InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Winterbanden: Kosten kopen en huren van winterbanden

Winterbanden: Kosten kopen en huren van winterbanden

Wanneer de zomer voorbij is, wordt het tijd om na te denken over veilig rijden in koude en ijzel. Winterbanden zijn een verstandige aanschaf en zijn daarom in Duitsland en andere landen in Europa zelfs verplicht. Maar wat is eigenlijk het verschil tussen winterbanden en gewone autobanden? Wat kosten winterbanden en hoe weet je of ze goed zijn? Hoe kun je de prijzen van winterbanden vergelijken? En wist je dat je niet alleen winterbanden kunt kopen maar ze ook kunt huren?

Wat is het verschil tussen winterbanden en gewone banden?

Wat is het verschil tussen speciale winterbanden en gewone autobanden? Een winterband is echt anders qua samenstelling dan een normale band. Een winterband is van een ander type rubber gemaakt en heeft meer profiel, waardoor de band meer grip krijgt op de weg wanneer die glad is door sneeuw of ijzel. Maar ook bij koude zonder ijs of sneeuw is een winterband relatief veiliger dan een normale band. Winterbanden slijten relatief sneller en zijn dan ook weer minder geschikt voor het zomerseizoen of om het gehele jaar door te gebruiken. Daarom heb je meerdere sets banden nodig voor de verschillende seizoenen.

Zijn winterbanden verplicht in Nederland?

Winterbanden zijn in Nederland niet verplicht maar wordt in de bestaande regelgeving wel aanbevolen bij het rijden in winterse omstandigheden. In Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, De Alpen en Ardennen zijn winterbanden wel verplicht en wanneer je met de auto op wintersport gaat moet je dus winterbanden kopen of huren. Over het algemeen wordt er in de landen van Europa vanuit gegaan dat winterbanden verplicht zijn bij het rijden op besneeuwde wegen, ijzel, temperaturen onder de 7 graden en bij het rijden in de bergen of in bergachtig gebied.

Test ANWB?

De meeste winterbanden zijn goed van kwaliteit maar er worden wel test van winterbanden uitgevoerd door de ANWB en andere consumentenorganisaties. Als zeer goed worden regelmatig de winterbanden van Michelin, Dunlop, Bridgestone, Continental Wintercontact en Pirelli aangemerkt. Maar ook merken als Goodyear, Vredestein, Uniroyal en Semperit doen het goed in de testen. De beste winterbanden volgens de ANWB 2012 test voor winterbanden zijn dit jaar de Dunlop Wintersport, Goodyear Ultragrip en EsaTecar Super Grip.

Wat zijn de prijzen, wanneer je ze koopt bij dealer of online?

Winterbanden kun je kopen bij de dealer maar ook via Internet, waar vaak goedkope winterbanden te koop zijn. Er bestaan speciale webshops voor winterbanden, waar alle bekende en goede merken gewoon te koop zijn maar vaak voordeliger dan bij de reguliere dealer. De prijzen van winterbanden zijn ongeveer gelijk aan die van zomerbanden en lopen uiteen van ongeveer 200 EUR tot 700 EUR voor een volledige set van vier banden. Let er bij het kopen van goedkope winterbanden op dat je een goed merk kiest en liefst kiest voor een merk met de juiste metalen velg voor uw merk en type auto.

Wat kost het huren van winterbanden?

Wanneer je op vakantie gaat en eenmalig winterbanden nodig hebt, kun je ook kiezen voor het huren van winterbanden. Dat kost je ongeveer 10 EUR per dag voor een volledige set banden. Houd er rekening mee dat er ook montagekosten en demontage kosten worden berekend naast de huurprijs en dat je alles bij elkaar dus al snel duurder uit bent dan wanneer je zelf een set winterbanden koopt, die je vervolgens iedere winter opnieuw kunt gebruiken. Ook de stalen velgen moet je dikwijls apart betalen, terwijl je ook winterbanden kunt kopen mét metalen velgen. Denk dus goed na over kopen versus huren van winterbanden en oriënteer je goed voordat je een beslissing neemt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • ANWB Winterbanden Test 2012
  • Winterband en Velg: Alles over winterbanden
  • Regelgeving: Winterbanden en sneeuwkettingen

Reageer op het artikel "Winterbanden: Kosten kopen en huren van winterbanden"

Reactie

Mani, 31-10-2011 11:26 #1
Ik heb een auto 'geleend' gekregen die ik dus de komende tijd heerlijk op mag rijden en oefenen. Nu lijkt het mij wijs om aan winterbanden te komen. Het liefst in de budget sfeer maar toch kwaliteit. Maar er zyn zooooveel sites en als een leek zou ik graag winterbanden + velgen willen hebben, maar is het plaatsen van winterbanden op huidige velgen ook mogelijk? Scheelt toch aardig of niet?

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 20-02-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!