Volkswagen bovendien het autobedrijf Auto Union over te nemen. Tevens betekenden de jaren zestig de introductie van de
Volkswagen Variant, waarna in de jaren zeventig meerdere bekende
modellen het licht zagen. Zo werd in 1973 door Volkswagen de eerste
Volkswagen Passat geïntroduceerd, een jaar later gevolgd door de overbekende
Volkswagen Golf. De
Golf had als
model, in tegenstelling tot zijn voorgangers, een watergekoelde motor voorin. Weer een jaar later, in 1975, verscheen de
Volkswagen Polo, die in tegenstelling tot de
Volkswagen Golf als een meer compact model kan worden gekarakteriseerd. In 1978 opende Volkswagen als eerste buitenlandse automerk een montagefabriek in de Verenigde Staten.
Recente ontwikkelingen
In de jaren tachtig ziet een nieuwe generatie van zowel de
Volkswagen Passat,
Volkswagen Golf als
Volkswagen Polo het licht. In 1988 komt daar bovendien de
Volkswagen Corrado bij, een heuse sportcoupé. Ook de jaren negentig worden door vernieuwing en innovatie gekenmerkt: de
Volkswagen Vento (opvolger van de
Volkswagen Jetta),
Volkswagen Sharan,
Volkswagen New Beetle en miniklasse-model
Volkswagen Lupo worden alle met wisselend succes op de markt gebracht. In het eerste decennium van de twintigste eeuw worden onder meer de
Volkswagen Phaeton (2002),
Volkswagen Touran (2003),
Volkswagen Fox (opvolger van de
Lupo) en
Volkswagen Golf Plus (2005),
Volkswagen Eos en
Volkswagen BlueMotion (2006) gepresenteerd. Tot de meest recente modellen behoort bovendien de
Volkswagen Tiguan (2007). De
Tiguan kan worden gekarakteriseerd als een SUV met een compact karakter. Liefhebbers van het merk
Volkswagen kunnen sinds het jaar 2000 hun hart ophalen in de zogenaamde '
Autostadt' in Wolfsburg, die als combinatie van een museum, avonturenpark en modelpaviljoens bezoekers uitgebreid kennis laat maken met het boeiende Volkswagenconcern.