InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Hagelschade aan uw auto en de verzekering

Hagelschade aan uw auto en de verzekering

Soms is het gebeurt voordat je het weet, een grote hagelbui trekt over en de stenen zijn zo groot dat ze schade veroorzaken. Vaak zijn auto’s in dit geval slachtoffer van de hagelstenen en ziet u uw auto terug vol met putjes. Op welke verzekering kunt u in dit geval een beroep doen.

Uw autoverzekering

Het is niet mogelijk de natuur aan te spreken voor het feit dat er hagelstenen vallen. In dit geval kunt u dus slechts een beroep doen op uw eigen autoverzekering. Hiervoor is het niet nodig dat u beschikt over een zogenaamde all risks verzekering. Op een beperkt cascoverzekering is deze schade al gedekt en kunt u de schade indienen bij uw verzekeraar. Indien u een zogenaamde modulaire autoverzekering heeft waar u niet de keuze had tussen volledig casco en beperkt casco maar tussen bijvoorbeeld ruit, aanrijding, diefstal en dergelijke kunt u de schade claimen indien u de rubriek natuur heeft meeverzekerd. Over het algemeen is deze schade niet van invloed op de korting voor schadevrij rijden.

Hagelschade en de overheid

Regelmatig wordt de vraag gesteld of dergelijke schade niet geclaimd kan worden op een instantie of een bepaald fonds, bijvoorbeeld het Waarborgfonds. Helaas behoort dit niet tot de mogelijkheden, het waarborgfonds vergoedt weliswaar schade ontstaan aan voertuigen maar deze moet dan wel zijn toegebracht met een motorrijtuig. Meer informatie over het waarborgfonds leest u hier.

Herstel van de schade

Gelukkig staat de autoschadeherstelbranche niet stil. Moest vroeger de auto na een hagelschade nog worden overgespoten met de daarbij behorende kosten, tegenwoordig kunnen de deukjes van de hagelschade worden verwijderd met behulp van een nieuwe techniek restylen. Met deze techniek, ook wel uitdeuken zonder spuiten genoemd, kunnen de deukjes worden verwijderd zonder dat de laklaag wordt aangetast. De herstelkosten van deze reparatiemethode zijn doorgaans veel goedkoper. Nadeel kan echter wel zijn dat er een lange wachttijd ontstaat voor deze reparatiemethode indien een groter deel van ons land getroffen wordt door hagelschade en er vele auto’s beschadigd raken. Dit was bijvoorbeeld in de zomer van 2008 het geval na een grote hagelbui in de regio Arnhem.

Herstel of total loss

Zoals hiervoor gesteld is hagelschade al op een beperkt cascoverzekering gedekt. Vaak worden dergelijke verzekeringen gesloten voor oudere voertuigen. Conform de voorwaarden van de verzekering zal uw verzekeraar de schade afwikkelen door betaling van het laagste bedrag van of de dagwaarde van de auto danwel de herstelkosten. De dagwaarde van oudere voertuigen is een stuk lager dan die van nieuwe voertuigen en de kans op een technisch total loss is dan ook bij dit soort schaden reëel aanwezig. Meer informatie over dit onderwerp leest u hier.

Hagelschade in het buitenland

Helaas komt het in de vakantieperiode nogal eens voor dat vakantiegangers in het buitenland schade oplopen door grote hagelstenen. Italië en Oostenrijk zijn beruchte landen. Om de afwikkeling van de schade te vereenvoudigen is het verstandig een verklaring op te laten maken door bijvoorbeeld de camping- of de hotelhouder dat er inderdaad sprake is geweest van hagel tijdens uw vakantie en dat u hierdoor schade heeft opgelopen. Dit maakt het indienen van de schade bij terugkomst in Nederland bij uw eigen verzekeraar een stuk eenvoudiger.
Gerelateerde artikelen
Wanneer mini casco autoverzekering?Wanneer mini casco autoverzekering?Een mini casco autoverzekering afsluiten in 2019, waarom eigenlijk? Verzeker uw auto goedkoop en vergelijk de premies kr…
Verzekeren tegen overstromingU kunt het zo gek niet bedenken of u kunt zich er tegen verzekeren. Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders zich willen ve…
Schade veroorzaakt in een geleende auto! Wat nu?Schade veroorzaakt in een geleende auto! Wat nu?Stel, jij leent de auto van een vriend. Door jouw schuld wordt er een schade veroorzaakt. Wie draait op voor deze schade…
Welke autoverzekering?In Nederland is de autoverzekering verplicht. Jaarlijks lopen auto’s schade op. Met de autoverzekering kan die schade (v…
Autoverzekering: welke verzekering past het best bij je autoAutoverzekering: welke verzekering past het best bij je autoJe hebt een auto gekocht en bent daarom verplicht om je te verzekeren. Wettelijke aansprakelijkheid is de autoverzekerin…

Reageer op het artikel "Hagelschade aan uw auto en de verzekering"

Reacties

Rogier, 24-06-2016 18:47 #2
Beste Jan,

Laat ik maar beginnen met te zeggen dat ik het erg naar voor je vind dat je zoveel pech hebt met je 'nieuwe' auto. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat je er niets aan kunt doen dat het (op deze wijze) gaat hagelen en dat daardoor je auto zo zwaar beschadigd is geraakt. Enig probleem is, niemand kan er iets aan doen (tenzij je Helga van Leur de schuld wilt geven). En dat is ook direct het grote probleem. Niemand kan er iets aan doen, want het is de natuur.

Waar je (gezien het feit dat je de auto pas zo kort hebt) even naar kunt kijken zijn de verdere polissen die je verzekeraar aanbiedt. Bij sommige verzekeraars kun je voor een klein bedrag (bij Centraal Beheer bijvoorbeeld voor nog géén 2 euro per maand) hagelschade/natuurschade meeverzekeren naast je WA-premie.

Heeft jouw verzekeraar deze optie ook en hebben ze je dit aangeboden op het moment dat je je auto bij hen verzekerde. Indien dit niet het geval is zou ik zeker nog even contact met ze opnemen (per brief) en hen erop wijzen dat ze je die mogelijkheid niet hebben aangeboden op het verzekeringsmoment en dat je anders zeker voor deze optie zou hebben gekozen.

Geef aan dat je je "slecht voorgelicht" voelt door de verzekeraar en dat je graag met hen in gesprek gaat hierover en dat je gezien het geringe schadebedrag en de extreemheid van dit voorval uitgaat van enige coulance met betrekking tot dit voorval.

Heel veel succes,

Rogier.

Ps Ga voor dit geringe bedraq niet aan de slag met advocaten etc., tenzij je een goede rechtsbijstandverzekering hebt, of zwart op wit kunt aantonen dat je foutief bent voorgelicht.

Jan, 24-06-2016 08:50 #1
Ik heb 3 weken geleden een auto gekocht nou zit deze door de hagel van gisteren vol met deuken op dak en motorkap ik ben wa verzekerd heb deze gebeld en wordt er verteld dat ik de schade niet vergoed krijg de auto kan ik in deze staat niet verkopen dat wil dus zeggen dat ik de 700 euro die ik ervoor betaald heb en de auto niet meer verkocht krijg kwijt ben dit is toch oplichting ik kan er niets aan doen dat het gaat hagelen waardoor mijn auto beschadigt.

Infoteur: Dsvh13
Gepubliceerd: 22-11-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 2
Schrijf mee!