InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Waardevermindering van uw auto na een aanrijding

Waardevermindering van uw auto na een aanrijding

Indien een relatief nieuwe auto wordt aangereden kan de schade doorgaans wel worden hersteld. Helaas worden door de reparatie niet altijd alle sporten van de aanrijding weggenomen. In dat geval is uw auto minder waard dan een soortgelijke auto die niet werd beschadigd. Er is sprake van waardevermindering die u kunt claimen bij een aansprakelijke tegenpartij.

Waardevermindering

Als uw nieuwe auto wordt aangereden en wordt hersteld, zullen voor een kenner de sporen van het herstel zichtbaar blijven. Deze kenner kan bijvoorbeeld een autodealer zijn. Als u uw voorheen beschadigde auto na verloop van tijd in wilt ruilen bestaat dan ook de kans dat u een lagere inruilwaarde ontvangt voor uw auto omdat deze werd aangereden. Er is sprake van waardevermindering van uw voertuig omdat deze werd aangereden. Alhoewel veel mensen wel eens zijn geconfronteerd met dit fenomeen is het doorgaans onbekend dat deze kosten van waardevermindering kunnen worden verhaald op een aansprakelijke tegenpartij.

Hoogte van waardevermindering voor personenauto’s

Waardevermindering kan eenvoudig worden vastgesteld door een expert. Indien hiertoe echter geen opdracht werd gegeven zal een expert niet automatisch de waardevermindering berekenen. In dat geval kan met behulp van het expertiserapport de waardevermindering alsnog worden berekend met behulp van een formule. Een tussenpersoon of uw verzekeraar kunnen u hierbij behulpzaam zijn. Voor de berekening van waardevermindering wordt onder meer rekening gehouden met de volgende factoren:

  • Leeftijd van de auto – hoe ouder een auto hoe minder de waardevermindering na herstel zal zijn. In de praktijk komt waardevermindering ongeveer voor bij auto’s tot een leeftijd van 3.5 jaar
  • Kilometerstand – hoe langer een auto in gebruik is en hoe meer kilometers ermee zijn gereden, des te lager zal de waardevermindering ten gevolge van een reparatie na een schade aan de auto zijn
  • De arbeidskosten en spuitkosten benodigd voor het herstel – Hoe ingrijpender de reparatie des te meer kans op waardevermindering, er is immers meer kans dat er na herstel verborgen schade overblijft en bij het uitvoeren van een grote reparatie is er ook een grotere kans dat er een vermindering in de deugdelijkheid van de auto ontstaat. Hoe ingrijpend een reparatie is kan onder meer worden afgelezen aan de arbeids- en spuitkosten van de reparatie
  • De consumentenprijs – Hoe duurder de auto hoe lager de waardevermindering relatief zal zijn.

Waardevermindering en uw eigen verzekering

Uw eigen autoverzekering dekt schade aan uw voertuig zelf indien u volledig casco bent verzekerd (ook wel all risks genoemd) conform de polisvoorwaarden komt waardevermindering van uw auto echter niet voor vergoeding in aanmerking. Wel zal uw verzekeraar, indien een ander aansprakelijk is voor het ontstaan van de schade aan uw auto, de schade verhalen op die aansprakelijke derde. Doorgaans wordt hierbij ook de schade die u als persoon leed (bijvoorbeeld autohuur en eventueel eigen risico) gevorderd. U kunt uw verzekeraar dan ook verzoeken ook de persoonlijke schade die u heeft in de vorm van waardevermindering mee te nemen in het verhaal op de tegenpartij. Indien u beschikt over een volledige rechtsbijstandverzekering of alleen een rechtsbijstandverzekering op uw autoverzekering kunt u ook de rechtsbijstandverzekeraar vragen u te assisteren bij het verhaal van uw persoonlijke schade.
Gerelateerde artikelen
Autoschade claimen of niet claimen?Autoschade claimen of niet claimen?Als uw auto schade heeft opgelopen, heeft het claimen van de schade gevolgen voor de premie en het aantal schadevrije ja…
Autoschade claimen of schade zelf betalen?In tegenstelling tot de meeste andere verzekeringen heeft het claimen op een autoverzekering gevolgen voor de hoogte van…
Uitgekeerde dagwaarde na autoschade is te laagUitgekeerde dagwaarde na autoschade is te laagNa een ongeval krijgt u of de nieuwwaarde van de auto uitgekeerd, of de dagwaarde. De uitgekeerde dagwaarde is vaak te w…
Autoverzekering: geen eigen risico in 2019Autoverzekering: geen eigen risico in 2019Sluit in 2019 een autoverzekering zonder eigen risico af. Een eigen risico bij een autoverzekering betekent dat u bij sc…
Auto verkopen: waarde en inruilenAuto verkopen: waarde en inruilenJe wilt een nieuwe of andere auto aanschaffen: hoe kom je dan het best van je oude auto af? Natuurlijk krijg je hier nie…

Reageer op het artikel "Waardevermindering van uw auto na een aanrijding"

Reacties

W. van Dolder, 10-08-2019 10:18 #2
Ik heb een probleem met mijn verzekeraar, onlangs had ik een schade van 8000 Euro ( de tegenpartij erkent schuld en de aansprakelijkheid) met mijn Porsche 911 Targa 4S van 2006 een youngtimer nieuwprijs 180.000 dagwaarde 55.000 Euro. Bij het inschakelen van een expert door mijn All Risk verzekeraar (Centraal Beheer) heb ik onmiddellijk gezegd dat er rekening gehouden dient te worden met waardevermindering van mijn schadevrije auto.
De expert was Nivre aangesloten maar heeft geen rekening gehouden met mijn verzoek om waardevermindering toe te passen.
Ik weet dat de formule toegepast wordt voor auto`s tot 90.000 Euro. Centraal Beheer schrijft me dat ze geen waardevermindering toepassen en denken dat de kous daarmee af is, ik heb ze laten weten dat ik niet akkoord ga en het nodig vind dat er ook voor deze gevallen richtlijnen zouden moeten zijn of passende jurisprudentie. Immers Centraal Beheer en de ingeschakelde expert erkenden dat er sprake is van waardevermindering en vervolgens word ik met een kluitje in het riet gestuurd.
Inmiddels heb ik diverse taxateurs gesproken en die gaven een indicatie m.b.t. het bedrag waar het om zou moeten gaan: 5-10 % van de dagwaarde gemakshalve acht ik 3000 Euro in deze situatie redelijk ook om niet te hoeven kissebissen om het hoogst mogelijke te berekenen.
Wat adviseert u me? Met vriendelijke groet Willem van Dolder.

Jose, 20-04-2012 16:38 #1
Ik heb een opel corsa van nog geen 2 jaar oud en nieuw gekocht. Terwijl ik op bezoek was bij iemand is een persoon in mijn auto gereden met gevolg 1200 euro schade. De auto is niet voorzien van nieuwe onderdelen wel keurig gerepareerd wn gespoten. Ik heb gevraagd om waardevermindering maar dat us niet het geval. Reden; de grens voor waardevermindering is 2% en bij mij kwamen ze uit op 1.37% dus helaas. Ik ben verzekerd bij reaal maar heb een sterk vermoeden dat het niet fair is. Ik ruil mijn auto over een jaar in en dan kan iedere dealer toch zien, dat mijn auto rechts helemaal is overgespoten we kunnen dat toch ook zien in het auto paspoort en er zijn computersystemen voor. Dit baart mij zorgen. Mijn auto heeft schade opgelopen totaal buiten mijn schuld om maar reaal geeft niet thuis omdat de formule die wordt gehanteerd bij de berekening van waardevermindering dit de uitslag was. Mijn inruilpremie gaat naar beneden hoe pak ik dit aan? Heeft iemand ervaring met wellicht een soortgelijke zaak.

Infoteur: Dsvh13
Laatste update: 07-09-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 2
Schrijf mee!