Veilig rijden in de sneeuw
Vanaf het moment dat ons land weer wit kleurt door de sneeuw, stijgt het aantal ongelukken. Gelukkig gaat het vaak om vrij onschuldige slippartijen blijkt uit onderzoek van Veilig Verkeer Nederland. Soms hebben deze ongelukken echter wel grote gevolgen die je liever voorkomt. Met deze tips rijd je veiliger en ben je beter voorbereid op de eigenschappen van sneeuw in het verkeer.
Remweg
Bij een nat wegdek is de remweg al 2 keer zo lang als bij een normaal, droog wegdek. Ligt er sneeuw op de weg, dan is deze remweg nog eens 2 keer zo lang. Oftewel, met sneeuw op de weg is je remweg 4 keer zo lang dan wanneer het wegdek droog is. Om hier op voorbereid te zijn is het sowieso verstandig je snelheid aan te passen en lager te houden dan gewoonlijk. De afstand tot je voorganger kun je het beste ook flink vergroten. Gezien bovenstaand rekensommetje moet je van de 2 secondenafstand een 8 secondenafstand maken. Op de snelweg is het verstandig om zoveel mogelijk op de rechter rijstrook te rijden. Als het verkeer dan ineens stil staat, kun je nog uitwijken naar de vluchtstrook en daarop verder uitrijden.
Sturen
Bij het rijden in de sneeuw merk je wel eens dat je niet of nauwelijks meer kunt sturen. Vooral auto's met voorwielaandrijving willen in de bocht nog wel eens rechtuit gaan. Als het wegdek verkeerd gekant is (wegdek dat aan de buitenkant van de bocht wegzakt), verlies je helemaal snel de controle over de auto. Op dat moment moet je het gaspedaal loslaten, maar voorzichtig zijn met remmen. Als je gaat remmen kan de auto helemaal onder je wegglijden. Door de handrem aan te trekken glijdt de achterkant zo dat de auto (als het goed is) automatisch met de neus in de goede richting staat. Beter is het om dit te voorkomen en ruim voor de bocht al vaart te minderen en terug te schakelen. Te veel aan het stuur draaien is niet verstandig en heeft weinig nut. Bij auto’s met achterwielaandrijving is het een kwestie van de koppeling intrappen, tegensturen en remmen.
Slippen
De kans dat je met sneeuw in de slip komt, is veel groter dan tijdens droog zomerweer. Als het glad is, kun je beter niet snel sturen, accelereren of heftig remmen. Vaak is een slip het gevolg van een bruuske manoevre. Mocht je gaan slippen laat het gas en de rem dan eerst helemaal los en begin voorzichtig opnieuw te remmen. Blijft de auto toch in een slip, trap dan de koppeling in en blijf steeds in de richting sturen waar je van plan was heen te gaan. Ook al ga je recht op een obstakel af, ga nooit op de rem gaan staan! Je kunt alleen proberen het obstakel door sturen te ontwijken.In de winter kan je in absolute nood er zelfs voor kiezen de bergwand of sneeuwwal als rem te laten dienen dienen.
Winterbanden
In Nederland zijn winterbanden niet verplicht, maar gezien het winterse wel verstandig. Dankzij de specifieke vorm van de winterband, die het water onder de band afvoert, vermindert een winterband de risico’s van aquaplaning.
Het profiel van een winterband is veel dieper dan dat van een zomerband. Daarom heeft een winterband een veel betere grip. Het profiel van een winterband heeft namelijk veel meer lamellen dan een zomerband, zodat hij meer grip heeft in sneeuw. Een winterband heeft een bijzonder rubbermengsel met silica dat zich aanpast aan de koude temperaturen en zorgt voor een groter remvermogen. Het is dus zeker aan te raden om winterbanden tijdens de winterse dagen onder je auto te zetten. Deze winterbanden kun je meerdere jaren gebruiken als je ze alleen tijdens de winterse dagen gebruikt.
© 2009 - 2024 Mgirly, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Winterbanden DuitslandDe vraag die bij velen opkomt als men met de auto van plan is in de winter naar Duitsland te gaan of door Duitsland heen…
Bronnen en referenties
- www.telegraaf.nl
www.michelin.nl
www.rtl.nl