InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Autoschade door vandalisme

Autoschade door vandalisme

De kranten staan er vol mee, dagelijks worden er in Nederland heel wat auto’s beschadigd door vandalen. Krassen in de lak, lek gestoken banden, een kapot getrapte spiegel of auto’s die in brand worden gestoken. Wat moet u doen als u het slachtoffer bent van vandalen, hoe kunt u uw schade vergoed krijgen en wat zijn de gevolgen hiervan.

Aangifte

Doorgaans zijn de daders van vernielingen niet bekend en bestaat er zelfs geen idee over wie het gedaan kan hebben. Het lijkt dan ook vaak zinloos om aangifte te doen. Toch is het van belang altijd direct na ontdekking aangifte te doen. Wellicht zijn er meerdere vernielingen geweest en heeft iemand de daders toch opgemerkt, de politie kan in dat geval verder onderzoeken of uw auto ook door dezelfde dader werd beschadigd. Indien de dader bekend is kunt u de schade op deze dader trachten te verhalen. In ieder geval is het voor een claim op uw verzekering altijd noodzakelijk dat er aangifte is gedaan. Tegenwoordig kan dit veelal worden gedaan via internet waardoor de gang naar het politiebureau niet meer noodzakelijk is.

Het Waarborgfonds

Indien de dader onbekend is wordt er vaak gedacht dat er een beroep kan worden gedaan op het waarborgfonds motorverkeer. Helaas is dit niet het geval. Het waarborgfonds vergoed slechts schade indien deze is veroorzaakt door een ander motorrijtuig, dit is bij vandalismeschade echter niet het geval.

Uw eigen autoverzekering

Een volledig cascoverzekering (een zogenaamde all risk verzekering) dekt het risico van vandalismeschade. U kunt uw claim dan ook indienen op deze verzekering. Dit kunt u ook doen indien de daders bekend zijn, uw verzekeraar zal de schade dan eerst met u afwikkelen en vervolgens de schade verder verhalen op de daders.

Nadeel van een claim op uw eigen verzekering is dat deze doorgaans van invloed zal zijn op uw korting voor schadevrij rijden. Er zijn enkele maatschappijen welke in de voorwaarden aangeven dat er geen sprake is van terugval indien er direct na ontdekking aangifte is gedaan bij de politie, zoals bijvoorbeeld de Noordhollandsche van 1816, dit is echter eerder een uitzondering dan een regel. Het is dan ook van belang na te gaan of de extra premie die u zult moeten betalen door uw terugval in korting voor schadevrij rijden opweegt tegen het door u te ontvangen schadebedrag.

Ook zult u geen last hebben van een terugval indien u op uw verzekering een bonusbeschermer sloot. U valt in dit geval niet terug in uw korting voor schadevrij rijden en zult dus bij uw huidige verzekeraar geen extra premie gaan betalen. De claim gaat echter wel ten laste van uw schadevrije jaren waardoor u in de toekomst bij oversluiten van uw autoverzekering wellicht te maken krijgt met een onaangename verrassing.

Beperkt cascoverzekering of WA+

De beperkt cascoverzekering dekt slechts een aantal met name genoemde oorzaken van schade aan uw voertuig. U moet hier bijvoorbeeld denken aan diefstalschade, aanrijding met dieren en storm- en hagelschade. Vandalismeschade aan uw auto zal dan ook doorgaans niet gedekt zijn op uw beperkt cascoverzekering. Een beschadigde spiegel of een kras op de lak komen niet voor vergoeding in aanmerking.

Er zijn echter wat uitzonderingen waardoor een deel van de schade toch gedekt kan zijn op de beperkt cascoverzekering. Deze uitzonderingen zijn:
  • Een ingeslagen ruit, ruitschade is uitdrukkelijk genoemd in de dekking
  • Brandschade. Meer dan eens stichten vandalen brand waardoor schade aan voertuigen ontstaat. Brand wordt uitdrukkelijk genoemd als een gedekte oorzaak
  • Schade na Joyriding of poging tot diefstal. Diefstal van de auto, poging daartoe of het schade na het gestolen zijn van de auto (zoals het geval bij Joyriding) vallen onder de dekking van de beperkt cascoverzekering.

Zelf de dader aansprakelijk stellen

Indien de dader bekend is kunt u deze aansprakelijk stellen voor het ontstaan van de auto. Indien u beschikt over een rechtsbijstandverzekering kan deze de dader aansprakelijk stellen. U kunt in dit geval gebruik maken van een volledige rechtsbijstandverzekering maar eventueel ook de rechtsbijstanddekking op uw autoverzekering. Heeft u geen rechtsbijstandverzekeraar dan zult u de dader zelf aansprakelijk moeten stellen. Dit kunt u doen door de dader aan te schrijven maar u heeft ook de mogelijkheid zich te voegen in het strafproces tegen de dader. U krijgt hierover, als de dader vervolgt is, nader bericht van de officier van justitie en u kunt met behulp van een speciaal formulier uw schade aangeven. In hoeverre u ook daadwerkelijk uw schade vergoed krijgt valt nog te bezien, immers van een kale kip kan je niet plukken. Vaak zult u genoegen moeten nemen met een vergoeding door middel van zeer kleine bedragen per maand. Dit mede omdat de eventuele aansprakelijkheidsverzekering van de dader deze schade niet zal vergoeden. Elke aansprakelijkheidsverzekering kent een uitsluiting voor opzettelijk veroorzaakte schade en vandalisme is altijd opzettelijk veroorzaakt.
Gerelateerde artikelen
Schade aan uw woning door vandalismeJe ziet het regelmatig om je heen, graffiti op gebouwen en de kranten staan vol van kleine vernielingen. Wat moet u doen…
Aansprakelijkheidsverzekering, de meest gestelde vragenAansprakelijkheidsverzekering, de meest gestelde vragenEen aansprakelijkheidsverzekering dekt de schade die ontstaat doordat de verzekerde als particulier ergens aansprakelijk…
Verschil en vormen van aansprakelijkheid en WA verzekeringVerschil en vormen van aansprakelijkheid en WA verzekeringWat is de WA verzekering, aansprakelijkheidsverzekering en wat betekent de wet aansprakelijkheid voor voertuigen? Lees h…
Als 17-jarige een autoverzekering afsluiten?Als 17-jarige een autoverzekering afsluiten?Sinds 2011 is het mogelijk om als 17-jarige het rijbewijs te halen. Verzekeraars zijn echter niet bereid om een verzeker…
Auto uitgeleend en een aanrijding: betaalt de verzekering?Auto uitgeleend en een aanrijding: betaalt de verzekering?Je hebt je auto uitgeleend en die persoon krijgt een ongeluk. Betaalt de verzekering dan wel? De meeste mensen in Nederl…

Reageer op het artikel "Autoschade door vandalisme"

Reacties

Ketting, 06-09-2015 15:01 #24
Mijn auto is gebruikt voor joyriding ik heb aangifte gedaan en aan de rechterkant flink beschadigt, ik heb een verzekering casco beperkt. mijn vraag betaald de verzekering de schade aan mijn auto?

Schroder, 28-08-2015 09:19 #23
Mijn auto is in de brand gestoken, zomaar en voor wat voor een lol. Vandalen dus, maar omdat ik alleen WA verzekerd ben, krijg ik geen rooie cent. Geen dader bekend, klopt dit?!? Had de auto net pas 2,5 maand pfff…

Wil, 07-07-2014 10:25 #22
Hallo,
Mijn auto - die geschorst en onverzekerd in de schuur staat - is door vandalen aangepakt die bezig zijn geweest om de benzine eruit proberen te halen wat niet gelukt is; ze konden niet bij de tank komen. De kofferbak is volledig ontzet met een schop, ruiten zijn ingeslagen, etc. De auto wordt slechts 2 maanden per jaar gebruikt, daarom is hij geschorst en onverzekerd. Valt een dergelijke auto wel onder de inboedelverzekering, garageverzekering, of werktuigenverzekering?

Carmen van Veen, 04-04-2014 23:51 #21
Mijn moeder van 84 heeft een auto. Nu heeft de bovenbuurvrouw die straalbezopen was een grote deuk in haar auto getrapt. Een andere buurman werd wakker van de herrie en heeft de politie gebeld. Buurvrouw werd op heterdaad betrapt en meegenomen naar het bureau. Vastgezeten tot de volgende middag. Mevrouw heeft een enorm drankprobleem en was al bekend bij de politie. Dader is dus bekend. Mijn moeder moest de schade laten taxeren. Schade 800 euro. Moeder is zelf WA verzekerd dus de verzekering dekt niets. Ook het waarborgfonds dekt niets. WA verzekering van de dader dekt niets. Dader moet wel voor de rechter verschijnen in juli. Aangezien ze een bijstandsuitkering heeft zal dit ook wel op niets uitlopen. Dus een vrouw van 84 die altijd zuinig op haar autootje is geweest en een klein pensioentje heeft moet naar alle waarschijnlijkheid zelf voor de schade opdraaien veroorzaakt door een dronken tor die bijna dagelijks laveloos in het portiek ligt. Dit is toch de omgekeerde wereld!

Ritchie, 20-11-2012 14:29 #20
19-11-2012 23:15 auto aangetroffen op carpoolplaats Rotterdam Zestienhoven helemaal beschadigd, spiegels vooruit stuk geslagen, deuken rondom de auto. WA-beperkt casco wil niks uitkeren, alleen ruit moet ook nog eigen risico betalen, maar zit nog wel aan 9000 euro overig schade aan voertuig? Sta nu er alleen voor!

De Wilde, 26-10-2012 12:40 #19
Jongen van 16 jaar heeft op een nacht op splinternieuwe auto gekropen en op dak staan springen. Politie is er bij geweest en foto's van schade genomen alsook gegevens aan dader gevraagd. Doch, na half jaar nog steeds geen euro gekregen voor schade! Onze verzekering is op de hoogte en de tegenpartij heeft (ondanks vandalisme) toch een verzekering gevonden die er zich mee wil bezighouden. De verzekering van de tegenpartij weigert het gevraagde bedrag te betalen. De veroorzaker heeft de mogelijkheden om te betalen (rijden zelf met porch). Is het normaal dat wij er al een half jaar voor moeten smeken en steeds bellen om het verloop (zonder vooruitgang) te weten?

F. Hansen, 02-10-2012 20:46 #18
Vorige week is onze auto tijdens een visvakantie door vandalisme uitgebrand. We zijn WA verzekerd en ik begin het idee te krijgen dat we helemaal nergens recht op hebben, klopt dit?

Leo Heijmans, 21-08-2012 12:28 #17
Een tuinfeest bij de buren loopt uit de hand. Van zijn ouders mocht hun zoon zijn 18de verjaardag, zonder ouders, met vrienden thuis vieren. Wegens luidruchtig overlast is de politie 2x aan de deur geweest. Volgende dag geconstateerd schade aan mijn auto. Er was, volgens de buren, bij het weg gaan van de jonge lui een vechtpartij ontstaan. Ouders hiervan op de hoogte gesteld. Commentaar: wij waren niet thuis en de dader is onbekend. Politie is op de hoogte hiervan. Wat nu?

Ingrid, 13-06-2012 23:38 #16
Mijn ex vriend heeft me bij hem achter een 2 meter hoge poort mijn auto aan de rechterkant beschadigd met deuken na ruzie. Ik heb het uitgemaakt omdat hij zegt dat hij het niet heeft gedaan. Na 8 maanden is 2 weken geleden mn voorste kentekenplaat ervanaf gehaald en gisteren mijn auto 35 cm diep bekrast aan de linkerkant op n parkeerplaats achter het ziekenhuis waar we alle 2 werken. Ik kan niets bewijzen maar wie anders dan hij doet het dan? Ondertussen moet ik maar toezien hoe mijn auto minder waard wordt en er niet uitziet! Ik heb nu al 4000 euro schade. Hebben jullie tips wat ik kan doen? Aangifte bij de politie is gedaan, maar geen bewijs, dan sta je er alleen voor. Iedere dag paranoia om de auto heen lopen of er iets mis is…
Groet Ingrid

Danny, 22-01-2012 15:35 #15
Valt iemand zijn auto onder de verf gooien ook als vandalisme als zij zelf degene zijn die je niet willen terug betalen meisje heeft haar vlooien geinfesteerde en ondervoede hond bij mij gedumpt voor een anderhalve maand en is nu moeilijk aan het doen over de terug betaling van de voeding en doctor kosten,
nu begrijp mij goed ik ben zelf tegen het vernielen van spullen van anderen niks zo hatelijk om buiten te moeten komen om te merken dat ze iets hebben vernield, maar dit spelletje is nu al een maand aan de gang en begin er nogal wat gefrustreerd van te raken
daarom dat ik haar ook op die manier wil laten zien dat wegduiken voor de kosten geen vrijstelling is? ben de keuze nog aan het maken voor een afwasbare verf of latex dus ben nog niet de slechtste eh

Maria, 08-12-2011 19:01 #14
Komt m'n man uit z'n werk thuis een beetje in paniek aan, vertelt me dat er bijna rondom de auto gekrast is waarschijnlijk met een sleutel, staat die in de garage van z'n werkgever geen getuige of camerabeelden. Aan de voorkant is de schade zo erg dat het beste om te gaan spuiten om roest te voorkomen, flinke schadepost die niet te verhalen is.

W. J. Delwell, 08-12-2011 12:09 #13
Er werden bij mij in korte tijd 2x4banden doorgesneden, en de ruitenwissers compleet
afgebroken, schade bijna € 1500,-wat niet onder de WA verzekering viel, er is wel een
vermoeden maar geen enkel bewijs.Is er op een of andere manier ergens verhaal te
halen.Met vr.groet.

Hanneke H., 09-10-2011 14:49 #12
Vannacht is mijn 45km autootje op mijn eigen oprit op zijn zij gegooid. Ik was een super trotse eigenaar, voor slecht 54 uur. Zolang had ik hem pas… Na 4 jaar niet meer gereden te hebben ivm met medicijn gebruik was ik zoooooo blij dat ik weer mocht rijden! Ik blijk niet verzekerd en kan dus de gehele schade zelf betalen. Waarschijnlijk is de achteras niet goed meer, maakt de motor een raar geluid en is de hele rechter kant helemaal beschadigd. Waarom doen mensen zoiets?

Jeff, 07-10-2011 16:14 #11
Een paar dagen geleden had ik met een vriend afgesproken, we zouden elkaar halfweg ontmoeten om de afstand tussen ons peperkt te houden. Ik heb mn auto geparkeerd, en we zijn met zijn auto verder gereden. Bij terug komst was mn auto half afgebrand (nutteloze en laffe vandalisme). Ik Ben WA+ verzekerd. Ben ik hiervoor gedekt?

Met vriendelijke groeten,

J. van der Kraan, 17-08-2011 13:23 #10
Vorige week zijn alle 4 de banden van mijn auto lek gestoken. De dader ligt op het kerkhof (figuurlijk, want ik heb deze niet gezien). Ik heb aangifte gedaan, verzekering gebeld, rechtsbijstand gebeld, waarborgfonds gebeld. Maar helaas is er geen enkele maatschappij of instantie die mijn schade kan en wil betalen omdat er geen dader is en mijn auto is van 1998 en dus niet all risk verzekerd. Kan iemand mij vertellen wat ik nog meer kan proberen om, (al is het maar een deel van de schade), iets terug te krijgen?
Ik hoor graag een reactie.

Suzan, 05-06-2011 14:57 #9
Afgelopen nacht is door een ontspoorde vrouw mijn auto vernield. Alle 4 de banden zijn lek gestoken, ruit aan de bij zijders kant ligt er helemaal uit, dikke kras op de auto en linker spiegel zit los. Politie is er bij geweest, want de pet van de dader lag in de auto en er is een getuige geweest. Mevrouw is opgepakt, maar loopt waarschijnlijk morgen weer vrij rond. Het gaat om een oude auto uit 1993, maar voor mij erg belangrijk aangezien ik niet zonder auto kan. Ik ben alleen WA verzekerd en ik wil alle kosten op haar verhalen. Alleen ben ik bang dat er bij haar weinig te halen valt. Kan ik iets terug krijgen?

Charlotte En Remko, 12-05-2011 14:10 #8
Ja hoor, vorige week onze achterruit ingeslagen van de auto door dronken jongeren! Alleen maar WA verzekerd, en dus moeten we alles zelf betalen! Waarborgfonds is er niet voor ruitschade, dus hebben we pech gehad! Heeft iemand nog een tip voor het vergoeden van de kosten? Reactie infoteur, 22-05-2011
Het waarborgfonds is er wel degelijk voor ruitschade maar kent als vereiste dat de schade is ontstaan door een ander motorrijtuig. Nu hiervan geen sprake is zal het waarborgfonds niet vergoeden. Tenzij u de daders weet te achterhalen zal er voor u geen andere mogelijkheid zijn om uw schade te verhalen.

Chris, 05-05-2011 09:23 #7
In de nacht van 3 op 4 mei stond ik met mijn redelijk nieuwe BMW geparkeerd onder een lantaarnpaal en in het zicht van 2 camera's, op de Herengracht in Amsterdam (hoek Thorbeckeplein). Bij aankomst bleek dat er mensen bovenop mijn auto hebben gestaan en gesprongen.

Het dak heeft een zeer diepe deuk met meerdere vouwlijnen van ongeveer 1x1 meter.
Ook kun je zien dat ze via de kofferbakdeksel erop geklommen zijn en via de motorkap eraf, de krassen maken dit duidelijk.

Die mensen sporen gewoon niet en de politie heeft het waarschijnlijk te druk en mede door het feit dat er geen letselschade is, heeft het geen spoed. Zeg maar dag dag no-claim…

Michael, 23-03-2011 12:31 #6
Afgelopen weekend ook ik het slachtoffer van vandalismeschade. De 'P' van Porsche in de motorkap en over de gehele rechterzijde een diepe kras. Resultaat: Auto moet worden overgespoten.

All-Risk dekking voor exclusieve auto's, maar het is en blijft een rekensom. Heb een Bonus/Malus beschermer, dus val niet terug (bij de huidige verzekering). Kosten overspuiten liggen al gauw op een 5000 euro.

Het is een nieuwe Porsche, dus tsja, je gaat niet met de krassen doorrijden. Ongeacht het nu een Porsche is of een auto die wellicht bijna uit elkaar valt, je behoort gewoon met je poten van andermans spullen af te blijven.

Wel een aantal praktische tips:
Parkeer je auto altijd onder een lantaarnpaal (of garage met videobewaking). Woon je in de grote stad, zet heb dan ergens waar videobewaking is. Hoe raar het ook klinkt dit helpt vaak. Dit was de eerste keer dat er geen plek was onder de vertrouwde lantaarnpaal voor de deur en dit is het resultaat. Diep en diep treurig zijn de mensen die dit doen en verzekeringstechnisch moet je ook nog geluk hebben.

Buiten dat is het gewoon een kutgevoel, dat nutteloos je auto wordt gemollesteerd.
Is het nu een kind met een fietsje dat een kras zet, kun je er nog enigzins mee leven. Maar moedwillig, dat echt niet. Als de daders gepakt worden, mogen ze wat mij betreft de schade aan alle auto's in de straat uit eigen zak betalen. Al moeten ze er 100 jaar voor werken, maak het ze maar moeilijk. Zo dat lucht op, dit gezegende hebben.

Ciao, mike

Martijn, 17-11-2010 15:53 #5
Deze voormiddag is mijn wagen bekrast. Ik ben omnium verzekerd en blijkbaar rekent de verzekering dit geval bij eigen schade. Volgens de garagist kom ik niet boven mijn vrijstelling. De kans dat deze vandaal gepakt word is zo goed als onbestaand. Kan ik dit op een andere manier voorleggen aan verzekering? Reactie infoteur, 25-12-2010
Aan de aard van de schade zal een verzekeraar doorgaans ook kunnen nagaan wat er is gebeurt. Bovendien is een valse opgave van de oorzaak van de schade een strafbaar feit dat zwaar bestraft kan worden. Houd hiermee rekening voordat u iets anders gaat opgeven.

Jordy, 01-09-2010 12:58 #4
Mijn auto is all risk verzekerd en in de brand gestoken, eerst is alles er uit gepikt.
Mijn portomonee, telefoon en Ipod zijn gestolen.
Denkt u dat mijn verzekering deze schade uitkeert?
MVG Reactie infoteur, 07-09-2010
De schade aan uw auto zal worden gedekt op uw All risk verzekering.

De schade door de diefstal van uw portomee, telefoon en IPOD zijn niet gedekt op een autoverzekering. Mogelijk is deze schade wel gedekt op uw inboedelverzekering. Meestal keert een verzekeraar in dit geval uit tot een maximumbedrag van circa € 250-€ 750. Gestolen geld valt in dat geval niet onder de dekking van de verzekering.

Mathieu, 08-07-2010 12:08 #3
Ik vraag mij toch af dat wanneer je all risk verzekerd bent en een b/m bonusbeschermer hebt afgesloten en de geweldigste pakket hebt bij je verzekeringsmaatschappij en dat de auto door vandalisme wordt beschadigd en je hebt geen daders, dat je alsnog uit eigen zak moet betalen, dan vraag ik mij af, wat ik dan in godsnaam nog aan een all-risk verzekering hebt en een b/m bonusbeschermer. Want ik krijg toch een rare smaak van in mijn mond dat je wel heel veel moet betalen voor een premie maar dat je er niks voor terug krijgt. wat houdt dan een verzekering dan nog in. het is omdat de wet zegt, dat je verzekerd moet zijn, maar alleen de verzekeringsmaatschappijen worden er beter van, niet de gewone man met de pet op. Reactie infoteur, 08-07-2010
Indien u een cascoverzekering sloot met bonusbeschermer dan kunt u de schade gewoon claimen. Niemand zal u verplichten de schade alsnog uit eigen zak te betalen. Als het echter niet de eerste schade binnen een verzekeringsjaar dan kan het financieel voordeliger zijn om de schade alsnog voor eigen rekening te nemen.

Daarbij verplicht niemand u een all risk verzekering te sluiten met bonusbeschermer etc. etc. Wettelijk bent u alleen verplicht een WA verzekering te sluiten, de meeste mensen kiezen echter zelf voor een meer uitgebreide verzekering. U zou er ook voor kunnen kiezen om de premie voor alle extra's bovenop een WA verzekering zelf te sparen en dus ook zelf het risico te lopen dat u schade oploopt en deze uit eigen zak moet betalen.

Uiteraard zijn verzekeraars geen filantropische instellingen en zullen zij winst willen maken. Feit blijft echter ook dat autoverzekeringen nou niet echt de branche is waarop winst wordt gemaakt. In tegendeel vaak blijken deze verzekeringen naar afloop van het verzekeringsjaar verliesgevend te zijn en worden de premies verhoogd zodat de autoverzekeringen van een bepaalde verzekeraar volgend jaar wellicht wel weer winstgevend zijn.

Tahir, 03-02-2010 10:58 #2
Afgelopen nacht is mijn auto mishandeld door "weet niet wie" resultaat : 4 lekke banden, kapotte zijruit (bestuurderskant) en een boel lakschade. Ben alleen WA verzekerd en mijn verzekeringsmaatschappij wil hier niks van weten, de politie is vrijwel direct langsgekomen en heb een aangifte gedaan. Kan ik deze schade écht nergens verhalen? Als is het maar een deel. :-( Reactie infoteur, 03-02-2010
Helaas zijn er echt geen andere mogelijkheden meer, wellicht wordt de dader achterhaald en kunt u daar nog uw schade verhalen. Doe dus ook zelf navraag in de buurt of iemand wellicht iets heeft gezien.

Veel succes

Ben van Ruiten, 20-04-2009 03:38 #1
LS
Waar kan ik krasschade veroorzaakt door onbekenden, waarschijnlijk kinderen, aan mijn auto verhalen?
Auto stond bij mij voor de deur.
Vg BvRuiten Reactie infoteur, 20-04-2009
Als de daders onbekend zijn is er slechts de mogelijkheid deze schade te claimen op een eventuele casco (all risks) verzekering met de gevolgen voor uw korting voor schadevrij rijden vandien. Misschien dat wat navraag in de buurt u nog wat namen oplevert van de "daders" zodat deze terugval voorkomen kan worden. Anders zijn er helaas geen mogelijkheden

Infoteur: Dsvh13
Laatste update: 14-12-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 24
Schrijf mee!