InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Auto importeren vanuit Duitsland

Auto importeren vanuit Duitsland

Auto importeren vanuit Duitsland Het kan financieel erg aantrekkelijk zijn om een tweede hands auto te kopen in Duitsland en deze vervolgens naar Nederland te importeren. De belangrijkste reden daarvoor is dat de belasting, in dit geval de BPM, fors lager ligt in Duitsland. Ook is er meer concurrentie waardoor u de auto goedkoper kunt kopen. Wanneer u de auto importeert moet deze eerst wel door een keuring. Ook moet u nog wel belasting betalen, maar deze ligt fors lager dan anders. Lees er alles over in dit artikel. Het kan erg voordelig zijn om een auto te importeren vanuit Duitsland. U kunt dan het beste kiezen voor een tweede hands auto. Het financiële voordeel kan oplopen tot tienduizenden euro’s. Des te groter het bedrag is, des te groter het voordeel. Dit komt omdat er in Duitsland veel autofabrieken staan. De Duitse overheid is zich bewust van het belang van de auto-industrie en brengt daarom een relatief weinig belasting in rekening. Daardoor is het al goedkoper om een auto te kopen dan in Nederland. Tegelijkertijd is er een groot aanbod van auto’s door de aanwezigheid van het grote aantal fabrikanten. Autoverkopers moeten daarom dus veel meer met elkaar concurreren en dat leidt ook tot lagere prijzen voor de auto.

Goedkoop een tweede hands auto importeren uit Duitsland

Het grootste voordeel zit dus in de aanschafprijs. Een ander bijkomend voordeel is dat in Nederland de BPM is verlaagd. BPM staat voor Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. De regering heeft deze belasting verlaagd ten tijde van de kredietcrisis. Er was een grote terugval in de autoverkoop en de overheid wilde toch stimuleren dat mensen auto’s bleven kopen. Het aandeel van de belasting met betrekking tot de waarde van de auto is ongeveer een derde. Een relatief kleine belastingverlaging heeft dus een behoorlijke invloed op de prijs van de auto. Wanneer u een auto in Nederland invoert moet u weliswaar ook BPM betalen, maar dit bedrag ligt fors minder omdat de auto minder waard is dan een nieuwe auto. Dit is het geval dat u een tweede hands auto importeert. Daardoor is er sprake van een korting. Dit heet het BPM-restbedrag. U moet de BPM aan de douane betalen. Als u heeft betaald krijgt u een Nederlands kentekenbewijs opgestuurd voor uw auto. Dit gebeurd door het RWD. Dat is de dienst die daar in Nederland over gaat.

Auto kopen in Duitsland

U heeft verschillende mogelijkheden wanneer u een auto in Duitsland wilt kopen. U kunt er voor kiezen zelf af te reizen naar onze oosterburen. Tegelijkertijd zijn er ook tal van autodealers die de auto uit Duitsland importeren. Ook zijn er verschillende autosites te vinden op het internet waar u kunt zoeken naar een geschikte auto. Een voordeel daarvan is ook dat u op zoek kan gaan naar locaties die vlakbij de grens liggen, zodat u niet heel ver hoeft te reizen wanneer u de auto wilt ophalen. Bij het selecteren van de auto is het belangrijk om ook op de leeftijd van de auto te letten. U krijgt namelijk meer korting naarmate de auto ouder is.

Auto importeren vanuit Duitsland

Wanneer de auto eenmaal is ingevoerd is het ook belangrijk om een WA-verzekering af te sluiten. Het is namelijk verboden om zonder WA-verzekering rond te rijden binnen de Europese Unie. Daarbij is het ook gewoon onverstandig. Het invoeren van de auto in Nederland bestaat voor het grootste deel uit een keuring bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RWD). Deze kijken of de auto voldoet aan de Nederlandse toelatingseisen. Het is mogelijk om een afspraak te maken met het RWD, maar ook om daar gewoon binnen te lopen tijdens het inloopspreekuur. Als u de auto direct vanuit Duitsland meeneemt is het ook mogelijk om een eendagskenteken te krijgen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Auto importeren vanuit Duitsland"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 09-10-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!