InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Aanrijding in het buitenland en dan?

Aanrijding in het buitenland en dan?

Veel mensen trekken ook deze zomer weer naar het buitenland met de auto om vakantie te vieren. Helaas zal een enkeling van ons betrokken zijn bij een aanrijding. Hoe kunt u uw schade eenvoudig verhalen op een buitenlandse tegenpartij en welke verzekeringen zijn nog meer van belang bij dit soort schaden.

Direct na de aanrijding

Ook voor een schade in het buitenland gelden direct na de schade dezelfde regels als voor een aanrijding in het binnenland. Voor meer informatie hierover kunt u kijken naar het artikel: Wat te doen bij autoschade. Zorg in ieder geval dat u met de tegenpartij een Europees aanrijdingsformulier invult (de vragen zijn gesteld in dezelfde volgorde dus u kunt voor de vertaling altijd kijken op uw eigen Nederlandse formulier) en dat u bij twijfel van welke aard dan ook aangifte doet bij de politie. Wellicht is het ook nog mogelijk ander bewijs te verzamelen, bijvoorbeeld door foto's te maken direct na de aanrijding en de namen van getuigen te noteren.

In het buitenland kunt u ook vaak via uw eigen autoverzekering, een reisverzekering of uw lidmaatschap van de ANWB een beroep doen op hulpverlening. Het is dan ook verstandig de nummers van deze alarmcentrales in uw auto te bewaren zodat u ze bij een onverhoopt ongeval direct bij de hand heeft. De nummers van de alamcentrales van de autoverzekeraar zijn doorgaans te vinden op uw groene kaart.

Uw eigen autoverzekering

Indien u voor uw eigen voertuig een all risks verzekering heeft gesloten kunt u de schade gewoon indienen bij uw eigen verzekering. Deze zal eerst de schade met u regelen en vervolgens de schade verder met de tegenpartij afwikkelen.

Indien u beschikt over een rechtsbijstandverzekering terwijl uw eigen voertuig niet all risks verzekerd is kan ook uw rechtsbijstandverzekeraar of betere assurantietussenpersoon kan u behulpzaam zijn bij het verhaal van de schade op de tegenpartij.

Indien u zelf niet tegen de schade verzekerd bent en de tegenpartij aansprakelijk is

In dit geval kunt u zelf de verzekeraar van de tegenpartij aansprakelijk stellen. U hoeft dan niet direct contact op te nemen met de buitenlandse verzekeraar. Op grond van Europese wetgeving is iedere autoverzekeraar binnen de Europese Unie verplicht in alle andere EU-landen een vertegenwoordiger te hebben. U kunt dan ook uw claim indienen in het Nederlands bij deze schaderegelaar.

Hoe achterhaal ik de naam en adresgegevens van de schaderegelaar?

De gegevens van de schaderegelaar kunt u opvragen op de website van het Nederlands Bureau der Motorrijtuigverzekeraars aan de hand van de nationaliteit van de tegenpartij en de naam van de verzekeraar. Indien u de naam van de verzekeraar niet kent kunt u ook op basis van het kenteken van de tegenpartij nadere gegevens opvragen welke u dan per mail krijgt toegezonden.

Verder behandeling door de schaderegelaar

De schaderegelaar moet u, binnen 3 maanden nadat zij uw claim hebben ontvangen, gemotiveerd antwoorden. Hij zal dit antwoord baseren op basis van de (verkeers)regels die gelden in het land waar u de aanrijding had. Deze kunnen afwijken van de regels zoals die in Nederland gelden.

De rol van het Waarborgfonds Motorverkeer bij een aanrijding in het buitenland

De meeste schades zullen kunnen worden afgewikkeld door de schaderegelaar. Het Waarborgfonds Motorverkeer kan in de volgende gevallen echter nog een rol spelen:
  • Indien de buitenlandse verzekeraar, tegen de regels in, geen schaderegelaar heeft aangewezen
  • Als de identiteit van het buitenlandse schadeveroorzakende voertuig niet kan worden achterhaald
  • Indien de schaderegelaar niet binnen 3 maanden een gemotiveerd antwoord heeft gegeven kunt u zich vervoegen bij het Waarborgfonds Motorverkeer welke vervolgens de claim verder in behandeling zal nemen.
  • Als de verzekeraar van het schadeveroorzakende voertuig niet binnen 2 maanden kan worden achterhaald.

In welke landen van is deze regeling van toepassing?

Tot de EU-landen behoren België, Bulagarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Spanje, Tsjechische Republiek, Verenigd Koninkrijk (Groot Brittanië) en Zweden. De genoemde regels gelden ook voor Noorwegen, IJsland, Liechtenstein.

Indien u een aanrijding in een ander land had dan hierboven genoemd kan het toch nog verstandig zijn met het Nederlands Bureau der Motorrijtuigverzekeraars. Deze kunnen nagaan of er misschien uitzonderingen zijn waardoor de regeling toch van toepassing is (bv aanrijding in een niet bij de regeling aangesloten land maar met een tegenpartij uit een wel aangesloten land) of dat een andere regeling van toepassing is. Zij kunnen u in dat laatste geval ook aangeven bij wie u zich moet vervoegen om de schade alsnog te verhalen.
Gerelateerde artikelen
Schade veroorzaakt in een geleende auto! Wat nu?Schade veroorzaakt in een geleende auto! Wat nu?Stel, jij leent de auto van een vriend. Door jouw schuld wordt er een schade veroorzaakt. Wie draait op voor deze schade…
Autoschade door dieren en dan?Eenden, meeuwen, herten, zwijnen, ze kunnen allemaal nogal wat schade aan je auto toebrengen als je ermee in aanrijding…
Autoschade claimen of niet claimen?Autoschade claimen of niet claimen?Als uw auto schade heeft opgelopen, heeft het claimen van de schade gevolgen voor de premie en het aantal schadevrije ja…
Autoschade claimen of schade zelf betalen?In tegenstelling tot de meeste andere verzekeringen heeft het claimen op een autoverzekering gevolgen voor de hoogte van…
Wat te doen bij een aanrijdingWat te doen bij een aanrijdingEen aanrijding kan ontstaan door uw toedoen of door toedoen van een ander. In beide gevallen moet u weten wat u te doen…

Reageer op het artikel "Aanrijding in het buitenland en dan?"

Reactie

J. Kelder, 29-09-2016 16:35 #1
L.S
Mag ik een vraag stellen? In de zomer van 2015 is onze zoon met mijn vrijwel nieuwe auto op de Duitse autobahn te hoogte van Keulen van achteren aangereden. Hij stond als achterste in een file, vanuit de spiegel zag hij een lage zwarte (donkere) auto met flinke vaart aankomen. Deze knalde achterop onze auto, deze werd opgetild en rondgeslingerd.
Achterste voren kwam hij neer tussen vangrail en andere auto. Daar de auto all risk verzekerd was kon ik een nieuwe aanschaffen.

Op de achterzijde van ons wrak stond een onduidelijke afdruk van (gedeeltelijk) de nummerplaat van de aanrijder (ster). Maar… na korte tijd ging mijn premie aanzienlijk omhoog dit omdat de schade volgens de verzekeraar Onna Onna niet te verhalen
viel. Mijn verzekeing Onna Onna heeft destijds de zaak in handen gegeven van een hierin gespecialiseerd bedrijf. Ik heb ze vandaag (29 sept. 2016) gevraagd of er nu al meer bekend is maar het antwoord is neen en ik moet geduld hebben. Op mijn vraag of er dan in Duitsland niet zoiets als een waarborgfonds bestaat wordt ontkennend geantwoord.

Vanwege het feit dat Onna Onna niets kan verhalen moet ik een beduidend hogere premie betalen. Dit voelt onrechtvaardig. Wat kan ik doen? Kunt u mij raad geven? Ik zie uit naar uw reactie. En vriendelijke groet, J.Kelder Vermeulen

Infoteur: Dsvh13
Laatste update: 22-11-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!