InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Schade aan mijn geparkeerde auto, wat nu?

Schade aan mijn geparkeerde auto, wat nu?

Schade aan mijn geparkeerde auto, wat nu? Het is een vervelende gebeurtenis. Meestal is de schade aan de auto direct zichtbaar, soms valt het pas op een later moment op. Er moet iemand in de tussentijd tegen de geparkeerde auto aan zijn gereden. Een enkele maal zijn mensen zelf getuige van de aanrijding, af en toe is er een briefje opgeplakt met een telefoonnummer, maar meestal is de schade zelf de enige stille getuige. Wat te doen bij schade aan uw geparkeerde auto?

Inhoudsopgave

Dader bekend

Over het algemeen is de situatie het meest eenvoudig indien u zelf getuige bent van de aanrijding. Spreek direct de bestuurder aan die de schade veroorzaakt, noteer het kenteken, de datum en tijdstip en maak foto’s van beide voertuigen. Vraag zo mogelijk twee getuigen om hun telefoonnummer en vraag hen of ze eventueel in een latere fase een schriftelijke verklaring willen afleggen. Word in elk geval niet boos op de dader, meestal is dit voor beide een vervelende situatie. Over het algemeen is het niet van meerwaarde om de politie te bellen bij enkel blikschade. Mocht de situatie dusdanig uit de hand lopen dan is dit altijd nog een mogelijkheid. Het is vaak het meest praktisch om direct samen het schadeformulier in te vullen. Noteer elkaars telefoonnummer. Indien u ervan overtuigt bent dat de tegenpartij aansprakelijk is, kunt u ervoor kiezen om deze middels een aangetekende brief aansprakelijk te stellen.

Geen getuige, wel een briefje

Soms is er een briefje achter gelaten met een telefoonnummer. Het is het makkelijkste om hiermee een afspraak te maken om samen het schadeformulier in te vullen. Maak in elk geval direct foto’s van de aangetroffen schade en noteer het tijdstip en de datum van het aantreffen van uw beschadigde voertuig.

Dader onbekend

Meestal is het onbekend wie de dader is. Doe dan in elk geval aangifte en probeer te achterhalen middels getuigen ofwel camera beelden wie het geweest is. Het is belangrijk om aanwijzingen te verzamelen die erop wijzen dat de schade is veroorzaakt door een ander motorvoertuig, zoals bijvoorbeeld overgedragen lak. Alleen indien dit bewezen is vergoedt het zogenaamde Stichting Waarborgfonds Motorverkeer de schade bij een onbekende dader, echter wel met een eigen risico van 250 euro.

Schadeformulier

Voorkant Europees Schadeformulier / Bron: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Voorkant Europees Schadeformulier / Bron: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
De voorkant bestaat uit twee verschillende kolommen (bestuurder A en B) zodat beide hun eigen beschrijving kunnen noteren. Tevens is er een doordrukvel aanwezig, zodat elke bestuurder ook een eigen achterkant in kan vullen. Vul het zo volledig mogelijk in, inclusief een schets van de situatie en beschrijving van de schade. Op een los papier kunt u later nog extra bijzonderheden beschrijven. Zorg dat beide partijen het formulier hebben ondertekend. Maak een kopie voordat u het schadeformulier naar een verzekeraar verstuurd.

Soort verzekering

Bij een WA verzekering zult u geen vergoeding krijgen van uw eigen verzekeraar bij deze schade. Bij casco of all risk is deze mogelijkheid wel aanwezig. Het is verstandig in eerste instantie de schade door te geven aan uw eigen verzekeraar. Indien de tegenpartij bekend is, zal uw eigen verzekeraar bij deze soort schade u waarschijnlijk direct naar de verzekeraar van de tegenpartij doorverwijzen. Indien u recht heeft op vergoeding via het SWM zal uw eigen verzekeraar dit bij hun proberen te verhalen. Hou er rekening mee dat bij uitkering via all risk de premie zeer waarschijnlijk stijgt. Soms kan het op langere termijn voordeliger zijn om bij kleine schade deze uit zelf te betalen.

Taxatie

Indien u de schade wilt laten beoordelen kunt u langs gaan bij een garagehouder. Neem in elk geval vooraf contact op met de verzekeraar. Op basis van de waarde van de schade zullen zij mogelijk besluiten om een schade expert in te schakelen. Vaak wordt deze boven de 750 euro ingeschakeld. Indien u het niet eens bent bestaat de mogelijkheid om een onafhankelijke schade expert in te schakelen. De garagehouder maakt een eerste inschatting van de schade kosten. De kosten van de gehele taxatie worden, indien de tegenpartij schuldig wordt bevonden, volledig vergoed door de verzekeraar van de tegenpartij. Deze vergoeding vindt echter niet plaats wanneer er geen sprake van schuld van de tegenpartij is. Het resultaat van de taxatie is een bedrag dat als voldoende wordt beoordeeld om u qua materiële schade aan het voertuig schadeloos te kunnen stellen. Daarbuiten zijn uiteraard nog andere te verhalen kosten mogelijk, zoals inkomstenderving door beschadiging van een bedrijfsauto.
De garagekosten voor een taxatie zijn vaak 50-100 euro. U bent niet verplicht om de mogelijke reparatie ook daadwerkelijk bij deze of een andere garage uit te voeren.

Vergoeding via Stichting Waarborgfonds Motorverkeer

Om in aanmerking te komen voor een schadevergoeding via de Stichting Waarborgfonds Motorverkeer, wordt verwacht dat:
  • Alle mogelijke moeite gedaan is om achter de gegevens van de dader te komen.
  • Een bekende dader deze schriftelijke aansprakelijk wordt gesteld.
  • Aangifte is gedaan bij politie
  • Er 2 of meer getuige verklaringen te zijn overleggen
  • Dat de schade is ontstaan door een motorvoertuig

Samenvattend dus:
  • Maak foto’s, noteer datum en tijd en zoek getuigen bij het aantreffen van schade aan de geparkeerde auto
  • Bij een bekende dader: Blijf rustig en vul samen het schade formulier in
  • Breng de eigen verzekeraar en die van de tegenpartij op de hoogte
  • Laat een eventuele taxatie uitvoeren
  • Bij een onbekende dader wordt de schade mogelijk vergoedt door de Stichting Waarborgfonds Motorverkeer of uw eventuele all-risk verzekering

Voorbeeldbrief aansprakelijk stellen

(cursief gedrukte tekst zo nodig verwijderen of aanpassen)

Aan: Verzekeraar tegenpartij Plaats, datum

Betreft: Aanrijding d.d. datum
Schade nummer … (indien bekend)

Beste Dhr./Mw. Verzekerde,

Hiermee stel ik u aansprakelijk voor de schade ten gevolge van de aanrijding, die heeft plaatsgehad d.d. datum te plaats, met mijn auto met kenteken (kenteken eigen auto) en de auto met kenteken (kenteken verzekerde) die op grond van mijn gegevens bij u WA verzekerd is.

Hoe is de schade ontstaan?
Bestuurder van de auto met het kenteken (kenteken tegenpartij) is tijdens het achteruit rijdend verlaten van zijn parkeerplaats tegen mijn geparkeerde auto met kenteken (eigen kenteken) aangereden. Er is de volgende schade ontstaan: (schade beschrijven).

Waarom vindt u dat onze verzekerde hiervoor aansprakelijk is?
Aangeven waarom de verzekerde aansprakelijk is, bijvoorbeeld wanneer verzekerde geen voorrang heeft verleend. Eventuele schadeformulier, proces verbaal, getuigenverklaring en foto’s meesturen.

Wat is de relatie tussen u en onze verzekerde?
Aangeven of er sprake is van een eventuele relatie.

Wat is uw bank/gironummer?
IBAN nummer en naam invullen.
Ik werk wel/niet in loondienst, ik kan de BTW wel/niet verrekenen.

Ik verneem gaarne binnen 14 dagen na dagtekening van deze brief van u / uw verzekeraar of u de aansprakelijkheid erkent en of u bereid bent het bedrag aan schadevergoeding euro te storten op mijn bankrekening. Inclusief vergoeding van de werkplaatsfactuur / vergoedingen overige schade.

In afwachting van uw bericht.

Hoogachtend,

Naam, adresgegevens, telefoonnummer, e-mail
© 2014 - 2019 Grimfandango, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Auto uitlenen, en beschadigd terug krijgenDe veroorzaker van een ongeval moet de schade dragen. Beter kunt u zeggen dat de schade moet worden betaald door de verz…
Schade veroorzaakt in geleende auto! Wat nu?Schade veroorzaakt in geleende auto! Wat nu?Het maakt voor de te betalen premie voor de autoverzekering een groot verschil wie de schuld van het ongeval krijgt toeg…
Uitgekeerde dagwaarde na autoschade is te laagUitgekeerde dagwaarde na autoschade is te laagNa een ongeval krijgt u of de nieuwwaarde van de auto uitgekeerd, of de dagwaarde. De uitgekeerde dagwaarde is vaak te w…
Autoverzekering: welke verzekering past het best bij je autoAutoverzekering: welke verzekering past het best bij je autoJe hebt een auto gekocht en bent daarom verplicht om je te verzekeren. Wettelijke aansprakelijkheid is de autoverzekerin…
Mijn kind heeft opzettelijk schade veroorzaakt! Wat nu?Mijn kind heeft opzettelijk schade veroorzaakt! Wat nu?Het hebben van een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP) is vooral van belang voor gezinnen met jonge k…
Bronnen en referenties
  • http://www.hulpnaongeval.nl/verzekeringenenuitvaart/schade/schade-aan-geparkeerde-auto
  • http://blog.geld.nl/autoverzekering/schade-aan-geparkeerde-auto
  • http://www.wbf.nl/NL/Paginas/default.aspx
  • Afbeelding bron 1: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Schade aan mijn geparkeerde auto, wat nu?"

Infoteur: Grimfandango
Laatste update: 04-12-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!