InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Schade aan uw auto door een onbekende veroorzaakt

Schade aan uw auto door een onbekende veroorzaakt

Schade aan uw auto kan grote financiële gevolgen hebben. De premie voor de autoverzekering wordt sterk beïnvloed door het schadeverloop. Zodra uw verzekeraar moet betalen voor een autoschade gaat u in veel gevallen meer verzekeringspremie betalen. De auto is een duur bezit die wij Nederlanders goed verzekeren. Vooral voor de nieuwere auto’s is het erg belangrijk om de auto tegen alle gevaren te verzekeren. Nieuwe en jonge auto’s worden vrijwel altijd WA/casco (all risks) verzekerd. In het geval u betrokken raakt bij een ongeval, betaalt de verzekeraar de schade. Hierbij maakt het voor de uitbetaling niet uit wie de veroorzaker is van de schade. In het geval u zelf geheel of gedeeltelijk schuldig bent, gaat het u wel schadevrije jaren kosten. Hierdoor zal de premie voor het volgend verzekeringsjaar gaan stijgen, tenzij u een vorm van bonusbescherming hebt. Ook in het geval u niet weet wie de veroorzaker van de schade is, gaat de verzekeraar de schade wel vergoeden en gaat het ten koste van uw “no-claim”.

Schade veroorzaakt door onbekende

In het geval uw auto schade oploopt door een ander motorrijtuig, moet de eigenaar van het voertuig aangesproken worden om de schade te vergoeden. In het geval de dader onbekend is, kunt u niemand voor de schade aanspreken. Schades die niet verzekerd zijn op uw polis, kunt u onder voorwaarden indienen bij het Waarborgfonds. Het gebeurt vaak op parkeerplaatsen dat er schades worden veroorzaakt door het in- of uitparkeren. In het geval dit veroorzaakt is door bijvoorbeeld een winkelkarretje, kunt u niet claimen bij het Waarborgfonds. Is deze schade veroorzaakt door een andere auto, dan kunt u wel aankloppen bij het Waarborgfonds. U kunt ook een claim indienen indien de dader wel bekend is, maar de auto onverzekerd is.

Voorwaarden Waarborgfonds

De schade moet zijn veroorzaakt door een ander motorrijtuig. Dit zal meestal een auto zijn, maar het kan bijvoorbeeld ook een scooter of een vrachtwagen zijn. Een expert kan vaak wel vaststellen hoe de schade veroorzaakt is. U moet beschikken over getuigen die hebben gezien dat de schade werd veroorzaakt. In het geval u dat niet kunt leveren, kunnen mensen die gezien hebben dat u de auto zonder schade hebt geparkeerd ook getuigen. Deze getuigen moeten dit op schrift verklaren en hier ook voor tekenen. Om de schade toch te kunnen verhalen moet u zelf de nodige moeite doen om de dader alsnog te achterhalen. U moet aangifte doen bij de politie en een bewijs vragen van de aangifte.

Ik ben all risks verzekerd, is claimen mogelijk?

Nee, de schade moet u melden bij de verzekeraar. De verzekeraar heeft wel de mogelijkheid om zich te wenden tot het Waarborgfonds. Ook hierbij moet er worden voldaan aan de vereisten zoals eerder genoemd. Het succesvol kunnen claimen door de verzekeraar heeft echter geen invloed op het verlies van schadevrije jaren. Bij de all risks dekking hebt u als verzekerde dus geen baat bij het Waarborgfonds.

Schadevergoeding

Het Waarborgfonds kan een schadevergoeding toekennen voor zowel materiële schade als letselschade. Voor de materiële schade geldt een eigen risico van €250, voor letselschade geldt geen eigen risico. U kunt ook recht hebben op een schadevergoeding bij andere vormen van schade door motorrijtuigen. Bijvoorbeeld in het geval uw woning beschadigd is door een onbekend motorrijtuig of door een motorrijtuig die niet verzekerd is.

Zie ook:
Autoverzekering, de meest gestelde vragen
Autoschade claimen of schade zelf betalen?
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Waarborgfonds.nl

Reageer op het artikel "Schade aan uw auto door een onbekende veroorzaakt"

Reacties

J. van Embricqs, 17-04-2017 22:57 #3
Ls,
ik wil graag een beroep doen op het waarborgfonds. mijn auto is afgelopen zaterdag beschadigd terwijl ik geparkeerd stond in een parkeervak. Ik heb schade voor links aan de zijkant. er zit een flinke deuk in mij auto. mijn linker voorwiel schuurt nu tegen het spatboard. ik durf niet te rijden omdat ik bang ben dat ik een klapband kan krijgen. Ik heb bij de buren gevraagd of iemand wat gezien heeft. helaas is dat niet het geval. Ik ben helaas niet all risk verzekerd en kan dus geen beroep doen op mijn verzekering. graag hoor ik van u. met vriendelijke groeten.
judith van Embricqs

Henri, 02-08-2012 23:26 #2
Vandaag 02-08-2012 om zeven uur in de ochtend ging ik naar mijn werk maar moest een paar gereedschappen uit de vrachtwagen pakken zag toen geen duel in mijn deur en mijn collega ook niet maar toen ik om half vijf à vijf uur thuis kwam om de spullen er weer in te leggen zag ik me toch een rot deuk om zo maar te zeggen zuchtt triest dat mensen niet een briefje onder de ruiten wisser doen maar ja voel me de hele dag al rot omdat ik zelf o zo zuinig op me spullen ben Mvgr.hjt

Eckmeyer T. M., 20-04-2010 14:13 #1
Mijn auto is door onbekende aangereden op een parkeerplaats bij een Bejaarden Huis.`t Is gebeurd na een Dienst na 23 uur `s.avonds.Ik kan geen een bejaarde als getuige oproepen.De bejaarden zittin `savonds vroeg al met de gordijnen dicht in deze onbetrouwde tijd.

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 25-12-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 3
Schrijf mee!