InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > APK keuringseisen aan uitlaatgassen

APK keuringseisen aan uitlaatgassen

APK keuringseisen aan uitlaatgassen Tijdens de Algemene Periodieke Keuring, beter bekend onder de APK (keuring) worden auto's op vele onderdelen gecontroleerd op technisch vlak. Nu auto's steeds moderner worden, wordt de keuring daarom ook aangevuld. Alleen auto's met een geldige APK mogen de Nederlandse wegen betreden, anders wordt er bekeurd door de overheid.

Algemene Periodieke Keuring (APK)

Tijdens de reguliere APK worden auto's in de meeste gevallen jaarlijks gecontroleerd of ze nog aan de veiligheidseisen voldoen. Voor nieuwe auto’s geldt dat ze de eerste vier jaar vrijgesteld zijn van de keuring. Daarna moeten ze om de twee jaar voor de keuring komen, tot dat ze de leeftijd van acht jaar hebben bereikt. Daarna geldt het reguliere interval van jaarlijks.

Uitlaatgassen: Viergastest en roetmeting

Als een auto APK wordt gekeurd wordt o.a. gekeken naar de uitstoot van bepaalde gassen. Dit zijn de viergastest en de roetmeting (voor diesels). Als bepaalde gassen of deeltjes in de uitstoot te hoog zijn, wordt de auto afgekeurd en moet de eigenaar de auto in orde brengen. Soms is dit eenvoudig te realiseren door het een en ander opnieuw af te stellen of schoon te maken, maar soms is het noodzakelijk om een duurdere reparatie uit te (laten) voeren, bijvoorbeeld aan de uitlaat. Daarna kan de auto voor de herkeuring worden aangeboden en opnieuw worden getest. Dit leidt dan tot goedkeuring en de auto kan worden afgemeld.

Europe On-Board Diagnostics (eobd)

Sinds 2001 voor benzine auto’s en 2003 voor diesels hebben Europese auto's een bepaald systeem (computer) aan boord dat gegevens van allerlei sensors in de auto meet en opslaat. Dit is het zogenaamde Europe On-Board Diagnostics systeem (EOBD). Deze opgeslagen gegevens geven een indicatie van de staat van bepaalde onderdelen en systemen in de auto.

Uitlezen auto

De EOBD computer kan worden uitgelezen met een uitleesapparaat of scantool. Deze aansluiting zit vaak in de buurt van het stuur of rond de middenconsole. Na het aansluiten van het apparaat kun je de gegevens bekijken. Als er iets mankeert, verschijnen er foutcodes. Voor de APK in de toekomst gaan de P-foutcodes een rol spelen. Deze codes geven aan dat er iets mis kan zijn met de emissies van de auto, dus de samenstelling van de uitlaatgassen. Hiermee komen dan de nu gebruikelijke testen te vervallen.

APK afkeur: P-codes afkeurlijst

De volgende foutcodes geven meteen reden tot afkeur tijdens de APK. Dit zijn codes die beginnen met de volgende combinaties:

  • P01
  • P02
  • P03
  • P04
  • P0650

Deze foutcodes gaan gelden voor benzine, diesel, (plug-in) hybride en volledig elektrische auto's. Voertuigen die dus buiten deze controle vallen zijn auto's die op LPG rijden of van voor 2006.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Chunchun, Pixabay
  • 2MM Magazine, uitgave van VACO, 2011
  • http://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics

Reageer op het artikel "APK keuringseisen aan uitlaatgassen"

Reactie

J. J. van der Wel, 05-11-2012 10:47 #1
Wat zijn de punten waar de monteur naar kijkt bij de APK keuring van een auto die op benzine rijdt?

Infoteur: Victorho
Laatste update: 22-01-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!