InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Volvo S80, een legende

Volvo S80, een legende

De Volvo S80 wordt niet voor niets gebruikt door het koningshuis. De auto biedt comfort, is degelijk en is een zeer veilige auto is vergelijking met de concurrentie. De Volvo S80 bestaat sinds 1998 en is het toonbeeld geworden van de nieuwe design van Volvo in die tijd. De kleinere broertjes, de S40 en de S60, leken in de beginjaren wat betreft de design veel op de S80. Bij de introductie kreeg de S80 voornamelijk bekendheid om haar veiligheidsniveau.

Veiligheidsniveau van de Volvo S80

Volvo was revolutionair met een tweetal systemen om de veiligheid van de auto verder te verhogen. Eén van de systemen was Whips. Bij een aanrijding bewegen de voorstoelen mee bij een aanrijding van achteren, waardoor de kans op een whiplash wordt verkleind. Een andere verbetering in die tijd was de Inflatable Curtain. Bij een zijdelingse aanrijding komt er een gordijn aan airbags tevoorschijn om de inzittenden te beschermen. Hierdoor werd de kans op letsel verkleind.

Benzinemotoren

Bij de introductie was de S80 verkrijgbaar met verschillende benzinemotoren en één variant met een dieselmotor. In 2001 werd het assortiment uitgebreid met een 163 PK sterke dieselmotor. De 2.4 liter benzinemotor werd in 2003 vervangen door de 2.5 liter benzinemotor.

Vernieuwde S80

Na de introductie heeft de S80 een facelift gekregen in 2003. De auto is op kleine onderdelen gewijzigd, wat betreft het uiterlijk van de auto. In 2006 werd de nieuwe S80 geïntroduceerd.

Een Koninklijke auto

De Volvo S80 wordt vaak gebruikt om de Koninklijke families in te vervoeren. In het verleden waren dat de Renault (1908), Ford, Spijker en Cadillac geweest. Op dit moment wordt de Ford ook nog gebruikt naast de Volvo. Voor buitenlandse staatshoofden, wordt gebruik gemaakt van een verlengde Lincoln Continental. Alle auto’s hebben de blauwe kleur.

Wat kost een Volvo S80?

Een nieuwe Volvo S80 kost op dit moment (2011) minimaal €38.500. Afhankelijk van de gekozen type kan de prijs oplopen tor €77.000. Het goedkoopste type is de S80 T4 Kinetic. Het duurste type is de S80 T6 AWD Geartronic Executive.

Tweedehandse prijzen van een Volvo S80?

De Volvo S80 houdt ongeveer gelijke trend met de BMW 5 serie en de Audi A6. Een Volvo S80 van twee jaar oud kost tweedehands ongeveer rond de €30.000. In Nederland zijn met name de zeer zuinige auto’s tweedehands in trek, en daar valt de Volvo S80 niet onder.

De Volvo moet opboksen tegen de drie Duitse topmerken

In zijn klasse moet de Volvo S80 constant opboksen tegen de drie Duitse merken, namelijk: Mercedes, BMW en Audi. Dit geldt niet alleen voor de S80, maar ook voor de andere types van Volvo. Wat betreft de populariteit van de S80, hebben ze in het verleden in de top drie gestaan van de meest verkochte auto van de grotere zakelijke auto’s. In vergelijking met de BMW, Mercedes en Audi rijden er relatief weinig Volvo S80 auto’s in Nederland rond.

Uit de fabriek in Göteborg, rollen jaarlijks ongeveer 50.000 nieuwe S80’s van de band. De huidige V8-versies worden vooral verkocht in de Verenigde Staten en de diesels voornamelijk in Europa.
Gerelateerde artikelen
Auto onder de loep: VolvoAuto onder de loep: VolvoVolvo is begonnen met kogellagers en uitgegroeid tot een auto die bekend staat om zijn veiligheid. Voordat iemand een Vo…
Volvo XC60, BMW, Audi en Mercedes de SUV concurrentiestrijdDe ontwerpers van Volvo zetten met de nieuwe XC60 de eerste stap een van de snelst groeiende segmenten van de autowereld…
Auto - NCAP test vele automodellen op de veiligheidAuto - NCAP test vele automodellen op de veiligheidIn de showroom staan alle auto's er even mooi en glimmend bij. Wordt je aankoopkeuze bepaald door emotie, of door gezond…
Alle dienstauto's van Nederlandse bestuurders op een rijAlle dienstauto's van Nederlandse bestuurders op een rijZe hebben een loodzware baan en zijn de hele dag in touw. Kriskras rijden ze door Nederland voor allerhande afspraken. N…
Mitsubishi, de fabriek in NederlandMitsubishi, de fabriek in NederlandHet Japanse autoconcern Mitsubishi besluit aan het eind van de jaren ’60 om te gaan exporteren naar Europa, zij kiezen v…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Volvo.nl
  • Autoweek.nl

Reageer op het artikel "Volvo S80, een legende"

Reactie

Geurds, 02-09-2011 15:56 #1
Ben 71 jaar en wil nog een keer een luxe auto kopen. De laatste 20 jaar Mercedes gereden.
Waarom nu een Volvo aanschaffen?
Ben wel gecharmeerd van de S 80.
Wat zijn de pro, s of contra.s t.o.v. de grote 4 Mercedes, Audi, BMW of Volvo?
Wil binnen een week beslissen.
Volvo is en blijft een legende. Wat rijdt comfort was de Volvo nr 1. Heb ervaring met de 740-760.

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 16-06-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!