De geschiedenis van de Opel Manta
Bij de opel manta krijgen velen beelden van gouden kettinkjes , goedkoop bier en matjes op hun netvlies, de manta staat dan ook zowat synoniem voor foute figuren met sleutelhangers van nepbont. Toch wint de achterwielaangedreven Manta de laatste jaren weer aan populariteit, waarbij vooral de Opel Manta A steeds meer gewaardeerd wordt.
Opel Manta A
In 1970 introduceerde Opel de eerste Manta, de zogenaamde
Manta A. Deze was indertijd verkrijgbaar met een 1.6L of een 1.9L motor. Het type
1600 had 68pk, de
1600S (met een andere carburateur) kon er 80pk uit persen en de 1900S had 90pk, waarmee het met een topsnelheid van 170km/h de snelste versie van de drie werd. Het idee was om met deze auto de concurrentie aan te gaan met de populaire
Ford Capri.
2 jaar na de introductie kwamen er extra mogelijkheden bij, met de 1.2L motor uit de kadett die in de
Opel Manta 1200 gezet werd. In hetzelfde jaar kwam Opel met de
GT/E, een versie met een 1.9L injectie motor, die 105pk en een topsnelheid van 190km/h opbracht. Uiteindelijk zouden er tot aan de productiestop in 1975, zo’n half miljoen Manta A’s verkocht worden.
Opel Manta B
De tweedeurs
Manta B, die de succesvolle A moest opvolgen, zag er totaal anders uit dan zijn voorganger. De scherpe hoekige lijnen stonden in schril contrast met de golvende Manta A. De Manta B zou naast deze vernieuwde look ook een aantal nieuwe motoren bevatten: een 1.2L, een 1.3L, 1.6L, 1.9L en een 2.0L motor. Sommigen waren met verschillende carburateurs of met injectie mogelijk, waardoor dezelfde motor in een andere versie een ander vermogen produceerde. De Opel Manta B GT/E zou bijvoorbeeld de 2.0E motor krijgen met injectie. In 1978 kwam er ook een driedeursversie, de
CC (CombiCoupe), bij. De bijzondere, snelle Manta’s waren de
Manta i200 en
i240 (beiden met 125pk), welke gebruikt werden als homologatiemodel voor de rally’s die met de Manta’s gereden werden.
In 1983 werd de Opel Manta GT/E overigens hernoemt tot
GSi, een aanduiding die bij meerdere snelle Opels werd gebruikt, zoals de Opel Kadett. Enkele jaren later, vanaf 1986, zou de productie van de Opel Manta langzaam ten einde lopen, slechts de GSi werd nog geproduceerd tot het einde in 1988. De laatste Opel Manta B werd in 1989 verkocht, waarna de Opel Manta definitief werd overgenomen door de Opel Calibra als sportief model.
Opel Manta 400
De snelste Manta die geleverd werd door Opel is de
Manta 400. Deze werd door
Irmscher en
Cosworth ontwikkeld op basis van de Manta B. Met een 2.4L motor bracht de Manta 400 zo’n 144pk op, maar met een paar nieuwe carburateurs was dit makkelijk op te schroeven tot meer dan 200pk. De rallyversie van de Manta 400 bezat overigens in de snelste versie zo’n 320pk.