InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Aanrijding met een onbekende of niet verzekerde tegenpartij

Aanrijding met een onbekende of niet verzekerde tegenpartij

Het is op zich al vervelend genoeg als u schade heeft opgelopen aan uw auto. Als u er echter ook nog eens de aansprakelijke tegenpartij niet kent of als deze niet verzekerd is dan lijkt het een stuk moeilijker te worden om uw schade te verhalen. Er is echter nog wel een oplossing mogelijk. Wat kunt u doen als u wordt aangereden door een onverzekerde of onbekende tegenpartij of als er lading van een vrachtwagen of onderdelen van een andere auto die op de weg liggen schade aan uw auto hebben veroorzaakt.
U heeft dan altijd een mogelijkheid het Waarborgfonds Motorverkeer aan te spreken voor de door u geleden schade. Er zijn echter wat voorwaarden verbonden aan uw claim welke verder besproken zullen worden. Dit artikel gaat echter niet over een schade welke u oploopt door een onbekende tegenpartij terwijl u geparkeerd stond omdat de voorwaarden hiervoor net even iets anders zijn. Voor een parkeerschade kunt u kijken op Parkeerschade door een onbekende

Welke soort schaden kunt u precies claimen op het waarborgfonds:

Naast de parkeerschade vergoed het waarborgfonds schade die zijn veroorzaakt door een motorrijtuig indien:
  • een onbekend gebleven motorrijtuigbestuurder, die is doorgereden na het ongeval, of
  • een niet-verzekerde motorrijtuigbestuurder, of
  • een bestuurder van een gestolen motorrijtuig, die wist dat het voertuig gestolen was (schade aan het gestolen motorrijtuig wordt niet vergoed maar de verzekeraar van het gestolen voertuig hoeft ook uw schade niet te vergoeden), of
  • een motorrijtuig, verzekerd bij een failliete verzekeraar, of
  • een motorrijtuigbestuurder die op grond van gewetensbezwaren is vrijgesteld van de verplichting tot verzekering en met wie de schade niet of niet volledig geregeld kan worden. Dit zijn doorgaans zeer gelovige mensen die uit religieuze overwegingen geen enkele verzekering wensen te sluiten dus ook bijvoorbeeld geen ziektekostenverzekering

Aan welke voorwaarden moet u voldoen om uw schade vergoed te krijgen:

Het moet vaststaan dat de tegenpartij aansprakelijk is voor het schade

Hoe u dit doet is afhankelijk van de schade zelf. Indien u met de tegenpartij gewoon een schadeformulier heeft ingevuld na de aanrijding, het formulier is door beide partijen ondertekend en uit het formulier blijkt dat de schade is ontstaan door een daad van de tegenpartij dan is dit in principe voldoende.

Beschikt u niet over een ingevuld schadeformulier, hetgeen vaker zal voorkomen dan zult u bijvoorbeeld door middel van getuigen moeten bewijzen dat de onbekende tegenpartij aansprakelijk is voor het ontstaan van de schade. Een getuige kan ook een inzittende van uw voertuig zijn of een familielid.

U moet bewijzen dat de schade is veroorzaakt door een motorrijtuig of door een daaraan gekoppelde aanhangwagen

Dit lijkt in eerste instantie een moeilijkere opgave dan u denkt. U kunt uw verzekeraar, rechtsbijstandverzekeraar of het waarborgfonds zelf vragen een expert in te schakelen om de schade aan uw voertuig vast te stellen. Deze zal in diens rapport vermelden of de schade is ontstaan door een motorrijtuig of door een ander voorwerp. Hiermee is het bewijs in beginsel geleverd. Natuurlijk kunnen ook hier getuigenverklaringen van pas komen.

Bij een onbekende schadeveroorzaker moet u alle mogelijke moeite hebben gedaan om achter de identiteit van de veroorzaker te komen.

Hier wordt in eerste instantie gedacht aan een politieaangifte. Als u dit niet direct na de aanrijding heeft gedaan omdat u onbekend was van het feit dat u aangifte moet doen dan is het verstandig zo vlug mogelijk alsnog aangifte te doen. Als u over een kenteken beschikt dan is het voertuig niet onbekend, uw verzekeraar kan aan de hand van het kenteken de gegevens van de tegenpartij achterhalen. Ook is het verstandig direct na aangifte zo veel mogelijk navraag te doen bij mensen die de aanrijding hebben gezien. Wellicht hebben zij het kenteken van het betrokken voertuig gezien of genoteerd.

Als de gegevens van de tegenpartij bekend zijn moet u hem/haar een aanmaningsbrief hebben gestuurd waarin u hem/haar vraagt om schadevergoeding.

Doorgaans zal een verzekeraar, rechtsbijstandverzekeraar of tussenpersoon hiervoor zorg dragen. Als u echter geen bijstand krijgt in de verdere afwikkeling van de schade dan kunt u dit zelf ook doen. Houd zelf een kopie van deze brief achter zodat u deze later bij uw verzoek om schadevergoeding van het waarborgfonds kunt voegen.

Wie dient een claim in bij het waarborgfonds

In principe zal uw all risks verzekeraar dit namens u doen nadat u een uitkering heeft ontvangen voor uw schade. Beschikt u niet over een all risks verzekering dan kan u de schade indienen bij uw rechtsbijstandverzekering of tussenpersoon welke u behulpzaam kunnen zijn bij een juiste indiening van de claim. Mocht u geen bijstand hebben dan heeft u de mogelijkheid de schade zelf te regelen met het waarborgfonds. Het is hierbij van belang dat u de juiste formulieren gebruikt voor zowel het indienen van uw claim als voor de getuigenverklaringen.

Eigen risico

Het waarborgfonds kent een eigen risico van 250,00 indien de schade werd veroorzaakt door een onbekend gebleven motorrijtuig. Voor schaden door een niet verzekerde tegenpartij of schade door een gestolen motorrijtuig geld er geen eigen risico. Indien u uw voertuig volledig casco heeft verzekerd verdient het dan ook de aanbeveling om deze schade in te dienen bij uw eigen verzekeraar. Doorgaans kunt u uw voertuig laten maken bij een aangesloten reparateur en wordt u geen eigen risico in rekening gebracht terwijl, als de schade verhaald wordt op het waarborgfonds door uw verzekeraar, de schade ook niet van invloed is op uw korting voor schadevrij rijden.
Gerelateerde artikelen
Parkeerschade door een onbekende: het WaarborgfondsHelaas komt het in onze samenleving steeds vaker voor dat uw auto wordt aangereden terwijl u geparkeerd stond en dat de…
Aanrijding in het buitenland en dan?Veel mensen trekken ook deze zomer weer naar het buitenland met de auto om vakantie te vieren. Helaas zal een enkeling v…
Schade aan uw auto door een onbekende veroorzaaktSchade aan uw auto kan grote financiële gevolgen hebben. De premie voor de autoverzekering wordt sterk beïnvloed door he…
Wat gebeurt er als mijn auto niet verzekerd is?Iedere auto die aan het verkeer deelneemt, moet verzekerd zijn. Op het moment dat een auto niet verzekerd is kan er een…
Hoe te handelen bij een aanrijding?Hoe te handelen bij een aanrijding?Een aanrijding kan veroorzaakt worden door een klein stuurfoutje, of een kleine onoplettendheid. Achteraf moet u de zake…
Bronnen en referenties
  • http://www.waarborgfonds.nl

Reageer op het artikel "Aanrijding met een onbekende of niet verzekerde tegenpartij"

Reacties

Jacqueline, 14-10-2016 19:48 #4
Vraagje er parkeerde een schoolbus langs de weg om iemand uit te laten stappen. Het kindje rende zo voor de bus langs terwijl mijn man net de bus inhaalde. Tot grote schrik van iedereen kindje geraakt (gelukkig niks aan de hand na controle ziekenhuis) maar dit gezin komt uit Syrië en is dus niet verzekerd´. Ik kan dus de schade niet op hun verhalen wat nu?
Bvd Jacqueline

M., 11-09-2014 22:21 #3
Ik wilde een fietser inhalen met mijn scooter en die fietser sloeg toen af naar links zonder te kijken of aan te geven. Ik kwam tegen hem aan en viel en mijn scooter heeft nu heel wat schade. Meneer was een vluchteling ergens uit Afrika en was niet verzekerd. Kan ik hieraan wat doen?

Anne-Marie, 16-11-2012 09:59 #2
In januari heb ik een aanrijding gehad. Ik sloot aan in een file op een afrit van de A2. Vervolgens knalde er een auto achterop mij. Na de eerste klap vond er achter mij nog een aanrijding plaats, waarbij de auto die mij geraakt had langs mij doorschoof. De auto die mij raakte bleek uit België te zijn, een buitenlandse partij dus. Later bleek ook nog eens dat deze niet verzekerd was. Tot op heden heb ik mijn schade niet vergoed gekregen. Mijn auto was total loss! Mijn rechtsbijstandsverzekering helpt mij op geen enkele manier verder. Ik moet aantonen dat de Belg schuldig is en het ingevulde en ondertekende schadeformulier is kennelijk niet voldoende! De tegenpartij verklaart namelijk mij geraakt te hebben ná de aanrijding met de auto die hen van achteren geraakt heeft. Dit is NIET waar! Een verklaring van de achterste auto mocht ook niet baten. Wat moet ik doen? Omdat ik de schuld van de Belg kennelijk niet kan aantonen, maak ik ook geen kans bij het waarborgfonds. Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. Dit speelt nu al bijna een jaar!

Ziggy, 30-09-2009 18:03 #1
Mijn scooter is terwijl die geparkeerd stond naast een andere auto met grote vaart tegen de daarnaast geparkeerde auto beland door een bestuurder die achteruit reed. De veroorzaker is er vervolgens vandoor gegaan met als gevolg dat we met een dubbel schadegeval zitten, mijn scooter en de daarnaast geparkeerde auto. De schade-expert heeft mijn scooter total-loss verklaard daar het frame verbogen is. Wie is hier schuldig en hoe zit het verzekeringstechnisch, we zijn allebei WA verzekerd. Reactie infoteur, 30-09-2009
Uiteraard is het voertuig dat onbekend is gebleven aansprakelijk voor de schade aan zowel uw scooter als die van de auto waar uw scoooter op viel. De schade aan de derde auto kan wellicht nog deels worden verhaald op uw bromfietsverzekering maar dat is afhankelijk van de preciese omstandigheden van het geval. Daar u zelf niet tegen deze schade verzekerd bent kan deze schade alleen geclaimd worden bij het Waarborgfonds Motorverkeer. Daarvoor zijn een aantal criteria zoals blijkt uit het artikel.

Nu u zelf niet verzekerd bent maar er al wel een expert is geweest bij uw bromfiets neem ik aan dat het waarborgfonds al op de hoogte is gesteld of dat u beschikt over een rechtsbijstandverzekering die deze kwestie verder voor u kan afwikkelen.

Veel succes met het verhaal van uw schade

Infoteur: Dsvh13
Laatste update: 07-09-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Schrijf mee!