Winterbanden: is het rijden met winterbanden niet te duur?
Winterbanden zijn er om de veiligheid te vergroten in perioden dat het kouder is. Maar voor veel mensen zijn winterbanden toch een behoorlijke kostenpost. Althans dat denken ze. Want zolang de winterbanden worden gebruikt, slijten de zomerbanden niet. De kosten van winterbanden op een rijtje.
Het is veel te duur om met winterbanden te rijden - waar of niet waar?
Veel mensen denken dat ze veel duurder uit zijn als ze met winter- en zomerbanden gaan rijden. Maar als de ene soort onder de wagen zit, slijt de andere soort niet. Maar wat levert een rekensom over winterbanden nu werkelijk op:
Neem een gemiddelde middenklasse auto die gemiddeld 160.000 kilometer rijdt (de eerste eigenaar). Een set banden gaat ongeveer 40.000 kilometer mee. Een gemiddelde band kost zo’n 135 euro (het kan duurder en goedkoper natuurlijk) en een winterband voor dat type ligt rond de 90 euro (kan ook duurder en goedkoper). Wie 160.000 kilometer rijdt, verslijt zo’n twaalf banden. Wie alleen op zomerbanden rijdt betaalt daarvoor 1620 euro. Wie 100.000 kilometer op zomerbanden rijdt en 60.000 op zomerbanden betaalt zes zomerbanden en vier winterbanden met stalen wielen. Ook de vervanging van twee winterbanden nemen we voor het gemak op. In dat geval moet 1525 euro worden betaald, terwijl alleen op zomerbanden rijden 1620 euro kost. Met winterbanden rijden in de winter is dus ook financieel gezien voordeliger. In deze rekensom is trouwens niet het omwisselen van de banden en het eventueel opslaan van de banden opgenomen. Dat meegenomen dan is het rijden met winterbanden ongeveer even duur als het alleen maar rijden met zomerbanden.
Rijden zonder winterbanden in het buitenland: uitgesloten
Veel mensen weten niet dat heel veel landen winterbanden verplicht stellen. Nederland doet dat niet, maar in de onderstaande landen moet je je auto klaar hebben voor het weer en dat betekent dus ook dat je winterbanden moet hebben. Dat geldt in:
- Italië
- Duitsland
- Oostenrijk
- Finland
- Frankrijk
- Noorwegen
- Zweden
- Zwitserland
Ik ben een buitenlander in uw land, ik hoef geen winterbanden
Wie denkt dat hij als toerist in een ander land wordt ontheven van de plicht om winterbanden te voeren op zijn auto heeft het heel erg mis. Ook buitenlandse auto’s moeten winterbanden hebben in de bovengenoemde landen. Naast veilig is het bovendien ook voor de eigen portemonnee verstandig om de banden wel om te hebben: wie een aanrijding krijgt in zo’n land terwijl er geen winterbanden onder de auto zitten, kan medeaansprakelijk worden gesteld. Zelfs als de ander schuldig is aan de aanrijding.
Hoge boetes of auto in beslag genomen in het buitenland omdat een auto geen winterbanden heeft
Daarnaast liegen de boetes er niet om in sommige landen als bij controle blijkt dat iemand zonder winterbanden rijdt. In Duitsland komt dat nog op een paar tientjes, maar in Oostenrijk kan die boete zelfs 5000 euro bedragen of inbeslagname van de auto. In Finland moet iedere auto van 1 december tot 1 maart winterbanden hebben, zelfs al is het dan 20 graden boven nul (wat het overigens daar in die maanden nooit is).
Slippen laat de autobanden slijten
Normale zomerbanden hebben minder grip op de weg als de temperaturen dalen. Beneden 7 graden gaat de zomerband meer slippen. Wat veel mensen niet weten is dat slip de belangrijkste veroorzaker is van slijtage. Bovendien gaat het verliezen van grip op de weg ten koste van de wegligging en het remvermogen. Regen, sneeuw en ijzel maken dat remvermogen nog veel kleiner.
Waarin is een winterband anders dan een zomerband?
Een winterband heeft een andere samenstelling dan een zomerband. Daardoor blijft de winterband bij lagere temperaturen zachter en houdt dus meer grip op de weg dan de zomerband die veel harder wordt als het kouder wordt.
Ook is het profiel van een winterband anders dan die van een zomerband. Daardoor wordt water veel beter afgevoerd bij een winterband en dat zorgt weer voor een kortere remweg, koersvastheid in bochten en bij het wegrijden op een helling.
Profieldiepte van een winterband
Een winterband verliest zijn specifieke eigenschappen als het profiel minder dan 4 millimeter wordt. Het goede nieuws is echter dat zo’n “afgereden” winterband wel gewoon afgereden kan worden als zomerband. In de zomer slijt zo’n winterband wel wat meer, maar de grip en het gedrag op nat wegdek is dan nog voldoende en verantwoord. Een zomerband (of winterband die als zomerband wordt gebruikt) mag niet meer gebruikt worden als de profieldiepte nog maar 1,6 millimeter is.
Winterband maakt veel meer lawaai
Maakt een winterband meer lawaai dan een zomerband? Nee, dat is een fabeltje. In ieder geval tegenwoordig met nieuwere materialen. Alleen in bochten kan de winterband wel iets beter te horen zijn.
Zijn winterbanden ook nodig als je maar heel weinig rijdt?
Iemand die maar zelden met de auto op pad gaat, niet naar het buitenland gaat, die de auto laat staan als er sneeuw ligt of het vriest, kan ook heel goed zonder winterbanden. Maar mensen die veel rijden, die op wintersportvakantie gaan of die vaak met winterse omstandigheden te maken hebben, doen er goed aan veilig de weg op te gaan met winterbanden zodra het kwik daalt.