InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > APK keuringseisen: waar moet mijn auto aan voldoen?

APK keuringseisen: waar moet mijn auto aan voldoen?

APK keuringseisen: waar moet mijn auto aan voldoen? Elk jaar moet je auto naar een keuringsstation voor de algemene periodieke keuring (APK). Voor de meeste mensen een spannend moment, want als je auto niet aan de APK keuringseisen voldoet, kan dit betekenen dat je diep in de buidel moet tasten voor een reparatie. Hieronder kan je lezen waarom auto’s periodiek gekeurd worden en aan welke voorwaarden een auto moet voldoen om door een APK te komen.

Waarom een APK?

De belangrijkste reden waarom auto’s elk jaar periodiek gekeurd moeten worden is de veiligheid. Auto’s met technische mankementen kunnen voor levensgevaarlijke situaties zorgen. Denk maar eens aan een auto waarvan de remmen niet goed werken of wielen die niet Daarnaast moet een auto ook aan bepaalde milieueisen voldoen. Als de katalysator die de uitlaatgassen reinigt bijvoorbeeld niet naar behoren functioneert komen er meer schadelijke stoffen vrij en heeft dit een nadelig effect op het milieu.

Gordels voor- en achterin

Tijdens een APK worden de gordels die in de auto aanwezig zijn getest. De gordels in de auto moeten goed vast zitten en goed aangrijpen als er hard aan getrokken wordt. De gordels moeten daarbij vrij van scheurtjes of inkepingen zijn, omdat deze de sterkte uit de gordels halen.

Lichten

De voor- en achterlichten worden gecontroleerd tijdens een APK en moeten werkzaam zijn.

Open en dicht

Alle deuren, zowel voor als achter moeten zowel vanaf buiten als vanaf binnen te openen zijn. Daarnaast moeten ook de achterklep en de motorkap te openen zijn.

Spiegels

Ook de spiegels worden gecontroleerd. Zo moet er in ieder geval een binnenspiegel en een linker buitenspiegel aanwezig zijn. Vanzelfsprekend moeten deze spiegels vrij van beschadigingen zijn. Daarnaast moet de linker buitenspiegel verstelbaar kunnen zijn. Een rechter buitenspiegel is dus geen vereiste om door een APK heen te komen.

Ramen en ruitenwissers

Ook is het van belang dat de ramen van de auto vrij van scheuren of sterren zijn. Hele kleine beschadigingen worden nog wel toegestaan. Er mogen zich geen vlekken of beschadigingen bevinden op de ramen als daardoor het zicht van de bestuurder beperkt wordt. Met name het voorruit wordt goed geïnspecteerd tijdens een APK. Tegelijkertijd wordt gekeken naar de ruitenwissers. De rubbers van de ruitenwissers moeten nog in goede staat zijn. Ook moet er de mogelijkheid zijn om het vooruit te ontdooien tijdens vorst periodes.

Onder de motorkap

Tijdens een APK wordt onder de motorkap gekeken of er geen rotte plekken aanwezig zijn.

Onder de motorkap

Wielen

Ook de wielen vormen een zeer belangrijk onderdeel van de auto en zijn veiligheid. Er wordt onder andere gecontroleerd of er profieldiepte aanwezig is,er er geen beschadigingen aan de banden en velgen zijn, of alle vier de banden even groot zijn en of de banden juist zijn gemonteerd.

Remmen

Vanzelfsprekend moeten de remmen van een auto goed werken. Niet goed werkende remmen kunnen levensgevaarlijke situaties opleveren. De keurmeester controleert dan ook of de remmen allemaal goed werken, of de remblokken niet versleten zijn en of de rem slangen in goede staat verkeren.

Toeteren

De toeter of claxon wordt gebruikt in gevaarlijke situaties om medeweggebruikers te waarschuwen. De toeter (claxon) moet daarom werkzaam zijn.

Zit alles goed vast?

Ook wordt er gecontroleerd of alle onderdelen in de auto goed vast zitten en niet los kunnen schieten. Zo moet bijvoorbeeld de accu van de auto goed vast zitten, omdat deze anders kan wegschieten bij een eventuele aanrijding. Maar ook bijvoorbeeld de stoelen van de auto moeten goed vast zitten en niet zomaar naar voren kunnen schieten. Ook de trekhaak moet goed vast zitten.

Wordt mijn auto goedgekeurd?

Aan de hand van bovenstaande eisen zul je zelf al een inschatting kunnen maken over of je auto wel of niet door de algemene periodieke keuring heen komt. Hoe ouder je auto is, hoe groter de kans dat de auto pas na reparatie wordt goedgekeurd. Bij auto’s van 13 jaar of ouder wordt bijvoorbeeld maar liefst 60% afgekeurd, terwijl dit bij auto’s van 3 jaar maar 21% is. Spreek altijd met de keurmeester af dat hij of zij je op de hoogte stelt van de eventuele reparatiekosten voordat de reparatie wordt uitgevoerd. Zo kun je goed de afweging maken of de reparatie de auto nog waard is, of dat je voor een andere auto kiest.
© 2014 - 2019 Lola90, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat kost een APK keuring?Vanaf het moment dat een benzine auto vier jaar oud is, moet er eerst eens in de twee jaar en vervolgens jaarlijks een a…
Verboden vragen sollicitatiegesprekOp grond van de Algemene Wet Gelijke Behandeling (AWBG) en de Sollicitatiecode mag je potentiële werkgever bepaalde vrag…
RijbewijskeuringenVanaf 2005 moet er voor het verkrijgen en de verlenging van het rijbewijs C en D een medische keuring plaatsvinden. Ook…
APK keuringseisen aan uitlaatgassenAPK keuringseisen aan uitlaatgassenTijdens de Algemene Periodieke Keuring, beter bekend onder de APK (keuring) worden auto's op vele onderdelen gecontrolee…
Het sollicitatiegesprek: wat mag worden gevraagd en wat nietHet sollicitatiegesprek: wat mag worden gevraagd en wat nietSoms worden tijdens een sollicitatiegesprek allerlei persoonlijke vragen gesteld. Het is goed om te weten dat dit helema…
Bronnen en referenties
  • Quest
  • www.apkkeuringseisen.nl

Reageer op het artikel "APK keuringseisen: waar moet mijn auto aan voldoen?"

Reactie

Scott, 04-09-2016 20:40 #1
Ik zat dit artikel te lezen en vroeg mij af of mijn werk auto door de APK heen zou komen.
echter zijn er wel een paar problemen. Zo is het dat de linker buitenspiegel vast zit met tape, het rechter achterraam van de auto (achter de achterbank en voor de achterklep) is ingeslagen en zit dus ook dicht getapt met zwart tape. De auto is een fiat panda (vorig model). Ik hoor graag van u, alvast bedankt.

Infoteur: Lola90
Gepubliceerd: 21-11-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!