De geschiedenis van de Ford Capri
The car you always promised yourself, met die slogan werd de nieuwe Ford Capri gelanceerd in 1969 als de Europese vervanging voor de Ford Mustang. Hoewel die twee auto’s wel degelijk veel van elkaar verschilden, zouden ze toch hetzelfde bereiken: vele kopers en een imagoverbetering voor Ford. Tegenwoordig begint de auto weer aan een opmars in populariteit, na jarenlang verbannen te zijn naar de hoek van de typische volksbuurt auto's.
Ontwikkeling Ford Capri
Na het succes van de lancering van de
Ford Mustang in Amerika, werd er druk nagedacht over een soortgelijke auto voor de markt in Europa (en dan met name in Groot-Brittannië). De Ford Mustang had namelijk behalve grote verkoopcijfers nog iets belangrijks bereikt in Amerika: het imago van Ford, wat altijd bekend stond als een beetje oubollig merk, werd opgeschud en kreeg nu een beter imago onder jongeren. Hetzelfde wilde Ford bereiken in Europa, en zij startten “
Project Colt” op in 1965 met deze intenties. De bedoeling was een Europese Mustang te ontwikkelen.
In 1966 was het team er al in geslaagd om een eerste idee te presenteren van de auto die hun voor ogen stond en er werden mockups, grote kleimodellen, geshowd om het publiek een mening te laten geven over de auto en het design. Deze reacties logen er niet om, en het merk besloot over te gaan tot de volgende fase in de ontwikkeling: In de tweede helft van 1968 moest de auto op de markt komen. In 1967 werd het definitieve uiterlijk van de auto gepresenteerd, die tot dan toe nog binnen het merk als Colt bekend stond. Helaas bleek toentertijd ook dat de auto op twee punten nog niet helemaal voldeed: Uit testen bleek dat de passagiers achterin een claustrofobisch gevoel kregen door de kleine achterruit: het gevolg was de aanpassing tot de uiteindelijke achterruit die het design van de Capri geen windeieren heeft gelegd en er bleek dat de naam Colt al reeds in gebruik was bij Mitsubishi. Om deze reden werd gekozen om een naam die al kort eerder gebruikt was weer uit de mottenballen te halen:
Capri. Deze naam is overigens afgeleid van de naam van een Italiaans eiland, en wordt uitgesproken met de klemtoon op de eerste lettergreep.
Ford Capri MKI
Om de Capri voor een betaalbare prijs aan te kunnen bieden werden bij dit eerste model veel onderdelen uit de rest van de Ford modellen gehaald. De motoren waren bijvoorbeeld geleend uit diverse andere Ford’s, zoals de
Cortina. In deze definitieve vorm zou de auto uiteindelijk als eerste in een preview gepresenteerd worden in
Bonn op 21 januari 1969, het was de pers echter pas toegestaan over de auto te publiceren vanaf 24 januari: op deze datum werd de auto definitief gepresenteerd op de autoshow in
Brussel. De productie van de auto was toen al vanaf november 1968 op gang gekomen: het doel was om iedere dealer minimaal 1 Capri te verschaffen rond het begin van Februari. De verkoopcijfers van de Capri zouden uiteindelijk zo goed zijn, dat deze niet alleen meer in Groot-Brittannië geproduceerd werd, maar ook in België en Duitsland. Net als bij de Amerikaanse Mustang, was het aanbod qua motoren bij de Capri overigens ook vrij groot te noemen. Uiteindelijk zouden van deze eerste variant zo’n 1,2 miljoen exemplaren over de toonbank gaan: zelfs in Amerika werd het model goed verkocht.
Ford Capri MKII
Door de oliecrisis van 1973 werden autobedrijven gedwongen om iets te doen aan hun aanbod van zware benzineverslindende motoren. Mede om deze reden, en de teruglopende verkoopcijfers, werd in 1974 een nieuwe Ford Capri gepresenteerd: De
MKII. Het design van deze auto werd in tegenstelling tot de
MKI ook meer gericht op het normale gebruik, iets wat ook terug te zien valt in de grotere binnenruimte. Naast deze verandering werd ook de neus iets korter en kreeg de achterkant een
hatchback uiterlijk. Toch zou dit model niet zo populair worden als de MKI, iets wat de dalende verkoopcijfers duidelijk lieten zien.
Ford Capri MKIII
Als resultaat van de dalende verkopen van de
Capri MKII, werd de MKIII gepresenteerd. Dit model was echter niet meer dan een kleine update van de MKII, en zou vanaf 1977 verkocht worden. Vanaf 1984 zou het model echter nog alleen in Groot-Brittannië verkrijgbaar zijn: Hier was het onder andere door een populaire televisieserie een soort cultauto geworden. De andere vorm van de Capri MKIII zorgde overigens wel voor een betere aerodynamische waarde, iets wat ook in de prestaties van het model terug viel te zien. In 1986 was het dan eindelijk gebeurd met het kwakkelende model: de productie werd definitief opgeheven. Tegenwoordig stijgen de oude Ford Capri's weer langzaam in waarde; de vormen en de tijdsperiode waar ze voor staan trekt menig liefhebber aan. Let bij een eventuele aanschaf wel op originaliteit; veel Capri's hebben aan originaliteit verloren door het customizen van deze auto's.