InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Stormschade aan uw auto, wie draait er voor op?

Stormschade aan uw auto, wie draait er voor op?

Storm komt regelmatig voor in Nederland en het brengt altijd de nodige overlast met zich mee, ook voor het verkeer. Niet alleen in de vorm van files maar ook regelmatig ontstaat er door rondwaaiende takken en andere zaken schade aan voertuigen. Wat kunt u in dit geval doen om de schade aan uw voertuig vergoed te krijgen.

Uw autoverzekering

Een autoverzekering dekt doorgaans het risico van schade door storm als rondvliegende takken, dakpannen en andere zaken schade aan uw voertuig veroorzaken, indien u zich meer dan alleen tegen het risico van wettelijke aansprakelijkheid heeft verzekerd. Een beperkt cascoverzekering en een all risk verzekering vergoeden deze schade altijd. Indien u een zogenaamde modulaire autoverzekering sloot waarbij u kon kiezen uit rubrieken als ruitschade, diefstal en aanrijding dan is het van belang dat u de rubriek natuur meeverzekerde. Hoe u precies verzekerd bent kunt u opmaken uit uw polisblad.

Het indienen van een dergelijke schade is doorgaans niet van invloed op uw korting voor schadevrij rijden. U kunt deze schade dan ook indienen zonder dat u door de schademelding meer premie zult gaan moeten betalen.

Een ander aansprakelijk stellen

Tijdens een goede storm kan het voorkomen dat bijvoorbeeld dakpannen van het dak van de buurman vallen en op uw geparkeerde voertuig vallen maar ook vuilcontainers veroorzaken regelmatig schade. Indien u al weet van wie de voorwerpen waren die uw voertuig beschadigden dan is het maar nog de vraag of u deze persoon aansprakelijk kunt stellen voor de veroorzaakte schade. In de meeste gevallen zal er van worden uitgegaan dat de storm een overmacht oplevert voor de bezitter van de goederen die uw voertuig beschadigden. Hierdoor is deze persoon niet aansprakelijk voor de veroorzaakte schade en kunt u uw schade dan ook niet op deze persoon verhalen. Indien u echter aan kunt tonen dat de eigenaar van de rondvliegende goederen wel degelijk nalatig is geweest, bijvoorbeeld doordat er sprake is van grof achterstallig onderhoud waardoor het bijna niet anders kon dat de dakpannen van zijn dak zouden vallen bij storm, dan zijn er wel degelijk mogelijkheden om een derde aansprakelijk te stellen voor schade.

Of u een ander aansprakelijk kunt stellen is een ingewikkelde vraag. Indien uw voertuig zelf verzekerd is tegen de schade kunt u gegevens van de eigenaar van de goederen opgeven bij uw schademelding. Uw verzekeraar zal vervolgens kijken of de schade verhaald kan worden op de derde persoon.

Bent u zelf niet tegen deze schade verzekerd dan kunt u wellicht met behulp van een rechtsbijstandverzekering nagaan of de eigenaar van de goederen die uw voertuig beschadigden aansprakelijk kan worden gesteld. Beschikt u niet over een dergelijke verzekering dan kunt u ook nog de derde partij aansprakelijk stellen en deze verzoeken de schade in te dienen op de aansprakelijkheidsverzekering. Deze zal de schade in behandeling nemen en indien deze meent dat er geen sprake is van aansprakelijkheid u een gemotiveerde afwijzing moeten zenden die ook voor u begrijpelijk is.

Stormschade en de overheid

Regelmatig wordt de vraag gesteld of dergelijke schade niet geclaimd kan worden op een instantie of een bepaald fonds, bijvoorbeeld het Waarborgfonds. Helaas behoort dit doorgaans niet tot de mogelijkheden, het waarborgfonds vergoedt weliswaar schade ontstaan aan voertuigen maar deze moet dan wel zijn toegebracht met een motorrijtuig. Slechts in het onwaarschijnlijke geval dat een onderdeel van een auto op uw auto waait en hierdoor schade veroorzaakt zou u een beroep kunnen doen op het waarborgfonds.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Stormschade claimenStormschade claimenVrijwel alle huiseigenaren hebben een opstalverzekering. Bij schade door storm kunt u aanspraak maken op deze verzekerin…
Autoverzekering: welke verzekering past het best bij je autoAutoverzekering: welke verzekering past het best bij je autoJe hebt een auto gekocht en bent daarom verplicht om je te verzekeren. Wettelijke aansprakelijkheid is de autoverzekerin…
Wat is een autoverzekering?Wat is een autoverzekering?Het is voor iedere autobezitter in Nederland wettelijk verplicht om een autoverzekering af te sluiten. Op deze manier wo…
Autoverzekering bij ANWBAutoverzekering bij ANWBEen autoverzekering bij de ANWB is een verstandige optie. Bij de ANWB kun je namelijk een goedkope autoverzekering afslu…
Wanneer mini casco autoverzekering?Wanneer mini casco autoverzekering?Een mini casco autoverzekering afsluiten in 2019, waarom eigenlijk? Verzeker uw auto goedkoop en vergelijk de premies kr…

Reageer op het artikel "Stormschade aan uw auto, wie draait er voor op?"

Reacties

Janse, 10-06-2015 09:25 #6
Op 5 mei 2015, is mijn schutting tijdens harde windstoten/storm tegen de auto aan gewaaid van mensen uit de straat, die hebben schade aan hun auto. Nu stellen ze mijn aansprakelijk. Maar bij mijn weten spreken we hier van onmacht en moeten ze dat verhalen op hun eigen autoverzekering?

Hans Wolswijk, 02-04-2015 17:31 #5
Mijn buurvrouw heeft de vuilcontainer voor het huis staan langs de openbare weg op het trottoir en niet vast en onbeheerd, is tegen mijn auto gekomen en schade gemaakt, wie is aansprakelijk.

Nel, 29-03-2015 14:27 #4
Vorig jaar juni is er door lostaande deuren van de buurman (huurhuis) schade onstaan aan mijn auto. De schuttingdeur stond los in de schutting om deze te steunen zodat de hond niet kon ontsnappen werd deze schuttingdeur gesteund door een achterdeur, een grijze vuilnisbak, stoeptegels, en los staande palen.de hele mikmak is door de harde wind omver en tegen mijn auto gevallen. De buurman is een week later verhuisd en door het maken van meerdere fouten van de verzekering (inshared) loopt deze zaak nog steeds en wil het schadebedrijf en de verzekering dat ik 135.00 eigen risico ga betalen. Inmiddels heeft inshared de tegenpartij aansprakelijk gesteld en zou ik op de hoogte worden gehouden. Volgens deze maatschappij kan de voormalige buurman het schuiven op overmacht. Dit ben ik niet met hem eens, had de buurman de deur gewoon vast in de schutting staan dan was deze schade nooit onstaan. Nu is er een welles nietus gedoe onstaan over dat ik dus eigen risico moet gaan betalen aan het herstel bedrijf.?

Majo, 05-01-2012 00:20 #3
Mijn auto keurig geparkeerd in parkeerstrook. Met ticket in mijn auto. Dus niets verkeerd. Staat in de buurt een bord van de gemeente. Dat is door de wind gaan schuiven en net bij mijn auto valt het om. Dus je raad het al, tegen mijn auto, met alle gevolgen van dien. Wordt dit vergoed door de verzekering van mij of van de gemeente?

Sinead, 19-08-2011 20:26 #2
Gisteren is mijn auto kapot gegaan door heel veel regen val in kerkrade nu staat hij bij de ford dealer en omdat ik alleen wa verzekering en kan ik alles zelf betalen wat moet ik doen ik ben een student en heb alleen een studiebeurs

Stratingh, 17-05-2011 14:14 #1
Er is een dakpan op mijn auto gevallen en er zijn daardoor deuken ontstaan in het dak.
Ben allrisk verzekerd bij Unive. Er was op het moment dat het gebeurde geen sprake van storm maar de betreffende dakpan is waarschijnlijk bij een eerdere storm of windvlaag los komen te liggen. Wordt dit vergoed? Reactie infoteur, 22-05-2011
Doorgaans komt dergelijke indirecte stormschade niet op grond van een beperkt cascoverzekering voor vergoeding in aanmerking. Op de cascoverzekering kunt u dergelijke schade wel claimen maar dat zal doorgaans invloed hebben op uw korting voor schadevrij rijden, tenzij de schade verhaald kan worden op een derde. Juist dit laatste stuk is van belang. Op de eigenaar van de woning rust een risicoaansprakelijkheid, dat wil zeggen dat hij wettelijk gezien zijn dak had moeten controleren na de laatste storm en had moeten zorgen dat dit in orde was zodat niet bij het eerste het beste windvlaagje er een dakpan van het dak af komt vallen. Uit uw verhaal blijkt dat de eigenaar niet aan deze verplichting heeft gedaan, uw cascoverzekeraar, uw rechtsbijstandverzekeraar of u zelf kunt hem derhalve dus aansprakelijk stellen. De eigenaar van de woning kan deze schade melden op diens eigen aansprakelijkheidsverzekering en zo kan deze schade alsnog voor u geregeld worden zonder dat u hiervoor zelf kosten hoeft te maken.

Veel succes bij uw acties!

Infoteur: Dsvh13
Gepubliceerd: 22-11-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 6
Schrijf mee!