InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De geschiedenis van de Opel GT

De geschiedenis van de Opel GT

De geschiedenis van de Opel GT Het eerste model Opel GT wordt door velen gezien als het Europese antwoord op de Chevrolet Corvette, wat ook niet raar is gezien het sterk gelijkende uiterlijk. Hoewel de auto sterke gelijkenissen met de Corvette vertoond qua uiterlijk, is het een totaal andere auto met een eigen schare trouwe verzamelaars.

Ontstaan van de Opel GT

In 1965 werd de eerste Opel GT voor het eerst gepresenteerd in Parijs en Frankfurt als een bewijs van het kunnen van de designafdeling van Opel. De auto had toen al in grote lijnen dezelfde vormen als de latere definitieve Opel GT, doch de vierkante koplampen van deze versie uit 1965 zijn gelukkig vervangen door de latere ronde versies. Ook werden de stoelen achterin in de definitieve Opel GT weggelaten. Als ultieme designfeature zou de definitieve versie de kenmerkende ronde kantelende koplampen hebben, die zodra zo omgeklapt werden automatisch aangingen. Dit was de eerste keer dat dit zo werd toegepast in een auto: Jaguar zou dit later ook nog een keer gebruiken in een van hun eigen modellen.

Gezien de goede reacties die de designstudie kreeg op de autoshows werd besloten het model in productie te nemen, waarbij het gebaseerd werd op de reeds bestaande Opel Kadett B om geld te sparen. In deze vorm zou de auto uiteindelijk in september 1958 op de markt komen. De klant kon bij de introductie kiezen uit twee verschillende motoren: de standaard 1100 motor, of de optionele 1900 motor. De 1.1L motor bood indertijd een vermogen van 67pk, wat een top van 157km/h mogelijk maakte. Met een 1.9L motor was dit 102pk met een topsnelheid van zon 185km/h. De Amerikaanse variant van de 1.9L GT moest het vanwege milieu-eisen met minder pk doen: slechts 83pk konden eruit gehaald worden. De meeste kopers kozen overigens voor de laatste motor, die in tegenstelling tot de 1100 nog wel redelijke prestaties leverde.

Levensloop

De eerste paar honderd GTs werden nog met de hand gemaakt, iets waar snel mee gestopt werd. De carrosserieën werden ook later niet bij Opel zelf gemaakt, maar hier werden toeleveranciers voor ingeschakeld, die de geproduceerde en geverfde carrosserieën bij Opel afleverde, waar men de auto verder afbouwde.

In 1970 stopte Opel met de productie van de weinig populaire 1100 versie en verving dit goedkopere model met een nieuw alternatief: de GT/J. Deze had wel de 1900 motor, maar moest bezuinigen met een simpeler interieur en grote zwarte bumpers aan de buitenkant, in plaats van de mooie chromen bumpers van de duurdere versie. Het grootste gedeelte van deze GT/Js ging overigens naar Amerika, waar de auto in twee verschillende soorten geel, oranje of blauw geleverd kon worden.

In 1973 zou Opel uiteindelijk stoppen met de productie van de Opel GT. Dit in verband met een samenloop van een aantal zaken. Ten eerste werden de toeleveranciers voor de carrosserie overgekocht door Renault, ten tweede was het model weer toe aan een nieuwe dure modernisatie in verband met het oud aandoende uiterlijk en de Amerikaanse milieu-eisen werden steeds strenger. Er werd nog wel een prototype van een nieuwe Opel GT ontworpen, de GT2, maar deze zou nooit in productie komen. In 1970 waren er ook nog twee zogenaamde Aeros gemaakt, deze Aero was een targa-versie van de Opel GT. Uiteindelijk zouden er in totaal nog geen 3.600 GT 1100s gemaakt worden, en nog geen 11.000 GT/Js. Het grootste gedeelte van het totaal van 103.500 gebouwde Opel GTs bestond uit GT 1900s.

Nieuwe Opel GT

In 2007 kwam Opel met een nieuwe Opel GT op de proppen als de opvolger van de Opel Speedster. Deze auto werd in de VS gebouwd in dezelfde fabriek en op hetzelfde platform als de Saturn Sky en de Pontiac Solstice. Hierdoor kon er worden bespaard op de ontwikkelingskosten van de auto. Hoewel de twee broertjes van deze nieuwe GT uit verschillende motoren konden kiezen, was er voor deze nieuwe GT slechts één optie: een 2.0L motor die de auto een topsnelheid gaf van 229km/h met 260pk aan vermogen. In totaal zouden er van deze auto slechts zon 7.500 geproduceerd worden, in 2009 stopte de productie al in verband met het opheffen van de merknamen Saturn en Pontiac.

Occasions

Hoewel tegenwoordig jammer genoeg een hoop GT's versleuteld en verbouwd zijn, zijn er nog steeds mooie originele exemplaren te vinden voor een acceptabele prijs. Een goed gerestaureerde 1900 is al te vinden voor rond de 10.000 euro, een GT/J gaat voor veel minder weg (ondanks de lagere productieaantallen). Het laatste model GT van 2007 tot 2009 is nu te vinden voor zo'n 25.000 euro.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Opel als automerk: modellen, geschiedenis en succesOpel als automerk: modellen, geschiedenis en succesOpel behoort, samen met Volkswagen en Peugeot, tot de populairste automerken ter wereld. Opel, onderdeel van General Mot…
De geschiedenis van de Opel MantaDe geschiedenis van de Opel MantaBij de opel manta krijgen velen beelden van gouden kettinkjes , goedkoop bier en matjes op hun netvlies, de manta staat…
De Nationale Opel Testdag: Opel testen op winterklaar zijnDe Nationale Opel Testdag: Opel testen op winterklaar zijnIn 2009 organiseerde Opel in heel Nederland voor de 16e keer de Nationale Opel Testdagen. Dat jaar werden de testdagen v…
Kleine zuinige autos op LPGKleine auto's op LPG zijn zuinig en milieuvriendelijk. Kleine auto's op LPG zorgen voor goedkoper rijden. Maar kleine au…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geschiedenis van de Opel GT"

Infoteur: Polkozic
Gepubliceerd: 18-10-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Bijzondere automodellen
Schrijf mee!