InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De T-Ford, het eerste massamobiel

De T-Ford, het eerste massamobiel

Hij zette de wereld op wielen: Henry Ford. In zestien jaar tijd werden maar liefs vijftien miljoen exemplaren van zijn T-Ford gemaakt. In oktober 2010 is het precies 102 jaar geleden dat het eerste exemplaar de fabriek uitreed.

Inleiding

Toen Henry Ford in oktober 1908 begon met het produceren van zijn T-Ford, had hij nooit kunnen bedenken dat zijn product zo'n groot succes zou worden. Uiteindelijk zou hij een miljardair worden door het oprichten van het hedendaags meer bekende 'Ford'.

Dromenland

Voor elk Amerikaans gezin een auto. Dat was de droom van Henry Ford. Het middel: massaproductie. Ford introduceerde de 'lopende band' in zijn fabriek en kon zo in korte tijd veel T-Fordjes maken voor een redelijke prijs. In 1908 kocht je een T-Ford voor een luttele 825 dollar. Erg goedkoop vergeleken met de 2000 dollar die je voor andere auto's neertelde in deze tijd. In 1925 was de prijs zelfs al gedaald naar 290 dollar. Dat is vergelijkbaar met 3000 hedendaagse Amerikaanse dollars.

Kwaliteit

De onverharde wegen uit die tijd waren geen probleem voor de T-Ford. Met zijn sterke wielen en goede vering kwam je vrijwel overal doorheen. Behalve heel zachte modder. Die was ook voor de T-Ford iets te veel van het goede ontdekte veel avontuurlijke chauffeurs.
De T-Ford reed op luchtbanden van rubber. Dat was een van de eerste massale toepassingen van dit materiaal.

'De T-Ford is leverbaar in elke kleur, zolang het maar zwart is'. Dat is een beroemde uitspraak van Henry Ford. Met het oog op de massaproductie was het veel voordeliger als alle auto's dezelfde kleur hadden. In werkelijkheid kon je ook andere kleuren kiezen, waar echter wel tegen een extra vergoeding.

Met een gewicht van 680 kilogram was de T-Ford een lichte auto. Zo licht dat een klein veerbootje geen moeite heeft met 2 exemplaren tegelijk. Tegenwoordig weegt een auto gemiddeld 1114 kilogram.

Overig

Goede knecht

Voor veel mensen was de auto een trouwe kameraad. Hij werd dan ook liefkozend 'Tin Lizzy' (blikken Liesje) genoemd. Voor de boeren was de T-Ford meer dan een vervoersmiddel. Hij bleek ook uitstekend in staat op een ploeg over het land te trekken.

Bron: Paulbr75, PixabayBron: Paulbr75, Pixabay
Zakenman
Samen met 11 investeerders richtte Henry Ford in 1903 de Ford Motor Company op. In 1906 werd hij president van het bedrijf. Het werd een van de succesvolste familiebedrijven ooit. Tegenwoordig is het concern na General Motors, Toyota en Volkswagen de 4e grootste autobouwer ter wereld.

Op rolletjes

Het overdonderende succes van de T-Ford was voor een groot deel te danken aan de lopende band. Daarmee kon een complete auto in anderhalf uur gemaakt worden. In 1927 kon hierdoor zelfs elke 24 seconden een auto naar buiten rijden. Henry Ford maakte in 1913 voor het eerst gebruik van een lopende band in zijn fabriek in Detroit. Hij verdubbelde bovendien de daglonen van zijn arbeiders en voerde de 8-urige werkdag in.

Volle bak

Voor een auto had de T-Ford precies het juiste formaat. Niet te klein, niet te groot. Er was ruimte voor 5 passagiers. De 20 pk sterke motor haalde een topsnelheid van 70 kilometer per uur.

Vooruitziend

De T-Ford kon op benzine rijden. Maar hij deed het ook op ethanol, pure alcohol dus. Volgens Henry Ford was dat de brandstof van de toekomst. Daar had hij toen gelijk in. Toen was die biobrandstof nog erg duur, maar tegenwoordig gaan geluiden op om benzine door ethanol te vervangen.
Gerelateerde artikelen
Ford Mustang: een van de bekendste modellen van FordFord Mustang: een van de bekendste modellen van FordEen van de bekendste modellen van Ford is de Ford Mustang. De eerste Ford Mustang werd gebouwd in 1964.
De Ford S-MAX, groot en ruimDe sportieve uitvoering van de Ford Galaxy is de S-MAX. Een wagen met heel veel ruimte, die er bovendien stoer en sporti…
Fordlândia: van rubberplantage tot ruïneFordlândia: van rubberplantage tot ruïneHenry Ford stichtte vorige eeuw uit het niets een stad midden in het Amazonewoud, om zo goedkopere rubber voor zijn auto…
De geschiedenis van de Ford CapriDe geschiedenis van de Ford CapriThe car you always promised yourself, met die slogan werd de nieuwe Ford Capri gelanceerd in 1969 als de Europese vervan…
Top 10 meest verkochte en zuinigste auto'sTop 10 meest verkochte en zuinigste auto'sWe kunnen tegenwoordig niet meer zonder onze auto. De autohandel blijft daardoor een lucratieve handel. Maar wat zijn no…
Bronnen en referenties
  • http://www.autobanden-365.nl/
  • Afbeelding bron 1: Paulbr75, Pixabay

Reageer op het artikel "De T-Ford, het eerste massamobiel"

Infoteur: Randy1991
Laatste update: 19-05-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!