InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Autoschade claimen of niet claimen?

Autoschade claimen of niet claimen?

Autoschade claimen of niet claimen? Als uw auto schade heeft opgelopen, heeft het claimen van de schade gevolgen voor de premie en het aantal schadevrije jaren. Daarom kan het soms voordeliger zijn om de schade niet te claimen. Wanneer is het beter om de schade voor eigen rekening te nemen?

Bonus/malusladder & no-claimkorting

Autoverzekeringsmaatschappijen werken met een bonus/malus-ladder, in de volksmond ook wel “no-claim”-korting genoemd. Voor elk schadevrij jaar stijgt de verzekerde op de bonus/malusladder en wordt beloond met een premiekorting. Als de verzekerde zijn schade claimt bij de verzekeringsmaatschappij, wordt hij “bestraft”: hij daalt op de ladder en moet meer premie betalen.

Schadevrije jaren na autoschade

Het aantal schadevrije jaren is het aantal jaren dat u verzekerd bent en geen schade hebt geclaimd bij de verzekeringsmaatschappij. Het aantal schadevrije jaren wordt gemiddeld met vijf verminderd na het claimen van autoschade: een flinke daling op de bonus/malusladder. Dalen is dan ook doorgaans eenvoudiger dan stijgen.

No-claim beschermer

Sommige autoverzekeraars bieden demogelijkheid om een “no-claim beschermer” af te sluiten. Dit is een extra verzekering, die de klant beschermt voor een terugval in no-claimkorting. De klant kan eenmaal per jaar schade claimen, zonder dat hij een aantal treden daalt op de bonus/malusladder. De no-claim beschermer beschermt echter niet het verlies van schadevrije jaren. Als u over wilt stappen naar een andere autoverzekeringsmaatschappij, zult u merken dat de premie hoger uitvalt.

Niet claimen: schade zelf betalen

In veel gevallen is het voordeliger om de schade voor eigen rekening te nemen. Als het gaat om kleine schades, kunt u beter de reparatiekosten zelf betalen. Bij een terugval op de bonus/malusladder maakt de hoogte van het schadebedrag namelijk niet uit.

Autoschade claimen of niet claimen?

Is het beter om de autoschade te claimen of kunt u beter niet claimen en de no-claimkorting behouden?
Voorbeeld: Els heeft zes schadevrije jaren opgebouwd. Zij heeft trede 11 van de bonus/malusladder bereikt en heeft een no-claimkorting van 60% opgebouwd. Helaas rijdt ze tegen een paaltje aan. De garagehouder schat de reparatiekosten op €500.

Als ze claimt, daalt ze gemiddeld 5 treden op de bonus/malusladder, ongeacht het feit dat het een kleine schade betreft. Zij moet dan 20 tot 25% van het korting inleveren. Het duurt jaren voor ze weer op het oude niveau zit van schadevrije jaren.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Independer autoverzekering.com

Reageer op het artikel "Autoschade claimen of niet claimen?"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 23-02-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!