InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Voorkom een hoge rekening bij reparatie van uw auto

Voorkom een hoge rekening bij reparatie van uw auto

Een auto bezitten en rijden kost u veel geld. Naast het kopen van de auto, bent u kapitalen kwijt aan brandstof, afschrijving, belasting en verzekering en reparaties en onderhoud. Indien u uw auto naar de garage brengt voor onderhoud of reparatie, moet u vooraf goede afspraken maken. Bij het kopen van een auto hebt u de keus uit een dure nieuwere of nieuwe auto, of u kiest voor een goedkopere oudere auto met alle mogelijke gevolgen van dien. Echter ook bij nieuwere auto’s kunt u de pech hebben dat u een kat in de zak hebt gekocht. In bepaalde gevallen hebt u garantie, maar nadat de garantieperiode verlopen is, moet u ook op de auto kunnen vertrouwen.

Een tweedehands auto kan een duurkoop zijn. Er zitten namelijk auto’s tussen waarbij de problemen opeenvolgend optreden. Indien dat gebeurt, kunt u de auto beter weer terugbrengen naar de verkoper. Helaas is dit echter vaak niet mogelijk. Door goede afspraken met uw garage te maken kunt u voorkomen dat u onverwachte hoge rekeningen krijgt voor reparaties en onderhoud.

Afspraken bij het laten repareren van de auto

Op het moment dat er een probleem verholpen moet worden aan uw auto, moet u vooraf met de reparateur gaan overleggen hoe hoog de kosten gaan worden. Toch kan het gebeuren dat hij extra mankementen aantreft die wel verholpen moeten worden. Op het moment dat u de auto brengt moet u de reparateur verzoeken om contact met u op te nemen in het geval er extra kosten aan zitten te komen. Reparaties die in eerste instantie een kleine handeling lijken, kunnen soms toch flink in de papieren lopen.

Afspraken bij een grote beurt

Voor garagebedrijven is het zeer lastig om aan te geven hoeveel een grote beurt gaat kosten. Ze gaan namelijk de auto onderzoeken op mankementen, en ze weten vooraf niet wat ze aan gaan treffen. Toch kunt u de kosten in de hand proberen te houden door de reparateur te laten bellen op het moment dat er grote kosten gemaakt moeten worden.

Kosten besparen door zelf uw auto na te lopen

U kunt eenvoudig geld besparen door eenvoudige werkzaamheden zelf uit te voeren. Wat u zelf kunt is afhankelijk van uw handigheid en hoeveel tijd en energie u erin wenst te steken. U kunt in ieder geval zelf de ruitensproeier en olie bijvullen. Uw ruitenwissers voorzien van nieuwe rubbertjes is ook een eenvoudige handeling die u zelf kunt uitvoeren.

APK en onderhoud splitsen

Om te voorkomen dat een garagebedrijf in de verleiding komt om extra bij te verdienen, kunt u de APK en het onderhoud beter splitsen. Een garagebedrijf zou de neiging kunnen hebben om bij twijfel nieuwe banden te plaatsen, terwijl ze best nog wel een paar maanden mee kunnen. U kunt beter eerst de auto APK laten keuren en vervolgens de mankementen die uit de APK naar voren komen verhelpen. Op deze manier kunt u voorkomen dat de reparateur de auto afkeurt om er zelf beter van te worden.

U kunt later naar de eerste garagebedrijf teruggaan om de auto alsnog goed te laten keuren. Indien het garagebedrijf een beetje redelijk is, rekent hij u geen extra kosten voor de keuring en de herkeuring tezamen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Voorkom een hoge rekening bij reparatie van uw auto"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 03-02-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!