InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Doe het zelf garage

Doe het zelf garage

Een auto is vaak een grote kostenpost. Naast brandstof, verzekering en belasting betaalt u waarschijnlijk ook voor het onderhoud. Elke keer als uw auto daarvoor naar de garage moet is het mogelijk dat u voor een forse uitgave komt te staan. Zou u geld willen besparen door zelf aan uw auto te klussen maar beschikt u niet over al het juiste gereedschap, ruimte of kennis? Overweegt u dan eens naar een doe het zelf garage te gaan!

Wat is een doe het zelf garage?

Een doe het zelf garage is een garage waar u terecht kunt als u zelf onderhoud of reparaties wilt uitvoeren aan een auto, motor of scooter. Er is plaats om te sleutelen en er is vaak volop gereedschap beschikbaar. Ook is het mogelijk uw eigen gereedschap mee te brengen.

Welk gereedschap is er beschikbaar in een doe het zelf garage?

Een opsomming van enkele hulpmiddelen die vaak aanwezig zijn:
  • basis gereedschap zoals schroevendraaiers, moersleutels, tangen e.d.
  • lasapparatuur
  • luchtsleutels
  • pers- en trekgereedschap
  • hefbruggen
  • garagekrik

Sommige doe het zelf garages bieden nog extra diensten aan zoals de verhuur van spuitcabines.

Welke klussen voert men vaak zelf uit?

Voor deze klussen gaat men vaak naar een doe het zelf garage:
  • olie verversen en oliefilter vervangen
  • remschijven en blokken vervangen
  • banden wisselen
  • kleine en grote onderhoudsbeurt
  • veren en schokdempers (de)monteren
  • uitlaat(delen) (de)monteren
  • koppelingsplaten vervangen
  • plaatwerk uitdeuken

Zijn er ook onderdelen verkrijgbaar in een doe het zelf garage?

Vaak zijn er standaard onderdelen verkrijgbaar, zoals smeermiddelen, uitlaat pakkingen, lagers, vloeistoffen, filters etc. Als het niet op voorraad is, is het meestal snel besteld.

Kan ik ook hulp vragen als ik er zelf niet uitkom?

Veel doe het zelf garages hebben monteurs en zelf APK keurmeesters in dienst om u als klant te helpen bij het sleutelen of om advies te geven. Ook kunt u overeen komen dat zij de klus voor u afmaken. Vaak kan tegen een kleine vergoeding het voertuig ook 's nachts gewoon blijven staan zodat u de volgende weer verder kunt met de klus.

Hoe zit het met veiligheid en aansprakelijkheid?

Het is belangrijk dat u werkzaamheden veilig uitvoert. Heeft u met bijvoorbeeld het gebruik van een hefbrug geen ervaring dan kan het personeel u daar prima bij helpen. Dit geldt eigenlijk voor alle klussen: voelt u zich niet helemaal zeker van uw zaak, vraagt u gerust om assistentie.
Veel doe het zelf garages werken met een “eigen risico” verklaring. Door deze vooraf te ondertekenen verklaart u zelf aansprakelijk te zijn voor het sleutelen aan uw auto en gebruik van gereedschap.

Wat zijn de kosten van een doe het zelf garage?

De kosten verschillen per garage, maar u kunt voor een plek vaak al vanaf een tientje per uur terecht. Vaak wordt er per kwartier gerekend. U betaalt een vergoeding voor het gebruik van een brug en (specialistisch) gereedschap. Soms is het gebruik van standaard gereedschappen (schroevendraaiers, moersleutels e.d.) zelfs gratis.
© 2011 - 2019 Jeps, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Doe het zelf garage"

Infoteur: Jeps
Gepubliceerd: 13-06-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!