Wat kost elektrisch rijden?
Wat zijn de kosten van elektrisch autorijden? Dit is niet een eenvoudige vraag om te beantwoorden, aangezien er verschillende factoren van invloed zijn op de kosten zoals de energieprijs (prijs per Kilowatt Uur), het onderhoud, de aanschafprijs, de verzekering en wegenbelasting. In het algemeen lijken er geen overtuigende aanwijzingen te zijn om vanuit kostenoogpunt te kiezen voor elektrisch rijden. Een van de voordelen is echter wel de lagere kosten van energie per kilometer vergeleken met bijvoorbeeld benzine, diesel en gas. In dit artikel worden met name het energieverbruik en de hierdoor ontstane kosten besproken.
Inhoudsopgave
Laadpalen
Laadpalen zijn net als pompstations voor een benzinemotor. Er zijn in 2014 in Nederland ongeveer 9000 laadpalen waarop een elektrische auto aan te sluiten is. Daarnaast is het mogelijk om de auto thuis op te laden met een zogenaamde thuisaansluiting. De kosten voor het opladen bestaan uit het aantal kWh (kilowatt uur) dat nodig is om het verbruik weer aan te vullen. Daarnaast bestaan er kosten voor de infrastructuur, deze zullen beperkt zijn indien gebruik van een thuisaansluiting wordt gemaakt.
Hoeveel energie kost elektrisch rijden?
Een gemiddelde elektrische auto, afhankelijk van het type en de wijze van gebruik. Een gemiddelde elektrische auto verbruikt tussen de 10 en de 20 kWh per honderd kilometer. De kosten in 2013/2014 per kWh thuis zijn
gemiddeld 0,23 euro.
Tabel met overzicht kosten elektrisch rijden vergeleken met kosten van benzineAantal km/jaar | 6kWh/100km (Renault Twizy) | 10kWh/100km (Renault Zoe) | 15kWh/100km (BMW i3) | 20kWh/100km Tesla Model S | Benzine auto met verbruik 1 liter/20km |
10.000 | 138 | 230 | 345 | 460 | 860 |
20.000 | 276 | 460 | 690 | 920 | 1720 |
50.000 | 690 | 1150 | 1725 | 2300 | 4300 |
*Uitgaande van een gemiddelde kWh prijs van 0,23 euro en benzineprijs van 1,72 euro/liter (Gemiddelde landelijke adviesprijs 17-11-2014)
Voor het opladen middels een oplaadpaal wordt vaak een prijs voor het lidmaatschap en een andere prijs per kWh gerekend. Er bestaan zogenaamde snelladers, deze hebben de mogelijkheid om bepaalde elektrische autos op gelijkspanning op te laden. Hier zijn weer andere kosten voor.
Vergelijking met benzine
Vergeleken met een benzinemotor met een verbruik van 1 liter om 20 kilometer af te leggen is het elektrisch rijden vele malen goedkoper. Daarnaast kan het gunstig zijn dat de prijs van elektriciteit over het algemeen stabieler is, dit omdat er verschillende soorten bronnen voor zijn (zoals bijvoorbeeld de wind, zon, kolen en kernenergie).
Er zijn echter ook een aantal nadelen die ongunstig uitwerken voor het rijden met een elektrische auto. Dit zijn onder andere:
- Hoge afschrijfkosten doordat de accu een beperkte levensduur heeft. Hierdoor daalt de waarde van de auto sneller bij een eventuele verkoop. Uiteraard is dit wel sterk afhankelijk van het merk en de kwaliteit van de auto.
- De aanschafwaarde: Alhoewel de prijzen steeds dichter bij elkaar komen zijn elektrische autos momenteel nog hoger in prijs vergeleken met een auto met een benzine motor van dezelfde klasse.
- Een eventueel thuisaansluiting dient te worden aangeschaft indien men de auto thuis wil opladen. De kosten hiervoor liggen rond de 1000 euro.
Afweging
In 2014 is er sprake van het bevorderen van elektrisch rijden door de overheid, dit gebeurt door elektrische autos vrij te stellen van fiscale bijtelling, motorrijtuigenbelasting en BPM. De overheid zal wellicht een inkomstenbron vanuit de accijns op benzine gaan missen. De kans is aanwezig dat deze gemiste inkomsten in de toekomst op een of andere manier toch bij de autobestuurder terecht komt.
Er zijn ook een aantal duidelijke voordelen die niet direct met de kosten te maken hebben, onder meer het geringe geluid dat de auto produceert en dat er geen directe schade aan het milieu plaats vindt. De zeer snelle ontwikkeling op technologisch gebied van de elektrische auto speelt ook een rol. De verwachting is dat deze in de toekomst sterk zal verbeteren op het gebied van efficiëntie en actieradius.