InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Autoschade claimen of schade zelf betalen?

Autoschade claimen of schade zelf betalen?

In tegenstelling tot de meeste andere verzekeringen heeft het claimen op een autoverzekering gevolgen voor de hoogte van de premie. Door de schade zelf te betalen voorkomt u een premieverhoging, maar de schade is vaak te hoog om zelf te betalen. De hoogte van de autopremie is sterk afhankelijk van uw schadeverleden en van het schadeverleden van de medebestuurder. Verzekeraars belonen verzekerden die geen schade veroorzaken met een extra korting op de te betalen premie. De korting op de premie kan oplopen tot 80 procent van de brutopremie. Bij een slecht schadeverleden rekent de verzekeraar een hogere premie, het is zelfs mogelijk dat de verzekeraar een opslag in rekening brengt.

Wanneer gaat het claimen van een schade mij geld kosten?

Dit is uitsluitend het geval bij het claimen van een autoschade die is ontstaan door uw toedoen. Ligt de schuld bij de tegenpartij, dan heeft dat geen consequenties voor de hoogte van de premie. In het geval uw WA/Casco (= allrisks) verzekerd bent krijgt u de schade vergoedt door uw eigen verzekeraar, ook al is de tegenpartij de schadeveroorzaker. Hij gaat het vervolgens verhalen op de tegenpartij.

Stijgt de autopremie ook indien iemand anders in mijn auto een schade veroorzaakt?

Ja, het maakt niet uit dat u niet zelf de bestuurder bent geweest. De verzekering is gekoppeld aan de auto en niet aan u als eigenaar. U bent verantwoordelijk voor de gedragingen van de bestuurder van uw auto.

Wanneer kan het uit om een schade zelf te betalen?

Bij een geringe schade kan het verstandig zijn om er onderling met de tegenpartij uit te komen. Het is sterk afhankelijk van de premieconsequenties na het claimen van een schade. U kunt ook de schade eerst laten regelen door de verzekeraar en de kosten later overnemen. Zodra u de door de verzekeraar uitbetaalde uitkeringen hebt terugbetaald, worden eventuele premieverhogingen door de schade ook teruggedraaid.

Wat betekent total loss?

Als een auto total loss is, dan blijkt de auto zo zwaar beschadigd te zijn dat het economisch niet meer verantwoord is om het te repareren. Met andere woorden, de kosten van het herstel liggen hoger dan de dagwaarde van de auto. Een oudere auto zal eerder total loss worden verklaard dan een nieuwere auto. De dagwaarde wordt bepaald aan de hand van de ANWB / Bovag koerslijst.

Waar kan ik de auto heen brengen voor reparatie?

Bij het voor eigen rekening nemen van de schade, kunt u het beste kiezen voor een goedkope reparateur. Bij het claimen van de autoschade moet u altijd overleggen met de verzekeraar. Ze kunnen namelijk speciale afspraken hebben met bepaalde reparateurs waar u de auto heen moet brengen. Een andere reparateur de auto laten repareren kan u extra geld gaan kosten.

Ik ben WA verzekerd en de tegenpartij is schuldig, wie claimt mijn schade?

In deze gevallen kunt u niet terecht bij uw autoverzekeraar. De verzekeraar is namelijk geen partij in de schade. U kunt zich rechtstreeks wenden tot de verzekeraar van de tegenpartij. Uitsluitend indien er nog discussie bestaat over de schuldige van de schade zal uw verzekeraar zich er nog mee bemoeien.
Gerelateerde artikelen
Autoschade claimen of niet claimen?Autoschade claimen of niet claimen?Als uw auto schade heeft opgelopen, heeft het claimen van de schade gevolgen voor de premie en het aantal schadevrije ja…
Vervangend vervoer (huurauto) bij autoschade?Indien u autoschade heeft is dit op zich vervelend genoeg. Als u echter ook nog afhankelijk van uw auto bent om bijvoorb…
Uitgekeerde dagwaarde na autoschade is te laagUitgekeerde dagwaarde na autoschade is te laagNa een ongeval krijgt u of de nieuwwaarde van de auto uitgekeerd, of de dagwaarde. De uitgekeerde dagwaarde is vaak te w…
Schade aan uw auto door een onbekende veroorzaaktSchade aan uw auto kan grote financiële gevolgen hebben. De premie voor de autoverzekering wordt sterk beïnvloed door he…
Aansprakelijkheid bij autoschadeAansprakelijkheid bij autoschadeBij autoschade’s maakt het een groot verschil wie aansprakelijk is. De betrokken partijen proberen om de schade op elkaa…

Reageer op het artikel "Autoschade claimen of schade zelf betalen?"

Reactie

Robert Asselman, 05-02-2011 14:53 #1
Er is schade aan mijn auto ontstaan door een ander. Ik ben WA + Casco verzekerd en rij negen jaar schadevrij. Volgens mijn verzekering geen probleem: de schade wordt betaald door de verzekering en het heeft geen invvloed op mijn jaarlijkse premie en B+M ladder.
Nu blijkt toch dat de jaarlijkse premie omhoog gaat van € 312,00 naar € 548,00 en ik zak van trede 9 naar 3. Hoe kan dit?

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 18-09-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!